Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Cyckel till vätternrundan.
- Trådstartare T.M
- Start datum
Bygg om din MTB
Jag gjorde ett försök att bygga om min gamla stålhingst Marin team issue till racer och det gick relativt bra, även om en riktig racer är att föredra.
Smala slicks med passande slangar, racerkassett 12-23 i bak och gärna stora drev i fram, typ 48-38-28 tänder eller helst 52-42-32 tänder. Dock kan du tvingas byta framväxel samtidigt som du byter till stora drev i fram.
Shimano mtb bakväxel och växlelreglage fungerar lika bra till deras racerkassetter som till deras mtb-kassetter. Men kör du med SRAM så vet jag ej hur det fungerar.
Långa barends med flertal handpositioner funkar bra. Stel gaffel (eller låsbar dämpare) är att föredra för att slippa kraftödade gung.
Läs gärna mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html för mer info, även om den är mest inriktad på citybikes.
/Niklas
T.M; sa:Ska göra en klassiker, börjar med vätternrundan men tyvär jag bara en Kona Caldera MTB.
Kan jag sätta på slicks och använda den eller (trots framdämparen).
Har inte råd att köpa en ny hoj men man kanske kan hyra en (i så fall var).
Tack på förhand.
Ps: bor i Lindesberg utanför Örebro.
Jag gjorde ett försök att bygga om min gamla stålhingst Marin team issue till racer och det gick relativt bra, även om en riktig racer är att föredra.
Smala slicks med passande slangar, racerkassett 12-23 i bak och gärna stora drev i fram, typ 48-38-28 tänder eller helst 52-42-32 tänder. Dock kan du tvingas byta framväxel samtidigt som du byter till stora drev i fram.
Shimano mtb bakväxel och växlelreglage fungerar lika bra till deras racerkassetter som till deras mtb-kassetter. Men kör du med SRAM så vet jag ej hur det fungerar.
Långa barends med flertal handpositioner funkar bra. Stel gaffel (eller låsbar dämpare) är att föredra för att slippa kraftödade gung.
Läs gärna mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html för mer info, även om den är mest inriktad på citybikes.
/Niklas
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Beror på ambition
Jag cyklade Vättern Runt för första gången i somras, jag cyklade runt på min långfärdshoj, Batavus M'Prove 16,5 kg, 42-622 däck. Det tog 12 timmar och 31 minuter effektiv tid, 14.11 med rasterna inräknade.
Jag är nöjd med valet av hoj, hade förövrigt inget val, tyngden kostade några kilometer per timma i medelfart men jag mådde fint hela vägen. Cykeln har ett MTB-styre med lite "rise" och barends.
Jag är övertygad om att din mountainbike utrustad med barends och schyssta slicks duger mer än väl. Det jag tror är viktigast äe att ha mer än hundra mil i benen innan start.
Jag kommer att stå på startlinjen 2004 igen.
Jag cyklade Vättern Runt för första gången i somras, jag cyklade runt på min långfärdshoj, Batavus M'Prove 16,5 kg, 42-622 däck. Det tog 12 timmar och 31 minuter effektiv tid, 14.11 med rasterna inräknade.
Jag är nöjd med valet av hoj, hade förövrigt inget val, tyngden kostade några kilometer per timma i medelfart men jag mådde fint hela vägen. Cykeln har ett MTB-styre med lite "rise" och barends.
Jag är övertygad om att din mountainbike utrustad med barends och schyssta slicks duger mer än väl. Det jag tror är viktigast äe att ha mer än hundra mil i benen innan start.
Jag kommer att stå på startlinjen 2004 igen.
Kärt ämne.
Sök på mtb och Vättern så hittar du många inlägg både för och emot. Bra cykelbyxor och en cykelstorlek som passar din kropp är nog lika viktigt som valet mellan racer, audax, mtb med slicks etc.
Det finns faktiskt de som cyklar runt Vättern på postcyklar mm.
Lycka till och gå in för att ha roligt runt sjön
Thure
Sök på mtb och Vättern så hittar du många inlägg både för och emot. Bra cykelbyxor och en cykelstorlek som passar din kropp är nog lika viktigt som valet mellan racer, audax, mtb med slicks etc.
Det finns faktiskt de som cyklar runt Vättern på postcyklar mm.
Lycka till och gå in för att ha roligt runt sjön
Thure
Dämpat!
