Byxa till allt (nästan)

Kolla på Patagonia!! Deras pack-light byxor ser riktigt fina ut. Hade jag bara råd skulle jag kompletera mina Klättermusen Megin med ett par sådana.

min syn på det hela

Själv tycker jag det funkar bäst att åka telis i tajta stretchbyxor.

Som suverän allroundbyxa använder jag Klättermusens Mithril (sommarfjällvandring, vinterturskidåkning, telistoppturer på vintern mm).

Se http://www.klattermusen.se den är av typen soft-shell och tål även vatten och är snabbtorkande. Funkar till allt, dock varma sommardagar på fjället så är shorts bäst naturligtvis.

Även vanliga fleecetights är bra på sommarfjället som vandringsbyxa (tål dock mygg dåligt)

Dyker det upp dåligt väder tar jag på Haglöfs 3-lagers Goretexbyxor (pris ca 1500 kr år 1996 så det har funkat bra en längre tid, men de ligger oftast i ryggsäcken). Dessa skalbyxor kör jag telis i ibland oxå om jag förväntar mig att ramla ofta, eller om det råkar vara en halvmeter puder i Kittelfjäll.

som cykelbyxa till och från jobb osv använder jag en billigare vindtät slit och släng-byxa av typen Marmot Precip, eller gärna nån gammal Tenson MPC från 1990-talet. Eller byxor av materialet windstopper shell (eller dåvarande activent).

MVH Mats

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Marmot precip

Marmot precip finns i vart fall på Naturkompaniet i Göteborg och borde också finnas på Fjällsport. Brukar också gå att beställa på addnature.com, ofta billigare än i butik.

Mvh, Per Nyberg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips