Cykelbud i Sthlm!!

Tja,
funderar på att börja cykla bud som extraknäck i sthlm. men, det finns ju en uppsjö av firmor, och jag antar att arbetsvillkor och avtal kan variera friskt. någon som har erfarenhet och lust att dela med sig?? varningar/rekommendationer?? vilka av företagen i sthlm är mest seriösa och bäst att jobba för?? vad ligger lönerna på ungefär? står man för all utrustning själv?? är inte på nåt sätt ute efter att tjäna big bucks (är väl inte riktigt rätta branschen för det..) utan vill kunna kombinera extrapengar med min träning. vore tacksam för tips inför jobbsökandet!!

mvh
//jesse
 
Cykelbud i Sthlm, företag.

Hej,

Kolla upp: Gröna budet, Box och ryska posten.
De är alla seriösa och ganska stora.

Lönen brukar typ ligga mellan 10000-15000kr/månad beroende på hur många leveranser och beräknat på att man jobbar typ heltid.

Lycka till!

Mvh, Per Nyberg.
 
Re: Cykelbud i Sthlm, företag.

tack per,
vet du vilka delar av utrustningen de brukar stå för? cyklar iofs gärna med min egen hoj, men skulle gärna slita på ngn annans kläder så här i vintertid..

//jesse



zeromaker; sa:
Hej,

Kolla upp: Gröna budet, Box och ryska posten.
De är alla seriösa och ganska stora.

Lönen brukar typ ligga mellan 10000-15000kr/månad beroende på hur många leveranser och beräknat på att man jobbar typ heltid.

Lycka till!

Mvh, Per Nyberg.
 
Börja med att ringa till BOX där jag körde för ett antal år sedan. De är bra och de står för alla grejor du använder i jobbet (utom underställ, strumpor etc). Däremot kan det diffa ifråga om lönen. Box hade när jag körde där ren provisionslön, andra som Pedal hade 13000:- i grundlön och möjlighet till provision etc. Vid dåliga tider i branschen (med få körningar) är det bättre med fast grundlön, är det bra tider bör du kanske köra med provision.

Andra budfirmor du kan fundera på är PEX och Pedal och Adena Pickos.

En VIKTIG brasklapp är emellertid att kolla upp din försäkring. Så gott som alla budcyklister vurpar nån gång (ofta flera gånger), och då är det bra att veta att du överlever ekonomiskt. Kolla alltså din sjukförsäkring med Försäkringskassan och ditt övriga försäkringsskydd privat (hemförsäkring etc) och företagets försäkring för dig. Detta är VIKTIGT!

/ G
 
Re: Re: Cykelbud i Sthlm, företag.

yodah; sa:
tack per,
vet du vilka delar av utrustningen de brukar stå för? cyklar iofs gärna med min egen hoj, men skulle gärna slita på ngn annans kläder så här i vintertid..

Vet inte om du kanske börjat cykla redan men jag bjuder på lite kunskap ändå.

Det finns i princip 5 st firmor i Stockholm som har cykelbud:
BOX, Ryska posten, Gröna budet, PEX och ASA (plus en hel den små som mest är enskilda åkare). Övriga som Pedal, Adena och Pickup är uppköpta eller finns inte längre.

Det här med cykel är lite olika beroende på vilken firma man kör för.
PEX, BOX och Ryska Posten står för cyklarna och jobbkläder. Dvs all nödvändig utrustning.
Cykla med egen cykel tror jag inte du vill då det slits något ofantligt oavsett hur dyra grejer du har. Sträckan du cyklar på en månad (runt 1000 mil) hinner många inte ens med på ett år. Plus att risken alltid finns för att smälla/bli bestulen.
Andra ställen som t.ex Gröna budet tror (tror) jag kräver egen cykel. De torde då få lite mera pröjs men det är inget som jag kan svara på.
Även ASA kräver egna cyklar men denna firma anställer bara egenåkare och oftast är detta personer med några års erfarenhet.

Om du inte ringt och kollat tycker jag du ska göra det. Man brukar bli erbjuden att få provcykla över en dag (följa med på förmiddagen och sen cykla själv på eftermiddagen). Men ha för guds skull i åtanke att det inte är något glamoröst jobb över huvudtaget. Det är jobbigt. Riktigt jobbigt. Och det get inte tid för speciellt mycket annat.
Blir mest rutiner som att jobba-äta-sova.

Hur som helst. Ser fram emot att möta dig på stadens gator, såvida vi inte redan gjort det :)

Lycka till!
 
Var några år sedan jag var cykelbud jobbade då för PEX så här var det då iaf.

Gröna Budet cyklade mest och tjänade minst. Fick hålla med egen cykel

Box enbart provision håller med cykel och kläder. Under vintern då det var mycket att göra tjänade de bra men under sommaren var det betydligt sämre.

Ryska posten höll med cykel och kläder. Garanti + provision. Har för mig att garantilönen låg på 12000-13000 räkna inte heller med alltför mycket provision.

ASA som sagt var endast egna åkare.

PEX där jag jobbade.
Lön drygt 90kr/timma + bonus på hur mycket du kör in + bonus på hur det går för företaget.
Står för absolut allt: Cykel,Skor,Kläder (inkl. underställ,sockar,handskar mm) hjälm, brillor, Vattenflaskor, sportdryck, frukt mm
Försäkringar inga som helst problem bara lämna sjukhusräkningen till chefen så fick man den betald. Hade ett tag problem med en tå som ej gick att ha i ett par cykelskor fick då jobba på kontoret istället. Var även vissa som vid dåligt väder valde att köra bil istället för att cykla.


Skulle själv inte vilja köra med egen cykel, om jag skulle köra med egen cykel så skulle jag kräva rejält med pengar för det. Cyklingen sliter rejält på grejorna.

Om du har några frågor är det bara att du hör av dig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.