Torbjörn,
jag cyklade runt "sjön" 03. Jag har (och hade) en Nishiki "Bigfoot" 29". Det enda jag gjorde inför rundan var att sätta på "slicks" (nåväl, vanliga cykeldäck) samt bar-ends. Jag har dämpade framgafflar (med ställbart "tryck") vilka jag ställde in på att vara så hårda som möjligt (men det var en hel del "gung" kvar). Det gick bra att komma runt med det! Ok, man tappar en del i fart/tid... men det medförde inga andra problem.
mvh
Niklas
Torbjörn,
jag cyklade runt "sjön" 03. Jag har (och hade) en Nishiki "Bigfoot" 29". Det enda jag gjorde inför rundan var att sätta på "slicks" (nåväl, vanliga cykeldäck) samt bar-ends. Jag har dämpade framgafflar (med ställbart "tryck") vilka jag ställde in på att vara så hårda som möjligt (men det var en hel del "gung" kvar). Det gick bra att komma runt med det! Ok, man tappar en del i fart/tid... men det medförde inga andra problem.
mvh
Niklas
Re: En fråga till.
Klart det är ok att köra utan dämpare. Vad skall du med dämpningen till på asfalt?
Varför skall du hålla på och byta grejjer eller köpa nytt? Lär dig effektivt rundtramp i stället. Dämpad framgaffel skall inte spela någon roll. Visst att den är lite tyngre än en odämpad dito men krånglet för dig att byta gaffel borde uppväga det rejält.
Sätt på tunna slicks, pumpa dom hårt och kör så att det ryker!
/Mattias
T.M; sa:Av vad jag hört och läst nu verkar det vara helt ok att köra vättern rundan med en MTB UTAN DÄMPARE.
Ska jag alltså sattsa på en annan cykel eller kan jag byta gaffel till en rimlig kostnad?
Klart det är ok att köra utan dämpare. Vad skall du med dämpningen till på asfalt?
Varför skall du hålla på och byta grejjer eller köpa nytt? Lär dig effektivt rundtramp i stället. Dämpad framgaffel skall inte spela någon roll. Visst att den är lite tyngre än en odämpad dito men krånglet för dig att byta gaffel borde uppväga det rejält.
Sätt på tunna slicks, pumpa dom hårt och kör så att det ryker!
/Mattias
Guest
Gäst
Jag körde Vättern förra året på en gammal MTB med dämpning. Större drev fram och skicks dock. Det gick utmärkt. Håller med övriga om att teknik, en cykel i rätt storlek och träning är viktigare. Folk cyklar ju runt med gamla damcyklar + cykelkorg. Då kan ju en hyfsat vältränad person göra en bra tid med dämpning.
Lycka till!
Lycka till!
Guest
Gäst
slicks skulle det ju stå..inte skicks...men du fattar...
Re: En fråga till.
Nej, det är det inte värt, om du inte siktar på topp-placeringarna. Har du en luftdämpare kan du pumpa upp så att allt gung försvinner, kolla vad som är maxtryck, och lägg dig ett par psi under. Har du en dämpare med spiralfjäder utan utlåsning är det rundtramp som gäller. Jag har hojat drygt 800 mil på väg i sydostasien med en Manitou SXR utan att vi något tillfälle välja att låsa ut dämparen fastän den har en sådan mekanism. Viktigast för ditt projekt är snabba däck med högt tryck i. En MTB har sällan mer än 4 bar, en racer har ofta 8-9 bar i däcken. Kolla vad fälgarna tål innan du går över 4.5 bar, vissa MTB-fälgar klarar inte mkt mer än så.
Per
T.M; sa:Av vad jag hört och läst nu verkar det vara helt ok att köra vättern rundan med en MTB UTAN DÄMPARE. Ska jag alltså sattsa på en annan cykel eller kan jag byta gaffel till en rimlig kostnad?
Nej, det är det inte värt, om du inte siktar på topp-placeringarna. Har du en luftdämpare kan du pumpa upp så att allt gung försvinner, kolla vad som är maxtryck, och lägg dig ett par psi under. Har du en dämpare med spiralfjäder utan utlåsning är det rundtramp som gäller. Jag har hojat drygt 800 mil på väg i sydostasien med en Manitou SXR utan att vi något tillfälle välja att låsa ut dämparen fastän den har en sådan mekanism. Viktigast för ditt projekt är snabba däck med högt tryck i. En MTB har sällan mer än 4 bar, en racer har ofta 8-9 bar i däcken. Kolla vad fälgarna tål innan du går över 4.5 bar, vissa MTB-fälgar klarar inte mkt mer än så.
Per
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 561 K
- Svar
- 101
- Visningar
- 7 M
- Svar
- 82
- Visningar
- 6 M
- Svar
- 0
- Visningar
- 1 M
- Svar
- 8
- Visningar
- 992 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg