Bygga egen Träkajak

Har under vintern gått med tanken att bli med kajak.
Har bestämt mig för en träkajak av Björn Thomasson design, en liten smart. Men innan planerna springer iväg så återstår det stora problemet, LOKAL.

Så om någon har vetskap om lämplig lokal i västerås, eller rentav är sugen på att bygga också så välkommen att höra av dig.

MVH Marcus
 
Innan Du definitivt bestämmer Dig för trä så kolla in bygget på GKF:s sida. Jag har lagt byggplanerna på hyllan för ett tag men om/när jag tar ner dom från hyllan tänker jag nog välja divinycell för åtminstone skrovet. Jag hade förmånen att provsitta kajaken på bilderna förra våren. Det var på en bassängträning och den lilla smakbiten var delikat. Det var en extremt lätt kajak.
Fördelen är förutom vikten att en perforering av epoxin inte är lika allvarlig eftersom divinycellen inte suger vatten som trä gör.
Det är naturligtvis väldigt vacket med ett trädäck. Så det finns väl utrymme för en kompromiss.
Håll till godo!
http://www.reab.se/gkf/paddling/Utrustning/KajakBygge/Kompositbygge/Bygget01.htm
 
lättbygge

Man kan även bygga lätt med list också. Detta bygge vägde 16 kg med skott och luckor. Jag har lagt till däckslinor m.m och slutvikten ligger runt 18 kg. Vilket är helt OK för en så pass stor kajak.

http://w1.220.telia.com/~u22006005/shogunb.htm

För mycket epoxi och tunga lösningar gör att vikten lätt sticker iväg.

Anledningen till att köpe glasfiberkajaker är tyngre är att dom måste anpassas efter "värsting" ägarna dom som kör rakt upp på land, tappar kajaker från takräcken m.m. Bygger man själv kan man förstås prioritera låg vikt.

Inget sandwich material mår i princip bra av fukt. Trä har ju också fördelen att det är betydligt starkare än divinycell. Ett trälaminat tål punktlaster betydligt bättre än divinycell. Särskilt som man måste göra ytterskickten så tunna för att spara vikt.

Annars är det ett kul byggsätt, kanske lite dyrare och omständigare än ett strippbygge. Och kajaken ser klart snygg ut.

Hans Friedel
 
Hemmabygge

Alla som tänker bygga en mindre båt borde innan dom bestämmer sig för byggmetod läsa resultatet av en test som utförts på trä/glasfiber/epoxi lamminat vid KTH.
Den finns att läsa på http://www.wermlandia.net under rubriken "Hållfasthet" där du kan klicka på "Läs mera här".

Mindre tester har också utförts i USA och redovisats såväl i WoodenBoat som Professional Boatbuilder.

Marcus, om du inte hittar någon lokal i Västerås, så kan ett alternativ vara att du kommer till Wermlandia Kanoter i Arvika och under 14 dagar bygger din egen kajak/kanot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
razorbill Skissar på en egen kajak Paddling allmänt 13
MrP Träkajak Paddling allmänt 22
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
mielo Lack till Struer träkajak? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.