Cykelkärra för att frakta en kajak.

Jag började en gång en cykelresa genom Sverige men nånstans efter Höga Kusten pajjade mitt ena knä så jag fick avbryta den gången. Till cykelturen hade jag lånat grannens svets och svetsat ihop en cykelkärra, en sån där enhjulig som Göran Kropp hade till Himalaya. Den fungerade mycket bra, även om jag på senare tid sett andra enhjuliga kärror med smartare konstruktion.

Jag undrar om det finns någon som har byggt en cykelkärra för att frakta kajak med? Det borde inte vara helt omöjligt att köra kajaken efter cykel, men det ställer lite krav på svängradie och så (vill ju inte mejja ner faster Agda vid övergångsstället). Jag tänker mig att kärran har två axlar, varav minst en med två hjul, så att ekipaget inte tippar. Om kajaken är drygt 5 meter borde fören kunna ligga ovanför bakhjulet och cykelkärran vara ledad i mitten så att bakhjulen svänger. Tänk på såna här färgglada turisttåg som kör genom stan, den sista vagnen går ju faktiskt i den första vagnens hjulspår...

Är det överhuvudtaget nån mer än jag som tänkt tanken när man bor i en stad utan bil, utan garage, utan kanothus och som alltid cyklar och konstruerar saker?
 
I Blå Vågen har vi två killar som byggt sina egna kajakkärraor som de drar med cykel. Den ena killen hyrde tidigare ut kajaker och brukade lasta upp 2 st Prion kajaker på kärran och levererade dem till hamnen när folk ville hyra.

Båda har konstruerat sina vagnar med enbart en axel och 2 stora hjul. Jag har testat den bredare kärran lastad med 2 kajaker och det gick kanon att cykla med, krävde dock en hel del av bromsarna i nerförsbacken med ca 50 kg kajaker som puttade på : )

Båda har byggt ramverket i aluminiumprofiler och den för en kajak har kraftiga remmar mellan 2 ”torn” som kajaken ligger i (hårt spända), vilket göra att det blir ett litet gung som tar upp stötar och kajaken riskerar inte att skadas i gupp mm.

Ska kolla med dem om de har någon ritning eller tipps.
 
Varför göra det svårt för sig?

Anders Jonsson har gjort en enkel kärra som han har lagt ut ritning på.

http://www.andersj.se klicka på "Gör det själv".

Kan även rekomendera hans byggdagbok för sin träkajak. MAn blir bra sugen på att bygga en själv.

/Mattias
 
Kopplingen till cykeln väsentlig

Jag har rätt mycket erfarenhet av cykelkärror med barn och packning. Bästa cykelkärrorna är de som har en koppling tilldragstången vid cykelns bakaxel då detta ger minimal påverkan på cyeklns väghållning och balans. T ex Burley har en mycket bra konstruktion för detta.

I fallet kajakvagn så är det också viktigt i vaje fall vid ojämn väg samt nedförsbackaratt man har en i det någotsånär glappfri förbindelse mellan kajaken och dragstången.

Vad det gäller själva vagnen så har jag ägt och använt VKVs, Kleppers och Eckla.

Jag gillar Ecklas modell se http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=ea_80002&GTID=19770f784e1bb2c74df829cffec2ca27

Den är rimligt stabil och lätt och relativt billig.

Jag har dragit t ex en VKV Yoo-A-Kim på den efter cykel vilket går bra även på relativt ojämn grusstig.

Enklaste modellen av drag är en planka fastsurrad på bakpakethållaren och en rem genom fören på kajaken och genom ett hål i bakre delen av plankan.

Men kan man fixa en dragstång enligt ovan borde det bli mycket bättre.

Thure
 
Förnyad och testad vagn

Min sedan tidigare publicerade ritning, som finns på http://hem.passagen.se/tjornkajak (gå till "Bilder och dokument"), har fått vissa förändringar (förhoppningsvis förbättringar)och ett par bilder. Bland annat en bild från den roliga cykel-/kajak-/whiskyexpedition, som min käresta och jag gjorde till Inre Hebriderna. Kajakvagnskonstruktionen höll fint, trots bitvis eländigt väglag.

mvh,
Jens
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

skogenskonung

Avstängd
Magnus Fisher

Använde ju en vagn på hans långa äventyr runt norden. Den som han använde användes verkligen på riktigt och det känns ju tryggt. Kolla på hans hemsida för att få mejl till honom.

/M
 
lite lägre ambitioner

vad sköönt att det är fler som tänkt tanken och löst det så himla smidigt, jag kan ta ner ambitionerna lite.

tack för alla länkar och bilder, svetsen och jag har redan börjat planera :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips