Bussar Kiruna - Nikkaluokta

Har ett par undringar gällande kommunikationerna mellan Kiruna och Nikkaluokta. Vi skall flyga till Kiruna första veckan i september och jag har förstått att vår ankomsttid inte är speciellt synkad med hur lokaltrafiken till Nikkaluokta går, d.v.s. vi måste vänta i ca 4-5 timmar, både på dit- och hemresan.

Är det någon som känner till ifall det går några andra typer av bussar/kommunikationer som inte finns listade hos det lokala bussbolaget? Eller är det bara att snällt vänta? Det känns lite trist att behöva vänta så länge när man är sugen på att sätta igång!

Vi skall åka med 11-planet från Arlanda fredagen den 3/9, ifall det är några fler som skall åka då kanske man kan dela en taxi istället?

Ett annat problem vi har, eftersom vi skall flyga, är behovet av gas till MSR-köket. Finns det någon som vet om ifall det finns någonstans i Kiruna där man säkert kan köpa gas?

jepa; sa:
Har ett par undringar gällande kommunikationerna mellan Kiruna och Nikkaluokta. Vi skall flyga till Kiruna första veckan i september och jag har förstått att vår ankomsttid inte är speciellt synkad med hur lokaltrafiken till Nikkaluokta går, d.v.s. vi måste vänta i ca 4-5 timmar, både på dit- och hemresan.

Är det någon som känner till ifall det går några andra typer av bussar/kommunikationer som inte finns listade hos det lokala bussbolaget? Eller är det bara att snällt vänta? Det känns lite trist att behöva vänta så länge när man är sugen på att sätta igång!

Vi skall åka med 11-planet från Arlanda fredagen den 3/9, ifall det är några fler som skall åka då kanske man kan dela en taxi istället?

Ett annat problem vi har, eftersom vi skall flyga, är behovet av gas till MSR-köket. Finns det någon som vet om ifall det finns någonstans i Kiruna där man säkert kan köpa gas?

Hmm kontigt att det inte synkar någorlunda - de brukar synka med tåget vet jag iaf. Vad gäller gas så finns det på kebnekaise fjällstation att köpa (vill ni vara helt säkra så kanske ni skall slå en signal och be dem lägga undan. - Annars är ett tips att fråga på flygplatsen efter gas - det finns ju de som åker åt andra hållet med och lämnar sin gas på flyglapsen.
Mvh
/Henrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Guest

Gäst
Enda alternativet till att snällt vänta på lokala bussbolaget är nog att dela taxi vad jag vet. Alla sportaffärer i Kiruna i princip säljer gas. Absolut inget problem att få tag på. Kiruna är ju inte så stort heller så man hinner gå runt till alla sportaffärer om man vill. Även i Nikaloukta på stationen finns gas. Ha det så skoj!

Hej!
Jag har för mig att man kan beställa busstaxi, men det lär ju bara löna sig om man är ett gäng. Testa Kiruna Taxi, 0980-120 20 eller Länstrafiken i Norrbotten.

Vad gäller gasen har jag haft samma problem med att få tag på bensin till mitt kök. Ca 10 min från Kiruna fpl ligger en OKQ8 som säkert har gas. Hör också med Nikkaloukta Fjällanläggning.

Taxi

Har svarat förr på detta forum om samma fråga men upprepar nu mitt svar. Ta taxi! 600 spänn kostade det förra sommaren och då står taxin och väntar på dig när du kommer ut ur flygterminalen. Bara att sätta sig och 50 min senare är du i Nikka. 600 kanske låter mkt men är ni 2 eller fler så.... annars kostar ju flygbussen till kiruna och sen Nikkabussen. Och 3-4 timmar i Kiruna, hur kul är det på en skala... Själv vann jag en hel vandringsdag genom att ta taxi eftersom jag kunde börja gå första etappen på eftermiddagen.

Hälsar,

/Henrik

buss hemåt osynkad, 30 minuter!!!

Ska också norröver i sommar och bussen från Nikka ankommer Kiruna 30 minuter efter planets avgång. Max osynkat alltså. Att åka dagen före och bo i Kiruna är inte så lokcande så det blir nog taxi.

/Patrik

jepa; sa:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips