Cykel som klarar en back-flip ?

Vilka krav ställs egentligen på en cykel som ska användas för lite fetare trick, typ back-flip ?
Den som syns i videon kanske är lite för bra ? Kanske går det att hitta något som inte är lika iögonfallande ? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=W-rAv43UFnA

Ps. Det verkar vara så att det bara hänger på materialval för att lyckas uppnå det man vill (även om en "lagom dos av prylnörderi" bara är underhållande och roligt) ? Ds.

Ps2. Jag har inte för avsikt att sluta mina dagar genom en misslyckad back-flip. Min kapacitet är långt därifrån och vanlig skogskörning räcker bra för min del. Ds.

Klart

underhållande film.

Att den där cykeln inte pallade riktigt för behandlingen är jag inte förvånad över.

Cykelhjul klarar väldigt mycket belastning rakt ned eller upp genom fälgen mot navets mittpunkt och fälgen mittemot. Sidledes belastning typ att man sparkar till navet från sidan tål de väldigt lite av...

En damram tål mycket mindre än en klassisk diamantram.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Feta däck

som inte är så hårdpumpande tror jag skulle minska problemen för stuntgubben.

Heldämpad hoj är förstås ytterligare en variant.

Thure

Välspända ekrar gör hjulen mycket starkare, då hjulen tar upp restspänning genom att ekerspänningen minskar i fälgens kraftpåverkade zon. Så länge det finns restspänning i fälgens kraftpåverkade zon är det lugnt.

Det bästa med välspända hjul är att de är precis lika tunga som motsvarande undermåligt spända hjul, men betydligt starkare och hållbarare. :cool:
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips