Cykelkartor, vanliga kartor? + nån som vill med?

Hejlahopp!
Har inte kollat på resebyråer eller något ännu men tänkte höra om ni vet några bra kartor att kika på. Måste man köpa eller finns det tillräckliga gratiskartor att finna?

Jag skall nämligen cykla från Tranemo - Västra Götaland till Paris.
Sveriges småvägar är nog inga problem men jag hoppades på att hitta bra kartor över danmark, tyskland, luxemburg och frankrike.

Hej o Hopp!

Ps. Om någon vill följa med får ni det. Jag börjar cykla den 11 maj och skall vara framme senast 7 juni. Det är min första riktiga långtur o jag är sponsrad av kronans cyklar så jag kommer inte cykla superproffsigt. - men en dag i taget!

Peace
Matilda
 
Hej!

Har du vägarna förbi Stockholm så kan du titta in i kartbutiken nära korsningen vasagatan/kungsgatan. De har sjukt många kartor! Jag älskar att strosa runt där inne =)

Jag tycker det är roligt att studera kartor i största allmänhet så jag skulle förmodligen köpa på mig kartor för hela vägen fram till Paris. Men det går ju att ta sig fram på gratiskartor och "eniro-utskrivningar", särskilt i Sverige, och köpa kartor på typ bensinstationer i övriga länder.

Lycka till!
 
kanoners! precis dit jag ska på tisdag o fixa både cykel o tält - kanske kartor då också ;)
tack för tipset!
 
European Cycle Route Network

... eller EuroVelo är ett nätverk av cykelrutter organiserat av Europeiska Cykel Federationen ECF och respektive lands cykelorganisationer. Här finns en del vägbeskrivningar för utskrift.
De flesta av dess medlems organisationer finansierar delar av sin verksamhet med försäljning av kartor guider så börja med att kolla med tex Cykelfrämjandet. Mycket av deras kartor och guider hittar man inte på Kartbutiken eller hos svenska bokhandelare.
 
I Amsterdam hittar du iaf bäst kartor för vägen därifrån o söderut... fråga en cykelaffär där så vet dom säkert. Finns en del riktigt bra kart-böcker med färdiga ruttbeskrivningar och beskrivningar av de områden man passerar; riktigt trevligt. =)
 
Bra idé! Snart sagt varje holländare eller tysk man mött ut med vägen är utrustade med guider och cykelkartor från något obskyrt förlag man aldrig hört talas om. Blev tipsad om Pied a Terre som lär ha det mesta av det bästa. Kan dock tycka att de verkar lägga väl mycket av semester budgeten på litteratur och att det förtar lite av äventyret. Många kommer släpande på flera böcker och kartor per land och håller sig benhårt till en sedan månader planerade rutt med förbokad camping mm. Iofs är vägnätet på kontinenten ibland väldigt finmaskigt så det kan räcka med en fel sväng om man skall hamna på ett naturskönt cykelstråk eller en hårdtrafikerad huvudled utan vingelutrymme... ;)
 
Att ha kartor med färdiga leder att följa är verkligen att rekommendera, eller åtminstone bra kartor med vettig skala. Jag började cykla från Fjällbacka i torsdags och anlände Stockholm idag. De två första dagarna hade jag bara kopierade kartblad från en bilatlas vilket gjorde att massa tid gick åt till att studera kartan. Dessutom fattades en massa småvägar på kartan så det blev en hel del gissningar och onödiga omvägar. Från Skara fick jag tag i en cykelkarta över västergötland och följde sverigeleden till Askersund då den tog slut. Eftersom jag inte fick tag på nån mer cykelkarta sen földe jag Sverigledenskyltarna med mina kopierade kartor som mall. Gick ganska bra det också.
 
vagatlas

Sjalv cyklade jag ulricehamn - italien for 2 ar sedan. Jag kopte en kartbok over vastra europa med skalan
1:150000 och dar fanns alla sma vagar som behovs. Det enda som inte finns ar en del cykelvagar. Jag rev ut bladen kvallen innan som behovdes for nastkommande cykeldag. Smidigt, mkt billigt och du har alla kartorna pa ett och samma stalle.
Se bara till och hitta en bra vagatlas det finns manga daliga!

Lycka till!

Har sjalv averkat manga mil pa kronans cykel :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Kryptho Cykelkartor online Långcykling 8
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
gsifnesta cykelkartor över europa Långcykling 5
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
heinzehlers Cykelkartor - Norge Långcykling 2
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
Peppe83 cykelkartor+tips för cykeltur Uppsala-Barcelona Långcykling 5
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
mothesta Bra cykelkartor efterlyses Långcykling 3
bikeforfuture SPD alternativt Vanliga trampor? Långcykling 14
yeahyeahyeah Kartor? Långcykling 3
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn Cykla Tyskland. Kartor? EURO VELO-rutter? Långcykling 5
Soffgrupp Karta/kartor för västra Arfrika Långcykling 7
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Världsmästaren Skala på kartor + tyskland Långcykling 4
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
perosen Cykla i Estland? kartor Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
azur kartor östeuropa! Långcykling 12
greendanger Kartor på nätet? Långcykling 5
chrille_g Kartor Långcykling 4
nilsjohan Kartor Långcykling 7
rikard_wiberg_hotmail.com kartor Långcykling 9
NinjaNisse Tips och kartor för östeuropa Långcykling 3
mothesta Kartor? Långcykling 0
Vilka kartor? Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.