byta bindning

Hej!

Har ett par vanliga gamla skridskor med fast häl, och nu funderar jag på att börja åka med lös.

Vad tror ni om att börja borra lite för att sedan sätta på en BC bindning på dessa gamla skridskor?

Finns plats?

Konventionella modeller har längsgående slitsar för frambindningen varför det kan vara lite svårt att få till hål som medger optimal placering av bindningen i sidled.

Men om du kan skruva dit bindningen så att du får bra balans så är det bara att tuta och köra.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
små plattor

http://www.excelsior.se har en liten smart grej man kan köpa för SNS bindningar (vet ej om dom har för BC), men det går ut på att man skruvar fast bindningen i en liten platta som det finns passande hål i för att skruva fast i skridskon. Detta gör även att bindningen blir justerbar... Borde vara tokenkelt att göra själv av en liten aluminiumbit...

vilken bindning?

Har också provat att montera Salomons längdskid-bindning på tjejens skridskor... Funderar på att bygga om min också till "lös häl"... Vad är BC och SNS som det snackas om? Skall jag välja en klassisk eller skate-bindning? eller spelar det ingen roll?
Ett tips när man skall borra i aluminium kan det vara bra att sätta på en tejpbit först så att inte borret glider iväg på ytan, ett rejält körnslag kan funka också...

BC eller SNS

Det beror lite på vilken stabilitet du vill ha
BC som tex Salomon Raid är lite stabilare men samtidigt tyngre.

Glöm inte att använda nylock muttrar eller loctight för att låsa skruvarna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips