Buss Sulitelma-Fauske

Ska vandra Vaisaluokta-Sulitelma med start 19/7. Har sökt på nätet och fått fram när bussen går från Sulitelma-Fauske, men inget pris. Vad jag har förstått så är det norska kronor som gäller och kontant betalning, finns det bankomat i Sulitelma el måste jag växla innan jag kliver på nattåget från Stockholm på söndag?

/Malin
 
Bussen tar svenska kronor, du får växel i norska. Se till att du har nått belopp..det kostar 100/150 kronor nått sånt ner till Bodö.
Det finns ett gulligt café i huset brevid. Dom brukar annars växla om man köper nått, typ kaffe å kaka.
Det finns en bank i Sulitelma men den har bara öppet en gång i veckan typ..
 
Tack för snabbt svar! Du har möjligtvis inte varit upp på någon topp i Sulitelmamassivet? Funderar på att göra topptur där om vädret tillåter.
 
Jo, jag har varit där ett par gånger... Det finns väldigt mycket att se. Det är inte bara några toppar utan en hel liten värld. Tore Abrahamsson har skrivit en del (i alla fall ett kapitel) om detta område i ‘Okända Fjäll’ Den kan du ju låna och läsa lite om just Sulitelma...(det kapitelet innehåller även en viss litteraturhänvisningar).
De flesta går bara igenom det hela eftersom dom har tider att passa och oftast har dom bråttom eftersom dom ju släpat sig igenom antingen Padjelanta eller Sarek. Man nöjer sig då bara ‘någon natt’ vid Sårjåsjaure.
Eftersom det oftast regnar där, så är de flesta då ganska ‘less’ på allt vad toppturer innebär. Går man ensam måste man därför ‘stålsätta’ sig själv och fråga sig varför man överhuvudtaget tog sig dit. Göra toppturer själv, är i vilket väder man gör dom, påfrestande och riskabla faktiskt.
Området är fantastiskt i vilket väderstreck man än vänder sig.
En topp som inte alls är särskilt besvärlig är: Staddatjåkkå. Den kan vem som helst gå upp på...
Tyvärr är det ju lite meningslöst att sitta här och gå igenom hela massivens toppar utifrån bestigningsinrikting. De flesta med något stål i vristerna går upp på Svenska Stortoppen.
 
Är det verkligen så? Enligt denna tråd tar bussen bara NOK...?

Den tråden handlade väl om att åka ifrån Fauske till upp till Sulitelma?
Det är ju så, att åker man, dvs. börjar resan på Norsk sida vill dom ju att man har norska kroner där. Det stämmer nog att det kostar ungefär 75 nkr till Sulitelma ifrån just Fauske. Bodö ligger dubbelt så långt ut.
Från Sulitelma till Norge, var man nu än väljer att gå av ,kan man betala i svenska kronor. Chaffissen fattar att svenskarna inte har norska kronor med sig.
Jag fick uppfattningen av trådstartaren att hon ville åka ifrån Sulitelma till Norge.
 
Öh... va? Såvida de inte flyttat gränsen nyligen ligger Sulitjelma i Norge... ;)
Jag medger att mitt förra inlägg det var slavigt skrivet.. Helt rätt, Sulitelma ligger i Norge, inget snack om saken. Vad jag menade ‘var vidare i Norge‘.;)
Men som sagt. Jag har åkt ett flertal gånger med norsk buss efter det jag vandrat ifrån svenska sidan ner i Norge. Jag har aldrig haft problem att då få bussen att ta svenska pengar. Det har varit alltifrån Sulitelma häri denna tråd eller typ ifrån platser som: Rago och Langvattnet, dom gånger jag stått och stannat bussen på E.6 vägen. Även båten ifrån Hellmobotten tog svenska pengar.
eru’ nu så att läsarna här är så jätte-ängsliga över detta, råder jag då folk att växla till sig norska kronor.
Börjar man i Norge bör man betala i norska kronor.
Kommer man ifrån Sverige kan man betala i Svenska!
Detta kan ju vara bra för oroliga själar som ger sig av ifrån Kutjaure;) och med slutmål nånstans i Norge
länk här:http://www.177nordland.no/
 
Var noga då ni läser bussturlistan. Till exempel betyder "135" i norska sammanhang att bussen går måndag, onsdag och fredag. Då jag i juni i år skulle åka från Fauske till Sulitjelma trodde jag att "135" avsåg bussnumret... Så jag fann mig i Fauske en tisdag utan en avgående buss till Sulitjelma. För 500 NOK, som busschauffören för bussen som tagit mig från Jäkkvik till Fauske växlade från SEK 1:1 (trevlig växelkurs), fick jag emellertid lifta med en glad gamäng från orten.

Tyvärr har jag därför ingen direkt erfarenhet om vilken valuta som bussen från Sulitjelma till Fauske kräver, men innan jag insett mitt tidtabellsmisstag kollade jag med busschauffören (densamme som växlade enligt kursen 1:1) om möjligheterna till kontantbetalning i SEK på bussen från Fauske. Han rådde mig att ta ut pengar i Fauske för den resan, eftersom han trodde att den lokala bussen inte godtog SEK.
 
Stort tack för den informationen Thomas! Hade kunnat bli en riktigt tråkig överraskning när man klev av i Fauske.

Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
ivansflinta Buss från Undersåker Fjällvandring 8
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
IntMurr Buss eller bil till Grövelsjön? Parkering? Fjällvandring 6
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
toreskog Dela taxi/buss Gällivare - Kebnats 20/6 2011 Fjällvandring 0
mindful Buss/båt vid Ritsem Fjällvandring 2
3056Claesson buss oslo -> spiterstulen Fjällvandring 1
Arctic Fox Buss Narvik-Skjombotn Fjällvandring 6
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
Bluesbrother Buss från Vålådalen? Fjällvandring 6
Silverfox Buss på Island Fjällvandring 12
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
manke Buss Oslo-Gjendesheim, kostad?? Fjällvandring 5
pnilla Buss eller taxifrån tåg till Sylarna? Fjällvandring 4
Mtess Buss Kiruna-Nikka Fjällvandring 5
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
Filip J Buss Turtagrø-Hjelle Fjällvandring 2
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.