Cumulus Quilt 350/450

Hej!

Istället för att väcka en äldre tråd så tänkte jag höra om någon testat någon av quiltarna i rubriken?

Jag sitter och försöker bestämma mig mellan Cumulus Quilt 350 vs 450.. Jag har inte använt quilt innan, men tycker det verkar rätt nice. Användningsområde kommer vara både i hammock och i tält, och i det svenska/norska klimatet jag vistas i kan det ju vara bra att inte dö om det kryper under nollan framåt hösten/våren/lätt vinter.. Å andra sidan har man dunjackan tillgänglig om det blir kallt, vilket också kan kompensera för den öppna ryggen/ingen huva, och oftast när man är ute så hoppas man ju på lite av det bättre vädret..

En för mig viktig faktor är packstorleken, men det är svårt att hitta sida-vid-sida-jämförelser mellan de två på nätet.

Har ni några erfarenheter eller tips som kan hjälpa mig välja?
 
jag har 350 och var i samma kval som du innan jag bestämde mig för 350. jag testade den i minus -2 ung, kanske 0 i tältet med långkalsonger och en balaklava tröja och det fungerade utmärkt. så jag ser inga problem att använda den i fjällen vår/sommar/höst.
 
Kalas, tack! Låter perfekt. Vad jag har läst så kan jag tänka mig att 450 kan bli på gränsen till för varm på sommaren också, så det låter som att 350 är vägen att gå.

Hur stor blir den komprimerad, ungefär?
 
Comforter

Jag kör Cumulus Comforter L430. Det ä ju samma princip men den är längre och jag får dra ihop den själv nertill. Hur nöjd som helst. Hade en annan Quist innan och det ska vara jävligt kallt för att jag ska gå tillbaka till sovsäck.

Min L430 är precis för stor för en 4-liters packpåse. Så du borde få ner Quilt i en 4-liters.
 
Som följdfråga: hur vill man ha det med längden på en quilt? Det går att förlänga till en längre för + € 34. Jag är 183 cm, så väldigt nära quiltens maxgräns på 185 cm.. Hur långa är Ni, om jag får fråga?
 
Vad är skillnaden på en quilt och en sovsäck, tycker de ser likadana ut.
Jag vet att quilt betyder täcke, men ser ju ut som en säck?
 
Tanken är att, eftersom dunet man ligger i princip inte isolerar någonting så tar man bort ryggdelen och skippar dragkedja för att 1) minska mängden material och 2) Göra det smidigare att "krypa ned". Det senare är särskilt populärt om man sover i hammock och inte är supersmidig när man har lagt sig.

Om du tittar på bilderna med de upp-och-nedvända quiltarna på sidorna ovan så ser du skillnaden. Just de här quiltarna har en så kallad "footbox", så att nederdelen är precis som en sovsäck, men en quilt kan också bara vara ett rektangulärt täcke.

Nyckeln är väl att den inte går hela vägen runt helt enkelt.
 
en annan aspekt är att om man som jag vrider sig hela tiden i en sovsäck som blir som en korv tillslut så känns quilten mer naturlig att dova i. mer som ett täcke som man är van vid

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
såg Quilt För Tre säsonger Bo och sova 2
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
såg Quilt Bo och sova 16
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
statemachine Top quilt Bo och sova 6
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
statemachine Bred sovsäck eller quilt Bo och sova 34
downwhere Maxlängd sovsäck quilt 350 Bo och sova 7
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
andy69 Quilt.... Bo och sova 2
grodanbolle Quilt? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
Crimper Quilt Bo och sova 6
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.