Bygga cykel - storlek på ram?

Hej! Jag är en kille på 20 år, älskar långfärdscykling! Har gjort några kortare turer på en billig biltema-hoj, men har nu tänkt investera i något bättre åkdon. Har, efter att ha läst en del trådar på detta och andra forum, kommit fram till att en Surly Long Haul Trucker nog är något för mig. Jag tänker beställa komponenter och skruva ihop cykeln själv, dels då det nog blir lite billigare, dels för att då vet jag exakt hur allt ska vara om jag drabbas av problem där "långt ut i bushen".
Men när jag ska till och beställa en ram från Cyclecomponents - Skandinaviens största Internetbutik för cyklister undrar jag:

Hur mäts storlek på ramar, och hur vet jag vilken som passar bäst för mig?

Jag är 189 cm lång.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är generellt ett misstag att tro att man kommer billigare undan med att skruva ihop en cykel från scratch än att köpa en färdig, om man inte har ett ganska stort urval av delar (som passar) och verktyg därtill. Djävulen sitter i regel i detaljerna och om du på allvar tänker bygga själv så rekommenderar jag att du sätter upp en budget som inkluderar alla delar och verktyg du kommer behöva.

Det är ju roligt och lärorikt att bygga ihop en cykel, men har man inte skruvat mycket och har verktyg och en uppsjö delar sedan tidigare tar det lång tid och blir ofta oväntat dyrt. Beror väl iofs på om man prioriterar cykling eller skruvande. ;)
 
Jag vet inte om hojars reservdelspriser men en bekant till min far bestämde att skruva ihop sin SAAB 92 av lösa reservdelar, det blev en hel hög, 470% dyrare än vad en körklar bil då kostade på gatan. Gissa om han ombestämde sig. Reservdelshanteringen skall betala sig. Det brukar kunderna få betala.
Innerbenslängden golv till gren, 102% av den skall avståndet pedal i bottenlänge respektive sadelhöjd vara enligt de lärde, med rätt cykelsko på.
Se till så att dina hälar inte slår i bakväskorna.
go tur
 
Titta på engelska Thorn Cycles hemsida. Den är klurigt engelsk med massor av info angående bla hur man väljer typ av touringcykel, ramstorlek, och massor med andra detaljer inför beställning av en Thorn Touringcykel. Bla använder dom tyska Rohloffs 14 växlade planetväxelnav som ger fantastiska prestanda, aldrig trasslar och har livstids funktionsgaranti. Ramarna är också ytterst starka och välbyggda. Cyklarna är inte billiga, har en otrolig kvalitet och är handbyggda. Jag har en Thorn Raven sedan 5 år och använt den väldigt mycket till både jobbpendling och långfärder med packväskor. Jag tror det blir svårt för dej att bygga en cykel med bra prestanda till lågt pris. Bra delar är svindyra. Försök annars hitta en begagnad som passar dina mått. Lättare att få tag på i Tyskland eller England då svenska Touringcykelmarknaden är väldigt liten.
 
Tack för svar!

Tack för alla svar!
Jag har ännu inte kommit igång med mitt cykelbyggande, andra saker har kommit i vägen. Det blir nog vårens projekt...

Anledningen till att jag vill bygga den själv är egentligen bara för att jag då kan min cykel utan och innan, ifall saker och ting skulle krångla längs vägen. Priset spelar egentligen mindre roll.
 
Flera seriösa handlare erbjuder mekkurser.. Jag köpte en färdig hoj, vissa moment kommer jag aldrig att göra på en karboncykel men skruva växlar är grundkrav för mig.
 
Gamaldags touringcyklar består till väsentligheten av lätta, välgjorda delar. Små serier och hög kvalitet, dylikt kostar. Mina cyklar har jag köpt byggda, några efter mått.

Att lära sig meka en hoj är ingen rymdvetenskap, med du behöver rätt verktyg och ställ samt bänk, för det använder proffsen än.

Lösa kullager kan servas i stort sett jorden runt med enkla verktyg, kapslade lager kräver reservdelar då de går tungt.

Finns det postgång är det sällan problem men utan dylik och kommunikationer kan det ta mycket lång tid.

Precis som Patric rekommenderar skulle jag ta en skruvarkurs och köpa en färdig cykel med verktyg samt en eller två skruvarböcker..
go tur
 
Att bygga en cykel är kul och lärorikt och inte speciellt svårt. Men man måste ha ett visst mekaniskt sunt förnuft.

I princip allt man behöver lära sig finns på Internet tyo Youtube och liknade

Skall man bygga en cykel av lösa delar blir det alltid betydligt dyrare än att köpa en färdig. Förutom standardverktyg går det också åt specialverktyg. En annan sak som kan vara väldigt frustrerande är att det finns i princip en oändlig mängd olika standarder för dom ingående delarna. Man måste helt klart ha en plan.

Att bygga en cykel är mer ett kall något man gör för att det är kul.
 

Bilagor

  • cindercone.jpg
    cindercone.jpg
    103.5 KB · Visningar: 1,103
Tack för alla svar!
Jag har ännu inte kommit igång med mitt cykelbyggande, andra saker har kommit i vägen. Det blir nog vårens projekt...

Anledningen till att jag vill bygga den själv är egentligen bara för att jag då kan min cykel utan och innan, ifall saker och ting skulle krångla längs vägen. Priset spelar egentligen mindre roll.

Finns väl inget som hindrar dig från att köpa en färdig cykel och sedan plocka ner den i mikrober och sen plocka ihop den igen. Då kan du samtidigt se till att allt är spänt och smort som det ska vara. En mek-kurs hos lbs är säkert också bra.
 
Det är så kul att bygga cykel att det är lätt att det blir förmycket

Annars tycker jag Jamos förslag är klockrent billigast och man är säker på att allt passar
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips