Campa i norge?

Är det någon som vet hur det är ifall man får campa i Norge. Fritt eller endast på camping platser. Ifall det är något man ska tänka på tips överlag...(gäller en lågbudget cykeltur på ca: 40 mil genom Norge´)
 
Jag tror att det är ganska likt Sverige (rätta mig gärna om jag har fel, någon). Man får väl sätta upp sitt tält lite vart som helst, men ej inom inhägnade områden eller liknande. Om man vill tälta på en tomt eller liknande måste man naturligtvis fråga ägaren.

Jag tältade under en vecka förra året uppe vid Lofoten, ibland på campingplatser (kan ju vara trevligt med dusch och sånt ibland) andra gånger bara vid rastplatser längs vägen. Som jag upplevde det fanns det rätt många små rastplatser vid vägen, ofta med fikabord. Ibland fanns det iordningställda platser för tält och liknande. De låg ofta rätt fint (fast det är ju fint överallt däruppe).
/Danne
 
Tälta går helt fint

Hej!

Det är inga problem att hitta ställen att campa på i Norge - oavsett om det gäller i naturen eller på campingplatser. Campingplatser finns det massvis av i hela Norge, og de är ofta billiga - 50-70 kr för två personer med tält. (det absolut mesta jag betalade var 120). Då cyklade jag från Oslo - Nordkap, så jag hann inom ganska många platser ;). Det är allemansrätt i Norge så när det gäller naturtältning så är det samma förhållningsregler som i Sverige.

På tal om lågbudget så kan jag bara påminna dig om att mat i Norge är dyrt - svindyrt. Det kan definitivt löna sig att köpa med sig "¨varma koppen" och liknande från Sverige.

Var hade du tänkt att cykla?

Mvh Ricard från Oslo.
 
Vi ska också campa i Lofoten..

Hej,

Vet att detta är en gammal tråd, men tänkte även fortsätta här istället för att göra en ny.

Jag tänkte höra angående Lofoten camping, detta bör väl inte ha ändrats och man kan campa 'var man vill' på Lofoten (och resten av Norge)? Utom naturreservat kanske?

Jag undrar också vad ni rekommenderar angående tält. Min pojkvän vill nämligen bara ta med en presenning som vi kan sätta upp, men jag är lite skeptiskt i och med att det verkar vara rätt blåsigt och kanske även regnigt på denna del av Norge? Vad skulle ni rekommendera?

Om ni rekommenderar ett 'ritktigt' tält? Har någon tips om var man köper ett bra och lätt sådant? Vi kommer att gå runt hela tiden och åka buss mellan ställen där det behövs. Eller säljer någon ett begagnat tält?

Eller har någon campat på detta vis med bara presenning satt upp som ett 'tält' lite ovanför marken innan? Borde det inte bli för blåsigt/kallt?

Tack på förhand,
Josephine
 
Stealthcamping med tarp ställer lite extra krav på utrustning och dina färdigheter i att använda dem, framför allt är det min erfarenhet att denna utrustning och färdighet skiljer mellan olika personer och kön.

Olika utrustningar ställer också olika krav på plats och bör övas innan. En rejäl sovsäck med bivybag gör att det kan blåsa betydligt mer än om man förlitar sig på tarpen att ge skydd. Även kök har olika preferenser om hur blåsigt det kan vara när man kokar vatten.

Uppmuntra pojkvänner att visa dig utrustningen och fråga vad han tänker packa ner, när han är på gott humör be honom om en testresa i någon blåsig miljö här i Sverige. Stora ängar, ljunghedar eller kustklippor borde funka.
 
Cyklade kiruna - lofoten förra året

Inte så många dagar men jag tältade på små rastplatser och nån parkering.. Vilket det finns gott om..
 
hejsan jollan
är man nybörjare på det här med att "sova i naturen" så skulle jag nog rekommendera ett lätt tält istället för tarp eller hammock. mindre risk för att det ska strula liksom...skönt med ett golv och lite bättre skyddat..
viktmässigt så blir det inte så mycket tyngre när man är två. finns riktigt lätta tält..

kom ihåg att det ska va skojsigt annars blir man lätt less....;)

go tur
vänligen nils
 
Hej,

Vet att detta är en gammal tråd, men tänkte även fortsätta här istället för att göra en ny.

Jag tänkte höra angående Lofoten camping, detta bör väl inte ha ändrats och man kan campa 'var man vill' på Lofoten (och resten av Norge)? Utom naturreservat kanske?

Jag undrar också vad ni rekommenderar angående tält. Min pojkvän vill nämligen bara ta med en presenning som vi kan sätta upp, men jag är lite skeptiskt i och med att det verkar vara rätt blåsigt och kanske även regnigt på denna del av Norge? Vad skulle ni rekommendera?

Om ni rekommenderar ett 'ritktigt' tält? Har någon tips om var man köper ett bra och lätt sådant? Vi kommer att gå runt hela tiden och åka buss mellan ställen där det behövs. Eller säljer någon ett begagnat tält?

Eller har någon campat på detta vis med bara presenning satt upp som ett 'tält' lite ovanför marken innan? Borde det inte bli för blåsigt/kallt?

Tack på förhand,
Josephine

Cyklade Kiruna - Nordkapp - Stockholm 2010 och i det busvädret vi hade vissa dagar hade det inte funkat med tarp/pressännig! Vädret växlar snabbare och kraftigare än i södra Sverige och vi hade turen att hitta skyddade platser. Men en holländare vi träffade fick sitt Vaude tält sönderblåst mellan Alta och Nordkapp. På Lofoten är vädret inte lika våldsamt men det inte alltid så gott om skog så skaffa ett tält istället tex Arctic Alpine Design, WBT 2. 2-personers tunneltält. Har själv haft över 10 tält var av 4 från Hilleberg, men polarens WTB2 från northstar.se var mycket tält för pengarna!
 
Om jag skulle till Lofoten skulle jag absolut föredra tält. Det tål mer vind, är skönt med ett golv som är torrt och lite renare än marken och skulle det vara mygg (inte helt ovanligt) är det överlägset att kunna komma undan dem inne i tältet. Lätta och vindstabila tält kostar tyvärr rätt mycket pengar. Man får fundera på vad man kan lägga och sedan prioritera efter det. Det är svårt att ge goda råd när man inte vet mer vad ni kommer använda det till efter er norgeresa. Vad är lätt för er, hur ser er budget ut mm.

Norge har allemansrätt, den heter allmannsrett och finns reglerad i friluftslagen (jo de har verkligen en sådan). Liknar sveriges i mycket. Man får övernatta under öppen himmel eller i tält i utmark i upp till två dygn utan markägarens tillåtelse. Men det får inte vara mindre än 150 meter till hus eller hytta. I fjällterräng och där det är långt till närmsta hus kan man få stanna längre utan markägarens tillåtelse.

Utmark är det som inte räknas som innmark. Innmark är till exempel odlad mark, tomtmark el liknande.

God tur
 
Tack för alla svar! :)

Hej,

Tackar alla ovanstående för sina svar om tält. Det ser ut att bli ett 'tält' som saknar botten - ett mycket lätt sådant som tål mycket vind (pojkvännen har tittat på Youtubesvideos ;) ) som vi kan pitcha nära till marken. Myggnät kommer tas med också i fall detta blir nödvändigt. Testade all annan utrustning inomhus idag så att det blir mjukt och skönt på madrasserna. ;)

Tack för info om allemansrätten, det har varit lite förvirrande - olika svar här och där. Men nu känns det som att vi vet.

Ha det fint allihop!
/Josephine
PS Om någon vill tipsa mer, please go ahead :) DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Håkan K Nästa drömprojekt - Campa el Shimano? Långcykling 111
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
SeekOut Göteborg - Norge Långcykling 12
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
alexsjob Cykla i Norge? Långcykling 9
monnes Jönköping - Bergen (Norge) Långcykling 6
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
jimpaw Resekamrat till Norge resa: Nordkap - Kristiansand 5v. Långcykling 0
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
jimpaw Upplysningar om rese alternativ i Norge. Långcykling 3
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
heinzehlers Cykelkartor - Norge Långcykling 2
thegedd Cykla i Norge.... Långcykling 0
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
jd Cykla i Norge, tunnlar, planeringskarta Långcykling 3
j_stellan Cykla i Norge Långcykling 5
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
ghynton Norrmän se hit! Cykelpriser i Norge? Långcykling 4
shithead Cykkel i Norge Långcykling 2
pgy Cykla i Norge Långcykling 7
kaw Fjällvägar i Norge Långcykling 2
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
pgy Cykla i Norge Långcykling 1
Norge tur sommaren 00 Långcykling 0
Mälardalen-Norge reskompis sökes Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.