Bygga pulka

Var finns det information, tips och kanske ritningar på träpulka? Jag har funderingar på att bygga en till nästa vinter och är tacksam för tips och förslag.

Jürg

Plast

Hej på er pulkabyggare!
Jag brottas med en tanke att försöka få tag på en plastskiva i PEH som man bockar till i kanterna till en pulka. Firmor som Jan o Mattson och liknande säljer tror jag 3 mm skivor som borde gå att få till en bra pulka av. Någon som har ideer ellr erfarenheter ?

Annars så finn det i boken Mera Ute en skiss på träpulka om det är det du är ute efter?

Sune

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Pulkabygge

Jag och min far byggde en pulka i glasfiber och epoxy förra året. Kärnan är av trä och cellplast och kappelet är sytt i kordura med rullöpning, som på klättermusens ryggsäckar. Skaklarna är gjorda av pvcrör med rep innuti. Jag har laggt några bilder på den i mitt fotoalbum om ni vill kika. Jag var tvungen att göra dem små för att de skulle gå in. Är ni intreserade kan jag maila bättre bilder. Alla grejjor som behövs går nog att få tag i på järnhandel, båtbutik och i andra vanliga butiker. Kan tänka mig att prislappen slutar kring tusenlappen om man letar runt lite efter bra priser. Bygget tog nog sisådär 20-30h. Maila om ni har några frågor.

Strip-bygge???

Hej!
Jag byggde en kajak förra våren enl sk stripmetoden.
Jag har nu funderat på att försöka konstruera en pulka enl samma byggmetod. Borde gå bra, men kan vara svårt med själva ritningarna. Kanske kan man använda en annan pulkatyp som modell för mallarna osv..
kanske finns här någon som gjort ett sådant bygge?

Kul att fler letar pulkatips...

... kanske kan det bli ett bygge? Jag har funderat på att bygga i en gammal stil. Lite av den pulkan min far hade med sig på vår familjs turer. Jag skulle nog tro att någon byggar dem fortfarande. Men kan man inte ta en dylig trämodell och bygga den i ex. gran? Kombinerat med epoxi och väv?

Från en nyfiken Jürg

Jepp........

...det var precis så jag byggde kajaken. Problemet är väl först att hitta en lämplig modell och bygga själva jiggen sov........

!!!

Hej Karl-Erik! Det är möjligtvis inte så att du ruvar på en ritning eller har bilder på kajaken? Jag ska vara stugvärd aug- sept i Sitasstugorna så kanske får jag se om jag kan hitta en som jag kan rita av. Vad hade du som material?

Jürg

Köpte........

.ritning mm från Björn Tomassson, det var en Kavat jag byggde.
Har nu funderat på om det inte skall gå att använda samm byggmetod för ett pulka-bygge.......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips