cykelslang

Jag hade en punktering i somras. Körde på en sten på en traktorväg i högt gräs och stannade och bytte slang, men efter detta så blir hela tiden en ojämnhet. Känns som en bula och tänkte först att det var fälgen som fått sig en smäll och blivit förstörd. Testat att byta både däck och 2 olika slangar (men av samma sort), men först i dag när jag drog på ordentligt med luft (4.5 bar) så såg däcket ut att fyllas ut ordentligt av slangen och bulan tycks borta. Vid lägre tryck så kunde man med blotta ögat se att däcket inte riktigt satt jämt över fälgen inte fyllde ut helt och åstadkom denna bula på exakt samma ställe hela tiden. Verkar ju då som att det är slangen som är fel och inte passar? Det är en allroundslang från continental som enligt beteckningen ska passa 32/47-609/642. Mitt däck nu är 42-622 och i somras hade jag ett XC 40-622 .

Tror ni jag kan köra på 3 bar om jag köper en bättre anpassad slang för 42-däcket?
 
En sak jag har haft problem med när jag har bytt slang är att få den nya slangen att ligga plant mot fälgen, om det är en slang med brett storleksspann (dvs täcker många storlekar) så vill den gärna vika sig dubbel någonstans. Det bästa motmedlet som jag har kommit på är att pumpa upp slangen något innan jag börjar kränga på däcket igen, då har slangen svårare för att lägga sig dubbel någonstans. Bäst är dock att köpa en slang som är precis rätt i storlek, eller åtminstone en vars storleksspann du ligger i ovankant på.
 
När du satt däcket åter släpp ut det mesta av luften samt trampa på däcket runt om på bägge sidorm innan du monterar och pumpar till 6 Bar.
 
Efter däckpåkrängningen:

Snurra runt hjulet och kolla på däckssidorna, runt om med ett par bars uppumpad slang, att det är symmetriskt dvs att kanttråden bottnar runt om mot fäljbotten och inte slangen lagt sig emellan och puttat ut kanttråd och däckssida. Gör den det så släpp ut luften och tryck in kanttråden runt om mot mitten av fälgen och pumps upp igen då brukar slangen lägga sig rätt.

Somliga använder talkad slang vilket förmodligen minskar detta problem.

Thure
 
Ok, tack för svar. Ska testa och pumpa upp en av slangarna och se hur den ser ut. Brukar cykla på 4,5 bar, men om jag åker grus eller knögligare så skulle de va skönt med lägre tryck. 6 låter väldigt mycket.
 
Min erfarenhet är lägre tryck = högre risk för punktering så jag pumpar till vad som anges för maxvärde på däcket, bukar nog vara 5-6 bar. Lågt tryck kan desutom ge plötsliga små hopp i tvära svängar om det kränger. dessutom ökat rullmotstånd, men kanske något bättre fäste på löst underlag. Dämpning löses bättre med antingen armbågs- och knäleder eller dämpare på cykeln. Jag cyklar själv på stum/odämpad cykel.

/Patrik
 
Oj, 6 bar har jag inte ens på min landsvägshoj. Jag skulle aldrig pumpa till maxtryck som tumregel, men det är jag det. Det finns väl ganska många tester från senare år som säger att lägre tryck (dock inte för lågt) ger ett lägre rullmotstånd, inte tvärtom. Det blir jobbigt om man ska dämpa alla bulor och ojämnheter med kroppen under flera timmars cykling, bättre att använda utrustningens möjligheter till det, tycker jag.

Jag har inte åkt på någon punka, varken i skogen eller på vägen, trots förhållandevis låga tryck på alla olika cyklar.
 
För stor slang i omkrets ger dubbelvikning och kalvning, ett nummer för liten brukar inte ge speciella problem men rätt storlek är som vanligt bäst.
Har du rätt fälgbredd?

go tur
 
Det står ju på däcksidorna vilka tryck som rekommenderas. För TS dimensioner så bör det ligga på ca 2-5 bar. På min gravel med 40-50 mm breda däck så brukar jag köra 2,5-3,5 bar typ. Lite beroende på underlag. Jag kör dock tubeless, men maxtryck brukar bli väldigt obekvämt och stötigt inte minst på grus. LVG däck brukar ligga i spannet 6-8 bar men det beror ju också på däcktyp/luftvolym, totalvikt och preferenser.

Jag tycker TS problem låter lite skumt dock. Jag skulle gärna ta en närmare titt på fälgen och hur det ser ut när däcket är krängt på. Är fälgen helt rund? Slangen ska ju klara upp till 47 mm så det ska inte vara något problem.

När jag bytt däck oavsett om det är tub, kanttråd eller TL, så brukar jag pumpa upp lagom och sen trycka mig runt hela hjulet och se till att däcket ligger på som det ska.
 
Jag hade en punktering i somras. Körde på en sten på en traktorväg i högt gräs och stannade och bytte slang, men efter detta så blir hela tiden en ojämnhet. Känns som en bula och tänkte först att det var fälgen som fått sig en smäll och blivit förstörd. Testat att byta både däck och 2 olika slangar (men av samma sort), men först i dag när jag drog på ordentligt med luft (4.5 bar) så såg däcket ut att fyllas ut ordentligt av slangen och bulan tycks borta. Vid lägre tryck så kunde man med blotta ögat se att däcket inte riktigt satt jämt över fälgen inte fyllde ut helt och åstadkom denna bula på exakt samma ställe hela tiden. Verkar ju då som att det är slangen som är fel och inte passar? Det är en allroundslang från continental som enligt beteckningen ska passa 32/47-609/642. Mitt däck nu är 42-622 och i somras hade jag ett XC 40-622 .

Tror ni jag kan köra på 3 bar om jag köper en bättre anpassad slang för 42-däcket?
Hej!
Har du kollat ngn video hur man byter an slang? Är den inte vriden?
Kolla sen hela däcket om det buktar ngnsts.
Ingen fel på det så kanske missar du skevhet i fäljen.
Storleken spelar mindre roll.
 
Titta så att du har en 622mm (700c) fälg.
Det finns andra dimensioner (630,635) .

 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...