Cykelvagn Nordic cab

Halloj!
Jag behöver en cykelvagn som också kan vara barnvagn, och har kollat lite på nordic cab. Är det någon som har erfarenhet av den?
Vill framförallt ha tips på eventuella andra tillverkare av liknande lösningar, samt åsikter om kvalitén och funktionaliteten hos NC. Är den värd pengarna? Är den en dräglig barnvagn/cykelvagn?

ps.
Jag vet att det finns en gammal tråd om NC, men den är bortåt 5 år gammal, och det kändes mer vettigt att starta en ny tråd. Antar att marknaden förändrats lite sedan dess ;).
 
Jag har en Nordic Cab sedan 2008

Det är ju lite svårt att svara på frågan "veta lite mer" men lite hjälp på traven kan jag ge. Ni får väl fylla på med frågor.

Jag köpte det som idag kallas "året-runt"-paketet och har även ett transportkapell. Vi är nu inne på barn nr 2 i vagnen och den har rullat mycket. Förutom att kapellet blekts så är den i skick som ny.

Jag antar att det är emot Chariot som den ska jämföras så jag gör det.

Vagnen är högre så barnen kan sitta lite längre i vagnen innan de växer ur. Vagnen har också liggläge och min 17 mån sover fortfarande i den liggandes även om hon nu håller på att växa ur nu. Botten består av en plastbalja som gör att vagnen blir något tyngre än Chariot men det verkar också som att den har slitits mindre än Chariot om vi jämför med våra vänners vagn. Vagnen är ofjädrad men det har gått bra ändå.

Som pulka fungerar den bra om det inte är löst. Jag har kört mer än 40 mil med barn, skate och klassiskt bara i år. Det ska mycket till att välta pulkan, jag har inte lyckats även när jag försökt. Medarna går utanför spåret när man kör klassiskt vilket jag tycker är ett rimligt krav i spårområdet. Jag skejtar också i skoterspår och på isen med pulkan och det fungerar bra.

Som löpvagn fungerar den också bra. Just nu tränar jag inför Sthlm marathon så ungen får ca 13-16 km sovturer 3 ggr i veckan. Det tar några rundor innan man vänjer sig att springa med vagn. Man kan öppna upp så att man ser ungen när den ligger i vagnen från sin position bakom.

Som barnvagn (city) är den väl klumpig men det handlar ju oftast att rulla några meter från cykeln.

Bruksanvisningen var på min tid rätt så obegriplig, men när man väl fått grepp om hur den sätts ihop så bygger man om vagnen på ett par minuter mellan de olika varianterna.

Jag är mycket nöjd med vagnen. Jag tycker det är bättre att lägga pengar på en Nordic Cab eller en Chariot jämfört med att ta i för barnvagnen. Vår vagn ersätter en bil i vårt hushåll eftersom jag kan hämta och lämna på dagis med vagnen.

Om Nordic Cab eller Chariot är att föredra vet jag inte. Komforten för barnen är högre i Chariot men jag tycker inte att det varit ett problem. Det högre och bredare innerutrymmet i Nordic Cab blir viktigare när barnen växer. Möjligheten att fälla ryggstödet helt tycker jag är en stor fördel med Nordic Cab. Och den fungerar ju också något bättre som transportvagn.

Jag tror inte ni blir besvikna vilken ni än väljer.

Hälsningar

Tommy
 
Tack för en bra sammanfattning! Ja, många jämför Nordic Cab med Chariot, men Chariot är mer utvecklad åt barntransport och är därmed inte lika universell som Nordic Cab som kan göras om till transportkärra vilket jag gillar. Men det är ju inget som säger att man kan transportera annat än barn i en Chariot heller ;-)

Vad jag förstår så väljer många Chariot för högre komfort och inbyggd fjädring. Men Nordic Cab har ju elastomerfjädring som tillbehör. Är det någon som har erfarenhet om det är något bra?
http://www.nordiccab.se/menu/produkter/extrautrustning/stotdamparset-elastomer

Hur funkar vagnen som barnvagn i dålig terräng eller snöslask? Är det joggingsetet med stort hjul som funkar bäst då?

Fungerar kopplingen till cykeln bra?

Fungerar kopplingen till cykeln tillsammans med skivbroms bak?
 
Vi har en grön-gul trollkärran 3i1 (dvs trollkärran basic med framhjul + handbroms) för att cykel-transportera barn i. Funkar bra med nya fästet som sätts på hjulaxeln men gamla skruv-kläm-fästet avrådes från - för min del slutade det med endast några trasiga ekrar men det kunde blivit allvarligare olycka om farten varit högre.

Bara använd förra sommaren så kan inte säga något om långtidshållbarhet men hitills nöjd efter att ha fått nya fästet.

