Bygga om kök

• Trådstartare jobogg@hotmail.com (Johan)
  • Start datum

jobogg@hotmail.com (Johan)

Gäst
Skulle vilja bygga in ett MSR Whisperlite i ett Trangiakök, är det någon som har några tips? Skulle också vilja veta var man kan få tag på (eller hur bygga) en "heat diffuser" för att möjliggöra tex. bakning på ett bensinkök med hög effekt.

anders.rehnman@ebox.tninet.se (gråben)

Gäst
Fjäderstål eller ståltråd

Har ett ombyggt Whisperlite, där jag satt ett platt fjäderstål, vilket jag krökt till så att det passar, genom att slå hål i det och helt enkelt skruva fast det mellan förvärmarkoppen och brännarkroppen. Innan dess försäkte jag ta isär köket och ersätta spindelbenen med nya "hållare" av ståltråd, vilket funderade mindre bra.

Fjäderstålet måste dels krökas så att det passar i förvärmarkoppen och sedan så att det bildar vingar med "fästflänsar" som passar i trangians brännarhål. Mitt enda bekymmer med denna kostallation är att det blir en smula för hett för slanden ibland, så man får se upp så att den inte smälter.

En frilufsarkamrat till mig tog helt enkelt bort spindelbenen och lät brännarkoppen vila i hålet på trangiat och påstod att det fungerade mycket bra.

Mvh

Anders Rehnman
Umeå

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips