Byta gaffel på Freke; dimensioner?

Om det till äventyrs är nån som vet vad styrröret har för dimensioner på en Crescent Freke vore jag glad för info.
Jag har ingen lust att riva isär den bara för att mäta, men underar ju framförallt över diametern.

(Har aldrig rivit en gaffel med a-head styrstam osv. Kanske enkelt, men tänkte vänta med detta tills jag verkligen ska byta och har ny gaffel hemma...)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
OK.
Har nu också surfat lite på happymtb och det verkar finnas gott om erfarenheter och inte heller så stor tvekan om att det är 1 1/8".

Det är ju dessutom nästan bara såna gafflar som verkar finnas att få tag i...

Tack för svaren!

RockShox Pilot C ?

Någon som har synpunkter på den gaffeln? Priset verkar överkomligt i alla fall.

Har nu skruvat dit en Manitougaffel, och det gick jättebra. Det var förstås 1 1/8" och längden 26,5 cm med den styrstam (Tioga) som satt på från början. Har tagit en sväng, och bitvis var det oerhört mycket bekvämare, men jag trillade faktiskt! Det var i en rätt brant uppförsbacke med mycket rötter och sten. Mest berodde det på att jag hade dragit på mig en syreskuld efter en mycket lång uppförssträcka som kulminerade i en tekniskt svårare brant, men lite berodde det på att jag var ovan vid att det fjädrade. Det är OK när det fjädrar ned, men värre när det fjädrar upp.

Ska väl prova att öka returdämpningen...

[Ändrat av Mezzner 2005-05-20 kl 18:47]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips