Bygge i Falun. Isfjord?

Nu är det dags att utvidga flottan med en kajak. Har paddlat en del och vill ha en sekundärstabil kajak att växa tekniskt i och som klarar en veckopackning. Har byggt en kanadensare förrut så bygget skall nog gå bra.

Har tittat lite på Björn Thomassons modeller och är klart sugen på Isfjord. Någon som har erfarenheter om den, bra och dåliga? Bra erfarenheter av någon annan liknande kajak?

Har du dessutom spantmallar till nämnda kajak i närheten av Falun (eller Göteborg) och som du vill bli av med eller låna ut är jag intresserad. Björn, om du läser detta: Bara för att spara tid. Jag betalar gärna för att använda din modell.

Någon som har en vettig lokal i Falun att hyra in sig i? Kan ju vara kul att bygga flera tillsammans också? Annars får det bli ett tält på gräsmattan och färdigt före frosten.

MVH
Anders V
 
Hej Anders,

Jag har byggt två kajaker, båda ritade av Björn T.
Den första blev, som för så många andra, en Kavat som har varit klar i drygt två år. Den har givit mig glädje i form av att jag har kommit ut på vattnet och lärt mig att baspaddla.
Under den här vintern så har jag byggt en Isfjord som jag sjösatte för typ två månader sedan och jag har hunnit med några svängar hemma i sjön med den och vi börjar bli kompisar nu.

Isfjorden är (för mig som fortfarande är ganska grön) topprank, i börjag kändes det som om jag bara satt och jagade tillbaka kajaken till vågrätt läge, men efter ett tag insåg jag att det inte är några problem att den är lite rund på toppen eftersom den ha en bra slutstyvhet, ju mer man lutar den, desto "hårdare" blir den och den känns inte alls rank längre. När man paddlar så kränger den lite med det är helt okej.

Den känns lättpaddlad och svarar bra på paddelmanövrer och lutning, vilket gör att den går fint att leka med. Jag har ännu inte lärt mig att rolla så det kan jag inte bedämma, men den känns som om den skulle kunna vara klart lättrollad i jämförelse med de kajaker som jag övade med i vintras i bassäng. Isfjorden var inte riktigt klar då.

Det är en ganska smal kajak men den känns förlåtande för vattnets egenheter, jag har dock inte varit ute i "väder" med den ännu, men igår blåste det ganska bra hemma på sjön och i krabbig sidvind gick den hur fint som helst.

Jag har inte varit ute och bott med kajaken ännu, men jag har provlastat den och den rymmer skapligt med lass, borde gå att få med sig en veckopackning om man är lite "pac-wise".
Min är lite låg i baklastutrymmet, men det beror på att jag har nedsänkta lucksargar och det själ inlastningsutrymme.

Att bygga den i jämförelse med Kavaten så var den lite "hårdare" i sina former vilket drig lite extra klammer här och där. Vissa ribb blir ganska vridna, framdör allt i aktern och i slagövergången, men inget som är omöjligt.

Jag har valt att bygga med fast fotstöd efter min benlängd, i form av det främre skottet direkt, sits i "lager-på-lager" i liggunderlagsmaterial, köpta Kajaksport luckor och sargar för att få täta luckor och en ställbar skedda.

Än så länge känns det inte som om jag saknar något eller känner att jag gjort några missar, men det kommer väl framöver ;-)

Så ett långt svar på din fråga, är Isfjord vettig modell att bygga? Ja, om man gillar en kajak som svarar på tilltal och är busig, men nej om man söker en expeditionsbåt som lastar massor och går frammåt med fart. Jag tror från din beskrivning att Isfjorden är ett vettigt val.
Byggde jag rätt kajak? Om jag inte hade köpt ritningar till både Kavat och Isfjord samtidigt så hade jag nog valt en Njord, även om det skulle ha varit en rejäl utmaning att hantera i sjön, i alla fall i början.

Lycka till med ditt val.

För mer bygginspiration och tips, kolla in min blogg

/Robert
 
Spantmallar

Hej Anders,
jag började bygga en isfjord för ett tag sedan (när jag tänker efter så är det nog snart 10 år sedan!!) som jag av en mängd olika orsaker aldrig blev riktigt klar med. Nu har jag två barn och hus så nu dröjer det nog ett tag till innan jag kan bygga min kajak. Och just nu är jag mer sugen på att bygga en Njord.
Spantmallarna är utsågade och monterad på en jigg, jag har bara fått ditt några ribbor som om jag någon gång skall fortsätta med kajaken ändå måste byta. Du får gärna låna mina spantmallar och om du vill så får du även låna jiggen, men den kanske är lita bökig att transportera till Falun. Köp en ritning av Björn så blir det nog inga problem med rättigheter att använda mallarna.
Jag bor några mil öster om Göteborg.

/Mattias
 
Tack

Robert för ditt utförliga svar. Jo jag har också tittat på Njord, men den är ännu mera rank efter diagrammen att dömma. Tror att man skall skynda lagom när det gäller paddelteknik. Annars får man bara kämpa för mycket i början. Har visserligen en ganska rank kanadensare och har paddlat traditionellt byggda grönlandskajaker. Gillar sekundärstabila båtar som klarar lite vind och vågor.

Ser ut att bli en Isfjord. Ditt val att använda främfre skottet som fotstöd tycker jag verkar bra. Tänkte likadant själv. På köpebåtar är det ju ett ganska långt utrymme framför fötterna som vi lagom långa aldrig använder. Bättre att backa skottet så det blir mer plats i förliga lastrummet. Tänkte sätta det så jag kan ha raka ben (grönlandsstil) och skönt att sträcka ut ibland. Sedan kan man ju ha några infällbara fotstöd för europeisk benställning. Det behöver ju inte vara särskillt anpassningsbart för andra. Det är ju MIN kanot hehe.

Jo listerna runt slagen vrids ju lite. Kanadensaren gjordes i 6 mm furu så jag vet. Tänkte på en annan lösning på luckor. En liten kant uppåt (vatten rinner ju neråt) med en yttre skåra så ett neoprencover med resår passar. Hård lucka över. Neopren som pressas mellan trä borde bli tätt.

Återkommer kanske med lite frågor allteftersom bygget fortskrider. Börjar nog bygga efter semestern.

MVH
Anders
 
Hej

Jag paddlar isfjord sedan ett par år och är mycket nöjd. Den är byggd med luckor som sågades ur däcket. Jag lyckades inte få dem helt täta med enbart tätningslister, jag hade nog beställt färdiga luckor från Beckson eller liknande idag.

I början upplevde jag den som rank, olastad, men det har gått bra att vänja sig vid det. Och man tränar ganska lätt upp sin balans. Jag var ändå inte någon jättevan paddlare innan. Vad gäller rollar har det gått bra att lära sig i Isfjorden, men jag tror att det går att lära sig i de flesta kajaker, det svårase är egentligen att begripa hur själva rörelsen skall gå till. Det kräver inte mycket styrka, rörlighet eller någon särskild sorts kajak.

Girar gör jag med kantning och med paddel i kombination. Jag har inget roder, men jag saknar en reglerbar skedda ibland.

Den är kul att paddla i lite högre sjö. Med vågorna förifrån stampar den inte lika mycket som andra jag provat. Den surfar lätt men är möjligen svårare att hålla på rätt kurs i surfen än kajaker med rundare skrov?

Packningsmässigt är det inga problem ens för en veckas grejer, eller mer, tycker jag, men det beror kanske på... Är man van vid ryggsäcksutrymme så är ju till och med den minsta kajak ganska rymlig. Kommer man från annat båtliv upplever man kanske det som trångt.

Lycka till med valet!
 
Isfjord i Falun

Jag har en isfjord här i Falun. Spantmallar finns det med. Allt finns för påseende och ev provpaddling om du är intresserad.
 
Innan du bestämmer dig!

...så släng ett öga på Norton. En snabb havskajak med stort lastutrymme. Lättbyggd, otroligt vacker, en dröm i motsjö med vita gäss. (Som att skära smör med varm kniv). Jag jämför med en Guillemot, Point och en skin on frame. Slå en pling till Björn och snacka ev. customisering av ritningen för personliga mått.

Med vänlig hälsning

Pelle Angvert

www.angvert.se
http://angvert.blogspot.com/
 
...så släng ett öga på Norton. En snabb havskajak med stort lastutrymme. Lättbyggd, otroligt vacker, en dröm i motsjö med vita gäss. (Som att skära smör med varm kniv). Jag jämför med en Guillemot, Point och en skin on frame. Slå en pling till Björn och snacka ev. customisering av ritningen för personliga mått.

Med vänlig hälsning

Pelle Angvert

www.angvert.se
http://angvert.blogspot.com/

Jo, har gjort det. Har också tittat på andra av hans modeller, men har med lite övervägande med mig själv tänkt mig en kajak inte bara för långfärd och turpaddling utan också en kajak att växa tekniskt i: lutning, girar, surf, roll mm. Risken blir att jag kommer tycka det är så roligt att jag bygger en traditionell skin-on-frame för ren lek. Men kan man verkligen ha för många kanoter????
 
..problemet med flera kajaker...

Jo, har gjort det. Har också tittat på andra av hans modeller, men har med lite övervägande med mig själv tänkt mig en kajak inte bara för långfärd och turpaddling utan också en kajak att växa tekniskt i: lutning, girar, surf, roll mm. Risken blir att jag kommer tycka det är så roligt att jag bygger en traditionell skin-on-frame för ren lek. Men kan man verkligen ha för många kanoter????

..är väl som med flera flugspön. Vilket ska jag välja idag då?
Att bygga kajak är ett gift. Blev precis idag klar med en skinonframe (bild)! för lek och utveckling. Det är absolut inte den sista!! ..kanoter skrev du..?? Sneglar lite på en jaktkanadensare... i ribb!
 
..är väl som med flera flugspön. Vilket ska jag välja idag då?
Att bygga kajak är ett gift. Blev precis idag klar med en skinonframe (bild)! för lek och utveckling. Det är absolut inte den sista!! ..kanoter skrev du..?? Sneglar lite på en jaktkanadensare... i ribb!

Det är väl platsen som är begränsande. Ock pengar. Med detta bygge blir det två båtar i den Villumsenska flottan. En strippkanadensare har jag byggt tidigare för att kunna få ut familjen. Imorgon bär det iväg ett par dagar med barnen i den. Fungerat bra i många år, men nu är det kajakdags. Gjorde faktiskt en grönlandspaddel i veckan (måste ju börja med något) för sommarens paddling. Tänkte testa den på långa distanser under en vecka på västkusten.

AV
 
..slutet på bygget nu inlagt!

Det är väl platsen som är begränsande. Ock pengar. Med detta bygge blir det två båtar i den Villumsenska flottan. En strippkanadensare har jag byggt tidigare för att kunna få ut familjen. Imorgon bär det iväg ett par dagar med barnen i den. Fungerat bra i många år, men nu är det kajakdags. Gjorde faktiskt en grönlandspaddel i veckan (måste ju börja med något) för sommarens paddling. Tänkte testa den på långa distanser under en vecka på västkusten.

AV

http://www.angvert.se/kajaking.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.