"Cookieblaffan"

Ofta när jag under den senaste tiden surfat in på nya Utsidan vare sig via mobilen eller datorn möts jag av en blaffa som kräver att jag måste acceptera alla cookies eller manuellt gå in och avsäga mig detta. Jag är i samtliga fall inloggad som betalande medlem och alltså skall slippa reklam, varför jag givetvis förväntar mig att Utsidan redan ställt in min profil så att jag slipper dela min aktivitet med allehanda sociala medier, marknadsföring och andra former av profilering och datainsamling. Givetvis är det inte så, utan allt är påslaget som grundinställning vilket givetvis är ett fel. Och stänger jag av detta manuellt och tackar nej till att dela all min information (förutom nödvändiga funktionella cookies), tar det bara några dagar innan jag igen möts av samma blaffa där allt återigen är aktiverat och påslaget trots att jag redan tidigare avböjt och tackat nej. Synnerligen irriterande och inget vi såg några tendenser av på gamla Utsidan. Jag hoppas ni snarast kan upphöra med dessa dumheter och ställa in så att för oss betalande medlemmar så är all delning av aktiviteter på Utsidan permanent och för alltid avslaget (förutom nödvändiga funktionella funktioner) så vi slipper dessa cookieblaffor en gång för alla!
 

clindh

Forumvärd
”Ingen” gillar dom här blafforna men det är tyvärr ett lagkrav, och dessutom ett komplicerat sådant med olika lagar, tolkningar, rättsfall inom EU etc. Man får inte sätta cookies innan man upplyst om cookies och givit alternativ, där gör många mångs sajter fel idag. Därför ligger sådant här före inloggningen.

Vi hade en sån här blaffa redan när GDPR kom, men mja sen smög vi väl undan den lite - men det är alltså inte tillåtet.

Kommer den upp flera gånger på samma enhet så beror det på att något (man själv, adblockers eller annat) kastar bort den cookie som skall komma ihåg att man en gång sett den.

Vi har begränsat med cookies på Utsidan jämfört med andra sajter; de funktionella förstås så att man kan logga in etc men vi vill gärna även få statistik också så vi ser besöksfrekvenser och sådant, och cookies från annonsmotor används så man inte får upp en annons för många ggr i rad.

Vi använder inte annonser från trejdepartsannonsörer (tex Google AdSense) idag och inte heller personaliserade annonser, så denna typ av cookies som bär personuppgifter och kartlägger individer förekommer inte.
 
Jag använder inte adblocker eller liknande, och är inloggad på Utsidan både på mobilen och PC. Trots detta kommer samma fråga upp repetitivt med olika mellanrum och jag återigen tvingas jag tacka nej till att dela min information (trots att jag tidigare tackat nej och sparat detta val). Det är just detta som är irriterande, dels att systemet inte kommer ihåg att jag en gång tackat nej samt att varje gång "blaffan" dyker upp igen är grundinställningen att allt är påslaget. Här skulle jag uppskatta att ni kan stänga av allt utom absolut nödvändiga funktionella cookies som grundinställning om man är inloggad som medlem.
 
Skulle vara praktiskt om fler kunde ha en knapp med "bara nödvändiga" men förstår ju att fler skulle använda den än alternativet att gå igenom en lång lista med alternativ som man ska klicka bort.
 

clindh

Forumvärd
Jag använder inte adblocker eller liknande, och är inloggad på Utsidan både på mobilen och PC. Trots detta kommer samma fråga upp repetitivt med olika mellanrum och jag återigen tvingas jag tacka nej till att dela min information (trots att jag tidigare tackat nej och sparat detta val).
Ja det låter ju knasigt om webbläsaren kastar den informationen men bibehåller vår inloggningscookie ändå. Vad kör du för läsare då, Edge på PC? Och vilken telefontyp?

Jag vet den kan dyka upp igen på min iPhone om man har följt länkar man fått i en app på telefonen; appar har tydligen begränsad rätt att spara cookies - det blir så t.ex på Facebook-inlägg som leder till en sajt har jag märkt. Men vanliga besök via webbläsare på mobil och Safari/Chrome på min mac kommer ihåg valen.
 
Iphone och Safari, PC och Edge. Går direkt till Utsidan via bookmark eller genom att knappa in direkt webadress, dvs inte via några andra appar (har inte FB eller liknande). Båda alternativen var jag återigen tvungen att svara på cookiefrågorna när jag tittade in på Utsidan imorse trots att jag redan var inloggad på båda enheterna.
Enda skillnaden från mitt tidigare besök på Utsidan var att jag surfade från ett annat WIFI nät då jag varit bortrest över helgen.
 
En del sajter gör dock så att alla icke nödvändiga cookies är "Av" by default, så man bara behöver klicka att man accepterar de valda inställningar. Andra sajter gör dock tvärtom och har allt "På"...

Här är det varje fall grupperat efter syfte så man kan stänga av hela grupper med ett klick. De värsta har det så så man måste tacka nej till tiotals cookies individuellt.

Fattar inte varför det inte införs en regel som med mailreklam, att det måste vara Opt In.
 
Min vän som jobbar i IT-säkerheten säger att det är allt en bluff. Oavsett du väljer allt sparas för att staterna som tog detta lag har inte möjlighet att kontrollera det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.