Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt?

Lite sista-minuten-beslutsångest här: Åker tåget upp mot abisko ikväll för en dryg veckas vandring. Ser ut att kunna bli rätt kyligt på ett par platser, -4 vissa nätter enligt prognosen. Detta får mig att tveka lite på om min sovsäck, en cumulus liteline 400 (400g 850fp) kommer vara tillräckligt varm. Den har komforttemp på +2 och limittemp på -4.

Som alternativ har jag att idag köpa en marmot sawtooth med komforttemp på -2.7 (590g 650fp dun) eller en dunquilt, rab neutrino 200 med 200g 800fp dun att förstärka min cumulus-säck med. Båda alternativen kostar ungefär lika mycket. Befintliga sovsäck + quilten väger ungefär som sawtoothen.


Någon som kan ge mig ett sista minuten-tips på vad ni hade valt och vad ni tror är varmast? :)
 
Jag kom just hem efter en tur i Sarek, sista dagarna var rätt kyliga ihop med en kall NV vind även om nattemp stannade lite över nollan, så nog är hösten på väg och blåbärsriset lyste i fina höstfärger. Jag hade min Marmot Hydrogen som väl var på håret lite kall dessa sista nätter (förstärkte med en tröja). Skulle jag åka upp nu hade jag definitivt valt min varmare 3-säsongssäck (Marmot Pinnacle, -12,2C Tlimit, -5,5C TComfort) så jag röstar för att du satsar på en varmare sovsäck som komplement till den sommarsäck du redan har.
 
Standardsäcken för tre säsonger (utan allt för tidig eller sen tur) i fjällen ligger på minus 9 grader som normalt komfort värde för min del. Blir det för varmt funkar den som en filt vid fötterna.
Skulle aldrig åka med en säck som har komfort + 2 grader men visst funkar det med att bylsa på med jacka över.
Är det vikten som är problemet?
 
Tack! Nej vikten är inget bekymmer, frågan är mer om jag ska köra på kallare sovsäck + quilten eller den varmare sovsäcken, totalvikten blir densamma. Hade det varit samma dunkvalitet i den tjockare sovsäcken så hade jag självklart valt den, men nu när den har sämre fillpower tycker jag inte att det blir lika självklart..
 
Senast ändrad:
Om du har nytta av enbart quilten så är den ju klockren, då får du ngt du kan använda istället för sovsäcken ibland.

Om du äger en dunjacka (800 gr eller mer, går ner ordentligt över baken) typ Klättermusen Bore eller motsvarande från andra tillverkare så kan den ju vara funkis som täcke över din sovsäck och även skön på kvällarna nu när hösten kommer. Annars kan ju en dylik jacka vara ett alternativ till att skaffa en quilt i sista minuten.

//J
 
Även jag är en frusen själ och gillar -9 säck i fjällen, blir det varmare öppna blixtlåset och bruka den som quil. Flerbruket av en stor dunjacka har jag behövt vid ett par julivandringar då det blev snödrev. Senare turer har varit här vid skarven mot september. Frysa på egna turer skall man aldrig.

go tur
 
Tack för svar! Det var ruggigt snabba beslut som gällde, och då jag egentligen inte var så sugen på en säck med 650fp dun så blev det till slut att jag valde quilten som förstärkning. Hur bra det visar sig funka i praktiken återkommer jag med om 10 dagar :)
 
Om du har nytta av enbart quilten så är den ju klockren, då får du ngt du kan använda istället för sovsäcken ibland.

Om du äger en dunjacka (800 gr eller mer, går ner ordentligt över baken) typ Klättermusen Bore eller motsvarande från andra tillverkare så kan den ju vara funkis som täcke över din sovsäck och även skön på kvällarna nu när hösten kommer. Annars kan ju en dylik jacka vara ett alternativ till att skaffa en quilt i sista minuten.

//J

Jag önskar att jag hade ställt frågan några dagar tidigare för det där var ju ett kanontips som jag inte alls hade tänkt på själv dumt nog. Tjockare dunjacka för vintern stod redan på inköpslistan, bore säljs till bra rabatt på vissa ställen just nu, och i och med att den hade ersatt turens nuvarande förstärkningsjacka så hade ju viktökningen varit fullt godtagbar :)
 
Ett tips på prisvärd dunjacka för höstbruk eller som förstärkningsplagg är Trek 100 från Decathlon, jag köpte både den och västen.

Patagonias down sweater reas ut för runt 800kr i bland också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
nvavargen Byta sovställning Bo och sova 15
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
Homie Byta "elastisk" lina i tältbågarna Bo och sova 7
Joakim Ambrosson Lars, du som ville byta en Atom-säck Bo och sova 0
rohubi Byta golv i Fjällräven-tält Bo och sova 1
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.