Cinder Cone vs. Marlin

Ska köpa min första mtb och som det ser ut så står valet mellan Kona's Cinder cone och Gary Fisher's Marlin (disc.) 03, men det är fortfarande väldigt öppet.

Iom att jag e nybörjare så vet jag inte mycket om kvalitén på de olika komponenterna osv. Vad säger ni? Vilken är "bäst"?

Användningsområdet blir hårdträning i skogen. Och om ni har andra förslag kom gärna med dem. Prisklass är tänkt runt 8-12 kkr.
 
Förtydligande:
Vill inte racka ned på utsidanforumet som är ett bra och trevligt forum.
Men det kan vara lite segt att få svar ibland (Jag ställde en fråga, som nu efter nästan 100 påhälsningar inte fått en enda kommentar).

Har precis hittat http://www.happymtb.org och kan rekomendera deras forum som är väldigt aktivt & trevligt.
 
Håller med Linus det happymtb.org är det enda forumet förutom utsidan för xc-cyklister som inte är totalt dött.

///Björn
 
Jag har en Kona Cinder Cone från 03 och körde den bla i 08XC samt i fjällen i somras och är riktigt nöjd med hur den har uppfört sig. Det enda som jag tycker är sådär är styret som sitter på vid köpet, det är lite för högt inget rakt race styre precis, vilket jag hellre skulle föredra, tex som på Kona Kula.

/Peter
 
acrid; sa:
Iom att jag e nybörjare så vet jag inte mycket om kvalitén på de olika komponenterna osv. Vad säger ni? Vilken är "bäst"?

Användningsområdet blir hårdträning i skogen. Och om ni har andra förslag kom gärna med dem. Prisklass är tänkt runt 8-12 kkr.

Skulle säga att det är hugget som stucket. Testcykla dom och känn efter om det är någon av dom som faller dig i smaken.

Visst kan man stirra sig blind på komponenterna om man vill, men undvik det. En cykel för 8-12 ksek håller hyffsad kvalitet, och räcker för dig som nybörjare. Tro mig, du kommer inte känna skillnad på om det är LX eller XT på den. Försök hitta en cykel som har så jämn nivå på komponenterna som möjligt. Det innebär att alla "komponenterna" skall heta lika, typ LX eller deore. Om det är något som sticker ut som extra fint så har dom sparat in på kvaliten på något annat som du inte ser. Hellre bra komponenter överallt än en jättebra och flera sämre komponenter.

Hårdträning i skogen, är det cykling på skogsvägar/grusvägar eller tekniska stigar där det är svårt att gå?

Sedan när du blir "varm i kläderna" så kommer du märka vilka delar du vill ändra på eller om det är något du känner kan fungera bättre.

Kräv att cykelbutiken hjälper dig att passa in cykeln så att den passar dig.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mxsr Cinder Kone 2004 Mountainbike 2
Avslutat1001 Kona Caldera / Kona Cider cone Mountainbike 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...