Ser att de nu har dyrare varianter också som kallas burley men de vet jag inte något om.
www.trolkarran.se

/Patrik
 
Som barnvagn (city) är den väl klumpig men det handlar ju oftast att rulla några meter från cykeln.

En fråga här. Är den klumpig pga storlek eller pga dåligt cityhjul? Och är den klumpig jämfört med en vanlig liggvagn? Tanken var nämligen att använda den som barnvagn när jag väl cyklat till stället vi ska vara på (universitetet/centrum/whatever...).
 
...
Ser att de nu har dyrare varianter också som kallas burley men de vet jag inte något om.
www.trolkarran.se

/Patrik

Burley är en klassisk cykelkärretillverkare som har hängt med i många år. Inte utan anledning klassades Burley'n som cykelkärrornas Royce Royce i början på 2000 talet. Inte minst pga priset, I Sverige gick den på drygt 5000 SEK.

Jag köpte min Burley d'light 2001 i USA och snurrade med den under ett 10 tal år innan den såldes vidare. Helt underbar på alla sätt, lätt och säker. Mycket väldesignad. Nu har man ändrat design och jag vågar inte ha någon åsikt om den nya lösningen. Och jag har absolut ingen uppfattning hur den är jämfört med Chariot mfl men det verkar vara en likartad konstruktion.

Vore kul att läsa om någon jämfört de "premium brand" kärror som fins på den svenska marknaden...//Dag
 
Burley är en klassisk cykelkärretillverkare som har hängt med i många år. Inte utan anledning klassades Burley'n som cykelkärrornas Royce Royce i början på 2000 talet. Inte minst pga priset, I Sverige gick den på drygt 5000 SEK.

Jag köpte min Burley d'light 2001 i USA och snurrade med den under ett 10 tal år innan den såldes vidare. Helt underbar på alla sätt, lätt och säker. Mycket väldesignad. Nu har man ändrat design och jag vågar inte ha någon åsikt om den nya lösningen. Och jag har absolut ingen uppfattning hur den är jämfört med Chariot mfl men det verkar vara en likartad konstruktion.

Vore kul att läsa om någon jämfört de "premium brand" kärror som fins på den svenska marknaden...//Dag

Utan att veta om det påverkar kvaliteten så köptes chariot upp av Thule för ett tag sedan. Har själv några Thule-produkter som verkar vara bra kvalitet - har nämts här tidigare:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73338&highlight=chariot

En uppgift för råd&rön - om de inte redan gjort testen kanske?

/Patrik
 
En fråga här. Är den klumpig pga storlek eller pga dåligt cityhjul? Och är den klumpig jämfört med en vanlig liggvagn? Tanken var nämligen att använda den som barnvagn när jag väl cyklat till stället vi ska vara på (universitetet/centrum/whatever...).

Det beror på storleken på vagnen. Den är bredare än en liggvagn. Cityhjulet fyller sin funktion och som tur är är det svängbart så vagnen roterar runt cykelhjulen när det är trångt. Det fungerar för det mesta i allmänna utrymmen men vanliga dörrar är för smala. Rulltrappor skulle jag inte våga mig på.

Hälsningar

Tommy
 
Så, nu har vi handlat en nordic cab (cykel- och barnvagnsmodellen). Hittills känns den bra, men då kan ju tilläggas att jag monterade den igår kväll. Håller med om att den är rätt klumpig i jämförelse med en vanligt liggvagn, men den är dräglig inomhus eftersom den är lätt att svänga runt, och riktigt trevlig att gå runt med ute.

Monteringsinstruktionerna är inte direkt lysande, men monteringen i sig är rätt trivial, så det löste sig :).

Återkommer med lite bättre underbyggda åsikter när vi nyttjat den ett tag (med reservation för att jag glömmer det ;)).
 
Min familj har planer på att investera i en barncykelkärra. Det står nog mellan en Nordic Cab eller en Burley men även Thule Chariot Corsaire 2 är intressant.

Det finns mycket bra info i denna tråden men jag undrar fortfarande hur de små cityhjulen fungerar på vintern? Funkar hjulen att köra med på oplogad gata? stabilitet? Trögt att skjuta på/styra i snö? Hur är hjulen när det är snöslask? Osv.

Någon som har testat den extra fjädringen till Nordic Cab, fungerar den bra? Hur står den sig mot fjädringen på kärrorna från Burley och Thule Chariot?

Är det någon som kan ge sina synpunkter på detta så skulle jag bli glad. Tanken är att kärran främst ska användas till och från dagis (ca 1,5 km) året om där en av föräldrarna cyklar och den andra går och därmed behöver använda cityhjulen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.