Cumulus Quilt 350/450

uq = underquilt, isolering under hammock. Inget med rörlighet att göra direkt.
tq = topquilt, som tidigare länk (sovsäck utan "rygg" eller huva)

I en hammock på rygg ligger man lite som en banan, så ja till viss del ligger man böjd, och hjässan sticker ut lite. Skulle nog inte sova så dock som sagt.

Har inte upplevt footboxen som snäv (strl 43 i skor) utan det blir snarare att den följer med i rörelserna.

Det man får överväga mellan comforter och quilt är helt enkelt hur mycket ventilation man vill ha vid fötterna. En comforter går inte att få helt tät, så det kommer alltid att försvinna värme vid fötterna. Quilten kommer å andra sidan alltid vara tät, så det ventilerar inte lika bra om man vill det.

Katabatic...

Annars finns det ju en del andra märken också, Katabatic Gear har jag tittat på, dom var "bäst i test" när Outdoor Gear Lab testade olika quiltar...

Jag är inne på att skaffa quilt, dels för att använda under sommaren och när man är ute på höst/vår som extra sovsäck till den befintliga (comf-1).

http://katabaticgear.com/shop/palisade-sleeping-bag/

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Absolut, det finns många tillverkare, framför allt i USA. Varning dock för att tullen från kan bli dyr.. Har en Hammock Gear Phoenix 40 UQ, och den blev dyrare än vad jag hade tänkt mig.. =)

Cumulus är från EU (Polen), så det är inga oväntade extrakostnader och det är lätt med supporten.

Vad är uq/tq och hur blir rörligheten i respektive?

Footboxen verkar något snäv men det kanske kvittar.

uq = underquilt, isolering under hammock. Inget med rörlighet att göra direkt.
tq = topquilt, som tidigare länk (sovsäck utan "rygg" eller huva)

I en hammock på rygg ligger man lite som en banan, så ja till viss del ligger man böjd, och hjässan sticker ut lite. Skulle nog inte sova så dock som sagt.

Har inte upplevt footboxen som snäv (strl 43 i skor) utan det blir snarare att den följer med i rörelserna.

Det man får överväga mellan comforter och quilt är helt enkelt hur mycket ventilation man vill ha vid fötterna. En comforter går inte att få helt tät, så det kommer alltid att försvinna värme vid fötterna. Quilten kommer å andra sidan alltid vara tät, så det ventilerar inte lika bra om man vill det.

kan tillägga att comforter kräver elastiska linor för att få till footbox samt om man vill tillsluta den. quilten är mer formad runt kroppen. jag ska kanske upp till lappland och då kör jag quilten, tycker den funkar både på mark och hammock. tanken är att en balaclava räcker för att värma huvudet nu på sommaren.

kan tillägga att comforter kräver elastiska linor för att få till footbox samt om man vill tillsluta den. quilten är mer formad runt kroppen. jag ska kanske upp till lappland och då kör jag quilten, tycker den funkar både på mark och hammock. tanken är att en balaclava räcker för att värma huvudet nu på sommaren.

Hur mycket tillbehör får man med comfortern? Dvs - behöver jag köpa till extra elastiska linor för att sluta till den om det blir kallt?
I så fall - några tips på var man ska titta och vad som är rekommenderat?

Vore lite snopet att inse två timmar innan tåget går att man i princip har en rätt dyr filt att svepa in sig i :)

jag är rätt säker på att man fick med linor. Annars finns det på naturkompaniet (gbg, men säkerligen andra också) elastiska linor i olika storlekar

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Som följdfråga: hur vill man ha det med längden på en quilt? Det går att förlänga till en längre för + € 34. Jag är 183 cm, så väldigt nära quiltens maxgräns på 185 cm.. Hur långa är Ni, om jag får fråga?

Var har du hittat den informationen? Jag kan inte hitta det på cumulus hemsida. Jag skulle vilja ha en quilt 350 men är 188cm lång, så jag behöver en längre modell.

Jag hade en mailkonversation med dem när jag skrev det. De var mycket trevliga och hjälpsamma. De förlänger isf med en dunkammare (som jag inte är säker på hur lång den är, men absolut tillräckligt för dig som är så pass nära gränsen) + 30g extra dun för att behålla samma komforttemperatur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips