Cykelköp för Europa trip

Tänkte flyga ner till Italien för att sedan cykla upp till Stockholm igen. Men behöver en cykel!
Har kikat på dessa tre:

Prisvärd (5000sek) & enkel med 3 växlar
http://www.cykellagret.se/product/4203/globe-daily-1-uk-
0abfaecf-590c-4ab8-9c66-102fcead24df_large.jpg

Lite dyrare (8000sek) med 7 växlar
http://www.cykellagret.se/product/8227/kona-dr-good-handplant-bla-2014
b0570c1b-bec4-4e1d-9342-8c940e3bfc87_large.jpg

Dyr (10.000sek) och kanske för otymplig? Annars väldigt bra med dem långa kedjestagen samt pakethållarn som man kan brassa på med en hel del packning.
http://www.cykellagret.se/product/4545/kona-ute-silver
8a78ec2b-520a-4aa1-ba29-aca60f806721_large.jpg

Är ganska fattig så min ekonomi skulle helt klart föredra den första, men är den tillräcklig? Skulle nog vilja säga att min högsta prio är bekvämlighet.
Kommer självklart utrusta cykeln oavsett köp med low-riders m.m.

Vad tycker/tror ni?
Kan även flika in med att jag är 195cm lång.

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning,
Matlådan

HasseQ

Temp. avstängd
Tänk på att alperna ligger ivägen. Ska du cykla över så behöver du lätta MTB växlar, ex 22 fram och 32 bak... Därefter är det plattare men det finns branta småbackar överallt ... Finns massor med lämpliga cyklar --- MTB utväxling och sen en möjlighet att hänga på väskor fram och bak är bra. Måste vara bekväm och cool också ! Själv gillar jag cyklocross varianten.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det absolut vanligaste rådet när det gäller en sån tur är att hitta en begagnad MTB utan fjärding och fixa till den lite. Så har du pengar över till öl också.

Så som Hasse skrivit kommer du behöva låga växlar och en cyclocross är inte ett dåligt val heller...

Vad säger ni om den här setupen:

Ortler Lindau Trekking 28" 2125SEK
ortler-trekkingrad-lindau-men-black-schwarz-7645978.jpg

Diverse Suspension Lowrider 259SEK
1938SL.jpg

BBB MultiBar 170SEK
12594.jpg

Red WP100 Styrväska 399SEK
0247961769-Bolsa+guiador+RED+WP100+Pro+100+impermeavel.jpg

4st Deuter Rack Pack Uni Panniers 950SEK
deuter-32428-med.jpg

Totalt: 3903 SEK

Vad tycker ni? Samt är det något mer jag behöver tänka på? Kanske en ny lite starkare pakethållare där bak?

Med vänlig hälsning,
Matlådan

Tack för den här tråden. Satt just och funderade lite över samma saker då jag tänkt mig på tur till norge och även jag har en skral kassa

Kommer att använda mig av flera av de saker du föreslår här

Härligt att höra Leo!
Detta kommer beställas:

Ortler Lindau Trekking 28" 2125SEK

BBB MultiBar 170SEK

Red WP100 Styrväska 399SEK

Tubus Lowrider Attachment Set 90SEK

Tubus Lowrider Tara 550SEK
586063_1.jpg

2st ORTLIEB Front-Roller CLASSIC 920SEK
767972_1.jpg

ROSE luggage carrier Grand Tour 320SEK (Hittade ingen svart :/ )
1913011_1.lvsrdwwz2e.jpg

2st VAUDE AQUA DELUXE 1200SEK
1867040_1.bm71tojm33.jpg

ORTLIEB Rack Pack 49L 650SEK
768313_1.jpg

Totalt så kommer hela utrustningen gå på ca 6400kr, funderar på att skippa den sista rack packen och ta någonting billigare. Dock verkar den väldigt smidig med axelremmen m.m

Tänker undersöka ett par dagar till, dyker ingenting bättre upp så slår jag till på detta!

Med vänlig hälsning,
Matlådan

En bekant åkte till Ancona på 20års jubileum, hittade en långfärdshoj i Ancona. Dylika har längre axelavstånd och försprång, samt gott om växlar och bagagebärare. Han köpte en sats väskor och cyklade hem.

Han höll med om att Alperna var rynkiga och att där det var platt blåste det motvind 70% av tiden.
Hans kartförråd visade på att han cyklat småvägar som var vida längre, men lugnare. Han hade haft en fenomel resa och är numera ägare till en fin lågfärdshoj oxså.

Gott omdöme, plastkort och is i magen kan oxså fungera väl.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips