Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas?

Re:Re: Nansen & Haglöfs byxor

Ok. Ja sedan dess har de nog inte ändrat storlekarna. Det du beskriver med de förböjda knäna låter inget vidare. Trist.

Du får kontakta Haglöfs och beskriva ditt problem! Man får ju hoppas att de är intresserade av att ta till sig konsumenternas synpunkter.

Re: Nansen och Haglöfs byxor

Strykarräven; sa:
HHaglöfs Climaticbyxor tycker jag verkar vara bland de bästa på marknaden ... men jag kan inte förstå varför de görs så korta i benen?Någon som håller med?

Håller med! Jag har ett par Nansen Fjell som är ett par år gamla - samma modell som idag.
Jag är 193/85 och köpte ett par 54 Long. Om jag använder byxkrokar som jag fäster i kardborrebandet nedtill så kommer de ofelbart att streta emot om jag till exempel hukar. De är för korta, och så jäkla lång är jag ju inte.

En annan miss är att motvecken på knänas förböjning skaver mot knäna när man går.

Som sagt: ett par finfina brallor (kanske bland de bästa i sin genre), men inte så bra som de borde vara för en tusing. Jag har gått över till ITABs fjällbyxa för 350 spänn och avyttrat mina Haglöfs till en kompis som är några centimeter kortare.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Brallor!!

Amundsen; sa:
jonte3@hotmail.com; sa:
Om jag skulle föreslå ett par bra byxor till sommarvandring i fjällen så är det ett par hederliga M90 eller M59 byxor. De är vatten avstötande och förvånadsvärt svala samtidigt som de är fruktansvärt slitstarka. Dessutom tål de napalm i en minut ;). De finns i alla möjliga storlekar och du kan nog hitta ett par som inte skär upp i baken. Det bästa med dem är att de kostar under 1000lappen. Kolla med närmsta militära överskottsbolag.

// Henrik

Om vi verkligen bejakar vår rädsla för brinnande bensin i geléform, går det att utöka sitt personliga skydd genom att använda sig av försvarets byxa M/39 i en riktigt robust yllekvalitét. Varma att gå i förvisso...Men napalm är ännu varmare. Dessutom är de ganska hållbara.

Slutresultat, del två.

Har nu till slut köpt ett par byxor. Det blev faktiskt inga Nansen. När jag provade dem igen och jämförde så tyckte jag Rabot flex var betydligt bekvämare. Rörelsefriheten var överlägsen. Jag jämförde både med Nansen fjell & Nansen mountain. Har även kikat en del på diverse Lundhags- och Klättermusenbrallor. Jag fastnade emellertid alltså för Rabot flex. Enda nackdelen med dem (som jag känner till än så länge, och förutom priset) är problemet med byxbenen; frågan är hur länge de kommer hålla då jag alltså ofta smäller ihop kängorna mot varandra när jag går. De saknar ju förstärkningar på insidan av byxbenen. Förvisso är sömmen flyttad, vilket är bra, men jag tror inte det räcker alltför långt. För att råda bot på problemet tänkte jag därför satsa på ett par billiga, låga & luftiga damasker. Jag har sett att Bergans har låga damasker i bomull/polyester, för en rimlig penning. De verkar därför lovande. Antagligen blir det ett par såna.

Jag lovar återkomma efter sommarens vandringar med recension av byxor & damasker.

Återigen, tack för alla tips & all hjälp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips