Carinthia Eagle eller Tropen?

Är på jakt efter en bra sommarsäck och har fastnat lite för Carinthia Eagle och Tropen. Sovsäcken kommer användas under sommar i lågland. Tropen känns som om den kanske kan bli lite varm med sina +5 i komfort. Eagle har ju +10 vilket känns mer rimligt. Dock lockar myggnätet i tropen lite, fast det kanske mest är en gimmick?
 
Det är inte alltid som nu med värme...

Sommarsovsäckar bör vara +5 lågland och -5 fjäll.

10-12 graderssäckar kan användas om det är som nu....inte annars
 
Uppenbart är att många brukare enbart tittar på dagstemperaturerna men ego och flera vill även sova när som jordskuggans temperatur minimum passerar och då behöver en låglandssovsäck klara 0° och uppe på fjället-5-7°.
I den senare kategorin börjar då syntetfibersäckarna få vikt. Vilket gör dunsäckar till ett logiskt vandrarval.

I en för kall säck blir sömnen lidande.

go tur
 
Hade med mig en -3 säck på Tjörn för ett par veckor sedan och den var totalt tokvarm. Har alltid en liner med mig som påstås göra upp emot +8 grader extra och det var därför jag tittade på +10 säcken. Men jag bör alltså hellre titta på +5 även när den bara ska användas under sommaren?


edit: T-comfort på Eagle är +10, Extreme -5 men hittar ingen info om t-lim men får väl gissa på cirka +4 då kanske
 
Bara så vi är på samma blad här nu, syftar ni T-comfort eller t-limit när ni menar 0-5+ under sommaren?

Det beror HELT på dig som individ. Tanken är att män sover varmare (T-lim), kvinnor kallare (T-Comf).

Jag utgår alltid från T-comf när jag jämför säckar, men många tillverkare utgår ifrån T-lim. Mina sommarsäckar ligger runt T-comf +-0, och jag går inte högre.
 
Det beror HELT på dig som individ. Tanken är att män sover varmare (T-lim), kvinnor kallare (T-Comf).

Jag utgår alltid från T-comf när jag jämför säckar, men många tillverkare utgår ifrån T-lim. Mina sommarsäckar ligger runt T-comf +-0, och jag går inte högre.

Nu har jag inte alls mycket erfarenhet med sovsäckar, men att ha en sovsäck med komfort runt nollan under sommaren...kan liksom inte hjälpa att min logik bara skriker tokvarmt. Så är alltså inte fallet? Känns så orimligt att man ska behöva en komfort temperatur på sovsäck runt 0, när utetempen sällan går under 10 grader ens på natten på sommaren. Men det kanske är så det funkar med sovsäckar.
 
Alltså, du är vuxen & gör exakt hur du vill, eller hur? Men det är OÄNDLIGT MYCKET enklare att öppna en dragkedja, lägga ett ben utanför & dra ner säcken till midjan än att ha en +10 säck, köra till Jämtland & frysa som en hund en halvdålig sommarnatt när tempen skvalpar runt nollan...
 
Alltså, du är vuxen & gör exakt hur du vill, eller hur? Men det är OÄNDLIGT MYCKET enklare att öppna en dragkedja, lägga ett ben utanför & dra ner säcken till midjan än att ha en +10 säck, köra till Jämtland & frysa som en hund en halvdålig sommarnatt när tempen skvalpar runt nollan...

Ja, jag var lite otydlig. Denna säcken kommer främst (skulle tippa enbart) användas i södra sverige. Skåne med omnejd.

edit: Och det är verkligen inte meningen att verka otrevlig. Försöker bara få ett grepp om varför det finns en hel uppsjö med säckar med komfort på +10 när allmänheten verkar anse att man inte ska över nollan.
 
10-12 säckarna funkar när det ä så här så visst kan man ha använding
av dom men dom är inte en sommarsäck - dom är tropiska sovsäckar.
 
10-12 säckarna funkar när det ä så här så visst kan man ha använding
av dom men dom är inte en sommarsäck - dom är tropiska sovsäckar.


Ja, det har ju faktiskt vart extremt varmt denna sommaren. Kanske hade min -3 vart betydligt svalare en mer "normal" sommar. Då kanske ändå Tropen med sina +5 comfort är mer att sikta på.
 
Du var inte otrevlig, ursäkta om jag lät otrevlig (?). Om vi generaliserar lite så bor vi i en subarktisk zon & inte ens 1994 (24 år sedan) tror jag det varit lika varmt lika länge, så en +10-säck funkar säkert kanon vart 30:e år & jag hade en del fantastiska utenätter i början av maj, men nätterna snuddade vid nollan likväl i södra Småland. Så. Ska du bara sova på altanen under svensk högsommar, köp precis vad du vill, för blir det kallt är det bara att öppna dörren och gå in i värmen, eller hur? [emoji2]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
linggon Kroppslängd sovsäck Carinthia Defence 4 Bo och sova 16
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fotografiskt Carinthia Bo och sova 5
pontare Carinthia sovsäckar Bo och sova 57
koskenkorva Carinthia Brentha Bo och sova 0
xyzxyz Carinthia? Bo och sova 4
TWA Carinthia Tropen Bo och sova 1
mbock Carinthia Defence 4 Bo och sova 2
cjonsson sovsäckar från carinthia, hur bra? Bo och sova 1
monika Carinthia 1000? Bo och sova 1
412 carinthia Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...