Cumulus dunsovsäckar

Tack för informativa svar. Väntar på mail från robert.pl och cumulus, tänkte det är bäst att höra vad de har för respektive leveranstider i nuläget.

Dock fortfarande osäker på hur jag ska betrakta komforttemperaturerna som cumulus anger. Roberts anger ju enligt EN13537, men cumulus enligt något brittiskt system.

Dessutom, någon som har en aning om vad som skiljer Pertex Quantum från Microlight?

Tror att det kan vara en fördel att ha en expeditionsmodell för de riktigt kalla turerna. Dvs lite rymligare, lite förstärkt i botten och plats att lägga en påse med pjäxor o dyl.

Själv kontaktade jag cumulus och frågade om jag kunde få en likadan säck som den finska ultima Thule-expeditionen (googla). Enligt cumulus var det inga problem att fixa med ngn månads framförhållning.

...fick sedan ett bra pris på en WM Bison så det blev aldrig affär. Men den cumulus jag har (panyam 400) är jag nöjd med :).

//J
 
Tack för informativa svar. Väntar på mail från robert.pl och cumulus, tänkte det är bäst att höra vad de har för respektive leveranstider i nuläget.

Dock fortfarande osäker på hur jag ska betrakta komforttemperaturerna som cumulus anger. Roberts anger ju enligt EN13537, men cumulus enligt något brittiskt system.

Dessutom, någon som har en aning om vad som skiljer Pertex Quantum från Microlight?

Inlägg 2 i tråden.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=66928
Pertexs hemsida.
http://www.pertex.com/
 
Tjena!
Jag köpte en säck från Roberts.pl.
De var suveräna att ha & göra med! Snabba svar på ALLA de frågor jag hade!
Dessutom kan du enkelt få säcken tillverkad som du själv vill ha den!
Sover som en gris i min goa säck!
Värt att kolla in!
Som grädde på moset!
Snabb tillverkning och leverans!
// Egis

Har också köpt från Roberts.pl
Jäkligt bra säck, en Everest som ska klara ca -20 grader. Ett problem bara. Den är för jäkla varm. Har nog bara sovit med stängd dragkedja då det varit ett par minus eller lägre annars öppen. Var ute förra helgen (i kåta). Ca 2 gradet på natten och jag svettades... Fick ha säcken som täcke. Kör alltid med sovlakan och Expedligg.

Den är ganska volymstor och aningen svår att packa. Dessutom hade Polackerna den dåliga smaken att ge säcken en dutt parfym inan de skickade den. Luktade bordell i början... :)
 
Har också köpt från Roberts.pl
Jäkligt bra säck, en Everest som ska klara ca -20 grader. Ett problem bara. Den är för jäkla varm. Har nog bara sovit med stängd dragkedja då det varit ett par minus eller lägre annars öppen. Var ute förra helgen (i kåta). Ca 2 gradet på natten och jag svettades... Fick ha säcken som täcke. Kör alltid med sovlakan och Expedligg.

Den är ganska volymstor och aningen svår att packa. Dessutom hade Polackerna den dåliga smaken att ge säcken en dutt parfym inan de skickade den. Luktade bordell i början... :)

Du kan ju inte kritisera robert.pl för att du köpte en för varm säck. :)
En säck med komfort -20 är inte bekväm i nollgradigt, det är ganska naturligt, har testat själv också, vet hur jävligt det är ;)

Edit: Och parfymen kommer nog från dom som syr sovsäckarna, helt enkelt. :)
 
Du kan ju inte kritisera robert.pl för att du köpte en för varm säck. :)
En säck med komfort -20 är inte bekväm i nollgradigt, det är ganska naturligt, har testat själv också, vet hur jävligt det är ;)

Edit: Och parfymen kommer nog från dom som syr sovsäckarna, helt enkelt. :)

Vet jag väl... :) Ett I-landsproblem helt enkelt. Tyvärr motiverar det inte ännu en säck så jag får leva med övervärme.

Du tror att en polska har provlegat säcken? :) De Du!

Bra är den iaf!
 
Ok jag har tagit tag i detta och närmar min köp, antingen Cumulus exquistic 1000 (komfort -32, brittiskt system) eller Roberts Lhotse 900 (komfort -25, ENxxxx).

Frågan som kvarstår är; vilket av tygerna är att föredra för en vintersäck som man ibland kommer vilja ha i bivack?

roberts bjuder ju som bekant på pertex microlight, quantum och endurance. Tilltalande med endurance vattenresistens samtidigt som den andas sämre än de andra och då tänker man ju att man i slutet på en långtur kommer ha blött dun. Synpunkter?
 
Ok jag har tagit tag i detta och närmar min köp, antingen Cumulus exquistic 1000 (komfort -32, brittiskt system) eller Roberts Lhotse 900 (komfort -25, ENxxxx).

Frågan som kvarstår är; vilket av tygerna är att föredra för en vintersäck som man ibland kommer vilja ha i bivack?

roberts bjuder ju som bekant på pertex microlight, quantum och endurance. Tilltalande med endurance vattenresistens samtidigt som den andas sämre än de andra och då tänker man ju att man i slutet på en långtur kommer ha blött dun. Synpunkter?

Pertex Quantum är ett ömtåligt tyg som lätt går sönder. På min vintersonsäck har jag Pertex Endurance. Det tyget är slitstarkt, förutom vattenresistensen som du nämner. För egen del så har jag alltid en värmande eld när jag sover ute - så det är lätt att torka fukt ur sovsäcken. Om inte den möjligheten finns kan det vara en svår avvägning vilket tyg man skall välja.
 
Jo alltså quantum på utsidan känns inte riktigt som ett alternativ. Däremot svårt att välja mellan endurance/microlight

Är överraskad, mitt intryck av utsidan hittills är att folk har starka åsikter om dylika saker :)

typ "en vintersäck för -20 eller mer SKA ha xxxxxx som yttermaterial"
 
Senast ändrad:
Jo alltså quantum på utsidan känns inte riktigt som ett alternativ. Däremot svårt att välja mellan endurance/microlight

Är överraskad, mitt intryck av utsidan hittills är att folk har starka åsikter om dylika saker :)

typ "en vintersäck för -20 eller mer SKA ha xxxxxx som yttermaterial"

Hur länge brukar du sova ute på vinterturer? Har du någon form av värmekälla? När du säger "bivack", menar du då snöbivack?
 
Hur länge brukar du sova ute på vinterturer? Har du någon form av värmekälla? När du säger "bivack", menar du då snöbivack?

Jag har bara gjort en handfull turer, då i tält och 3-4 nätter ute. Planerar i mars en 7dagarstur i riksgränsentrakten och kommer då vara delvis tält, delvis snöbivack. Ingen värmekälla förutom kök och därmed kanske en varmvattenflaska i sovsäcken på natten. Vill dock nu när jag köper på mig grejer ha möjlighet att gå ute 10-14 dagar.
 
Jag har bara gjort en handfull turer, då i tält och 3-4 nätter ute. Planerar i mars en 7dagarstur i riksgränsentrakten och kommer då vara delvis tält, delvis snöbivack. Ingen värmekälla förutom kök och därmed kanske en varmvattenflaska i sovsäcken på natten. Vill dock nu när jag köper på mig grejer ha möjlighet att gå ute 10-14 dagar.

Jag tänker att då kanske Microlight är bästa valet. Jag själv sover under tarp i skogsmark. Ibland när det regnar och blåser kan det komma in lite regn under tarpen och då är det väldigt praktiskt med Endurance som inte så snabbt släpper igenom vätan. I varken tält eller snöbivack finns den risken.
 
Jo alltså quantum på utsidan känns inte riktigt som ett alternativ. Däremot svårt att välja mellan endurance/microlight

Är överraskad, mitt intryck av utsidan hittills är att folk har starka åsikter om dylika saker :)

typ "en vintersäck för -20 eller mer SKA ha xxxxxx som yttermaterial"

Gick in på Pertex´s hemsida för att kolla vikten på tygen. Quantum har en ca vikt på 30 g/kvadratmeter, Microlight ca 45 g/kvadratmeter. Endurance hittade jag ingen vikt på men låt säga att det väger det dubbla av Microlight dvs ca 100 gram.
En sovsäck kan väl dra ca 1 gånger 2 meter i tyg i både botten och överdelen. Om det stämmer någorlunda så väger tyget för Microlight ca 100 gram för både under och överdel men Endurance väger 200 gram. Inte mycket skillnad i vikt tänker jag!
Mitt val, Microlight invändigt och Endurance utvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
mrhannerz Hållbarhet dunsovsäckar Bo och sova 6
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
jamo Mögliga dunsovsäckar Bo och sova 5
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.