Busstrafik på Island

Jag planerar att göra en rundtur på Island i sommar, men det är för dyrt att hyra bil. Finns det många reguljära busslinjer samt vad är priserna för bussresor?
Finns det typ 2-veckors kort?

Det finns många bussar, också anpassade för turister, t.ex. med sigthseeing-uppehåll vid Geysir. Jag har för mig att det finns en biljet för att åka ringvägen hela Island runt i den takt man vill. Man får altså bara inte åka tillbaka.
Det kräver förstås lite tålamod att invänta bussar. Man kan försöka komplettera med att lifta, det sägs vara lätt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Förutom turer med rena turistbussar finns också reguljär trafik med bussar till olika platser på Island. Det lär väl bli en del väntetid och planering misstänker jag.

Jag har själv inte åkt reguljär buss på Island (förutom stadsbuss i Reykjavik). Däremot har jag bl a roat mig en dag med att ta en organiserad turistbusstur till de främsta turistobjekten. Och det är väl kanske inte så jättespännande (och relativt dyrt). Men de går kanske till ställen dit det är svårt att ta reguljär buss.

Information om turistturer hittar du på http://www.re.is/ och vad gäller reguljära bussar på Island hittade jag nedanstående info på http://www.visitreykjavik.is

Scheduled Coaches around Iceland
It is a good idea to take advantage of one of the many coaches that make regular trips between various towns and places in Iceland to see some of the beautiful sites that Iceland has to offer. In order to get tickets for these trips, you should go to the BSI Coach Terminal, situated close to the City Centre. Before deciding where to go, it's a good idea to stop by at the Reykjavik Tourist Info Centre on Aðalstræti 2 and check on the hundreds of brochures from all around the country.

BSI Terminal
The BSI Terminal is the head bus station for the public transport system in Iceland. It is located near Hringbraut (the main traffic artery that cuts an arc around the downtown). This terminal has connecting buses for trips (e.g. to Akureyri or Egilstaðir) and an internet café for you to check your e-mail while you are waiting for the bus.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips