Cumulus Quilt 350/450

uq = underquilt, isolering under hammock. Inget med rörlighet att göra direkt.
tq = topquilt, som tidigare länk (sovsäck utan "rygg" eller huva)

I en hammock på rygg ligger man lite som en banan, så ja till viss del ligger man böjd, och hjässan sticker ut lite. Skulle nog inte sova så dock som sagt.

Har inte upplevt footboxen som snäv (strl 43 i skor) utan det blir snarare att den följer med i rörelserna.

Det man får överväga mellan comforter och quilt är helt enkelt hur mycket ventilation man vill ha vid fötterna. En comforter går inte att få helt tät, så det kommer alltid att försvinna värme vid fötterna. Quilten kommer å andra sidan alltid vara tät, så det ventilerar inte lika bra om man vill det.
 
Katabatic...

Annars finns det ju en del andra märken också, Katabatic Gear har jag tittat på, dom var "bäst i test" när Outdoor Gear Lab testade olika quiltar...

Jag är inne på att skaffa quilt, dels för att använda under sommaren och när man är ute på höst/vår som extra sovsäck till den befintliga (comf-1).

http://katabaticgear.com/shop/palisade-sleeping-bag/
 
Absolut, det finns många tillverkare, framför allt i USA. Varning dock för att tullen från kan bli dyr.. Har en Hammock Gear Phoenix 40 UQ, och den blev dyrare än vad jag hade tänkt mig.. =)

Cumulus är från EU (Polen), så det är inga oväntade extrakostnader och det är lätt med supporten.
 
Vad är uq/tq och hur blir rörligheten i respektive?

Footboxen verkar något snäv men det kanske kvittar.

uq = underquilt, isolering under hammock. Inget med rörlighet att göra direkt.
tq = topquilt, som tidigare länk (sovsäck utan "rygg" eller huva)

I en hammock på rygg ligger man lite som en banan, så ja till viss del ligger man böjd, och hjässan sticker ut lite. Skulle nog inte sova så dock som sagt.

Har inte upplevt footboxen som snäv (strl 43 i skor) utan det blir snarare att den följer med i rörelserna.

Det man får överväga mellan comforter och quilt är helt enkelt hur mycket ventilation man vill ha vid fötterna. En comforter går inte att få helt tät, så det kommer alltid att försvinna värme vid fötterna. Quilten kommer å andra sidan alltid vara tät, så det ventilerar inte lika bra om man vill det.

kan tillägga att comforter kräver elastiska linor för att få till footbox samt om man vill tillsluta den. quilten är mer formad runt kroppen. jag ska kanske upp till lappland och då kör jag quilten, tycker den funkar både på mark och hammock. tanken är att en balaclava räcker för att värma huvudet nu på sommaren.
 
kan tillägga att comforter kräver elastiska linor för att få till footbox samt om man vill tillsluta den. quilten är mer formad runt kroppen. jag ska kanske upp till lappland och då kör jag quilten, tycker den funkar både på mark och hammock. tanken är att en balaclava räcker för att värma huvudet nu på sommaren.

Hur mycket tillbehör får man med comfortern? Dvs - behöver jag köpa till extra elastiska linor för att sluta till den om det blir kallt?
I så fall - några tips på var man ska titta och vad som är rekommenderat?

Vore lite snopet att inse två timmar innan tåget går att man i princip har en rätt dyr filt att svepa in sig i :)
 
jag är rätt säker på att man fick med linor. Annars finns det på naturkompaniet (gbg, men säkerligen andra också) elastiska linor i olika storlekar

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Som följdfråga: hur vill man ha det med längden på en quilt? Det går att förlänga till en längre för + € 34. Jag är 183 cm, så väldigt nära quiltens maxgräns på 185 cm.. Hur långa är Ni, om jag får fråga?

Var har du hittat den informationen? Jag kan inte hitta det på cumulus hemsida. Jag skulle vilja ha en quilt 350 men är 188cm lång, så jag behöver en längre modell.
 
Jag hade en mailkonversation med dem när jag skrev det. De var mycket trevliga och hjälpsamma. De förlänger isf med en dunkammare (som jag inte är säker på hur lång den är, men absolut tillräckligt för dig som är så pass nära gränsen) + 30g extra dun för att behålla samma komforttemperatur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
såg Quilt För Tre säsonger Bo och sova 2
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
såg Quilt Bo och sova 16
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
statemachine Top quilt Bo och sova 6
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
statemachine Bred sovsäck eller quilt Bo och sova 34
downwhere Maxlängd sovsäck quilt 350 Bo och sova 7
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
andy69 Quilt.... Bo och sova 2
grodanbolle Quilt? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
Crimper Quilt Bo och sova 6
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.