"Cookieblaffan"

Som andra redan påpekat återkommer blaffan med jämna mellanrum och man måste spara om. Irriterande, men vad värre är är att den uppenbart bryter mot ett flertal av PTS:s regler om hur det inte ska se ut:
  • formulärfälten är aktiva i utgångsläget så att man aktivt måste bocka ur dem för att neka samtycke
  • blaffan blockerar hela sidan
  • de "funktionella" kakorna från Google inkluderar enligt beskrivningen ändamål som "mätning av annonsers synlighet", "musrörelse", "spåra klick på annonser" och "spåra konvertering", vilket definitivt inte faller under det "legitima intresse" som åberopas utan istället räknas som framtvingat godkännande
Inte ok.
 
Då var det återigen dags för blaffan att dyka upp, samma som tidigare med alla val återigen ibockade och aktiverade trots att jag avböjt detta mängder av gånger. När skall Utsidans redaktion ta till sig detta och följa PTS regler?
 
Gissningsvis är detta ett exempel på ett mycket vanligt "dark-pattern" som går ut på att tjata till sig medgivanden.

Om man godkänner default-inställningarna på cookieblaffan sätts cookies (och liknande) med en livslängd på 1 år.

Om man inte godkänner default-inställningarna utan väljer bort allt "icke-funktionellt" sätts cookies med en mycket kortare livslängd. Efter cookiens livslängd återkommer blaffan. Till slut blir man less och godkänner default-inställningen.

Ett snabbkoll ger att om man väljer bort alla icke-funktionella cookies idag så borde cookieblaffan dyka upp igen i februari. Antagligen blir det olika datum beroende på vilken kombination av bortval man väljer.
 
På skoj kan man jämföra några värden hos en cookie.

Här har default-inställningarna medgivits:
__cmpconsent45451:"BP4xhahP4xhahAfc9BSVABAAAAAvOABAXmA"
Created:"Sun, 21 Jan 2024 18:55:37 GMT"
Expires / Max-Age:"Mon, 20 Jan 2025 18:55:37 GMT"
Last Accessed:"Sun, 21 Jan 2024 18:55:37 GMT"

Här har default-inställningarna inte medgivits:
__cmpconsent45451:"BP4xjbhP4xjbhAfc9BSVABAAAAAAAA"
Created:"Sun, 21 Jan 2024 19:09:23 GMT"
Expires / Max-Age:"Sun, 04 Feb 2024 19:09:23 GMT"
Last Accessed:"Sun, 21 Jan 2024 19:09:23 GMT"

Som LRC påpekar i #15 så finns frågetecken till vad som menas med "funktionellt". Det man pysslar med här är sajtens ekonomiska funktionalitet, inte så mycket den tekniska.
 
Jag hajade också till över dessa cookival som dyker upp flera gånger för mig. Finner det provocerande att jag inte kan göra några val förutom att slå på instagram.
Alla andra är default påslagna.
SNÄLLA UTSIDAN ÅTGÄRDA DETTA!!!
för mycket av detta gör ju att man söker sig hellre till andra forum
 

clindh

Forumvärd
Vi har väl inte märkt upp Google Ads, Analytics och dylikt som funktionella ? Bara sånt vi sätter själva som behös för inloggning, forumets "när var jag inne senast" och dylikt. Sen gäller det också att lyckas blockera alla cookies utifrån inställningarna.

Det är mycket att sätta sig in i det här, men vi är väl iallafall bättre än alla sajter med bara en "Ja jag förstår"-knapp... :) Från mars så gäller nya regler som dikteras av Google; man skall stödja "Consent Mode v2". Pysslar med detta nu, och A/B-testar fn en ny "blaffa" som skall stödja detta, och även stödja IAB TCF v2 dvs har Avvisa / Acceptera-knappar och ändamålen valbara direkt på första sidan.
 

clindh

Forumvärd
Finner det provocerande att jag inte kan göra några val förutom att slå på instagram.
Det där förstår jag inte - har du inte detta val på Inställningar, så du kan slå av Mätning tex?

1709325778123.png

Men som sagt, in nya versionen snart kommer en Endast nödvändiga-knapp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.