Caravan tält

Jag såg 2 st sprillans nya Caravan ryggsäckar så en konkursauktion (Cykel Björk) förra helgen. Då anar man varför både Nordiska Fjäder och Cykel Björk gått i konkurs. Nordiska Fjäder skulle hållit sig till sovsäckar, konstruera ryggsäckar kunde dom inte.

Per Brune

Lyfter den här gamla tråden. ;)

Syftar du på Caravan ryggsäckar eller på senare säckar med Nordiska Fjäder logga?

Köpte själv ett antal Caravan produkter i mitten av 70-talet. Ryggsäck, tält, sovsäck och klädpåsar. I synnerhet ryggsäcken (med aluminiumram) har hängt med ett drygt dussin resor jorden runt samt otaliga turer under 40 års tid och den är fortfarande fullt fungerande trots att den hängt med på otaliga flighter och backpackertrips i alla världsdelar.

Saknar verkligen Caravan. :(

Lyfter den här gamla tråden. ;)

Syftar du på Caravan ryggsäckar eller på senare säckar med Nordiska Fjäder logga?

Köpte själv ett antal Caravan produkter i mitten av 70-talet. Ryggsäck, tält, sovsäck och klädpåsar. I synnerhet ryggsäcken (med aluminiumram) har hängt med ett drygt dussin resor jorden runt samt otaliga turer under 40 års tid och den är fortfarande fullt fungerande trots att den hängt med på otaliga flighter och backpackertrips i alla världsdelar.

Saknar verkligen Caravan. :(

Sådant grymt minne har jag inte att jag kommer ihåg hur en ryggsäck jag såg under kanske 2 minuter för drygt 14 år sedan

OT
Men jag kan fortfarande telefonnummer till barndomskamrater som jag inte ringt på 55 år och namn och adress på en kille från Västberlin när jag för första och enda gången kanske 1970 såg en Münch Mammuth 1200 TTS (dåtidens häftigaste motorcykel) vad man nu ska kom ihåg sådat för. Men jag besökte honom några år senare en gång Västberlin och det var kul att åka MC lagligt i kanske 220 km/h.

Per

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I slutet av 60-talet gjorde många tillverkare 2,3 och 4 p, ryggåstält med en ytterduk som slutade över marken vilket gjorde att genomluftningen var god men regntätheten mot kortsidorna var mindre god vid förekommande horisontellt regn.

Nordiska Fjäder under handelsnamnet Caravan hade, liksom Malmbergs och Fjällräven. Designer hos Caravan var en viss Hr Hilleberg.

god tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips