Cykel funderingar...

Efter att ha averkat några cyklar så börjar jag bli lite kinkig vad gäller komponenter och så... vet inte ifall jag haft otur eller ifall jag är dålig på att städa cykeln men jag tycker att allt man köper börjar rappla efter ett tag...
Och om nattas fick jag en fix idé... [;- ) > jag vill ha en cykel som är så lätt som möjligt att mecka isär och ihop och isär och ihop... så att man kan smörja upp den fleratlet fler gånger per år än vad man annars orkar göra...

vad bör man ha då...
Finns det komponentmärken som är erkänt lättare att ta isär och smörja upp? eller kanske bra översikts manualer till något speciellt märke? några märken som man bör akta sig för? någon som har några vettiga tankar om saken?

Nä, men nr 1 är väl att ha rätt specialverktyg som behövs (varför har cykelbranschen så många olika specialverktyg och varför ändrar de specialverktyg så förb. ofta?). Det brukar bli lättare då man slipper mickla med polygriper mm.

/Håkan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips