Jag hoppas att jag gjort rätt och att jag fått med en bild... :)

Denna huggare har jag använt under många år. Den är gjord av ett hovjärn, sticktånge, Hornskaft samt hade från början ett 22 cm långt blad, numera är det 20 cm. Knivar slits...

Den observante ser att bladet har gått av - och blivit lagat igen. En gammal smed lagade bladet för mig, vattenhördade eggen och oljehärdade knivnacken. Efter det höll bladet :)

Hattmakarn, notera att bladet gick av - sticktången har hållit i mer än 30 år - för mycket hårt arbete. Bättre bevis på sticktångars hållbarhet tror jag inte att du kan få.

Metall i skaftet är av ondo vintertid eftersom metall fryser fast i handen om det är rejält kallt. Det är inte kul. Därför ser du aldrig knivar med metall i skaftet i nordliga trakter. Däremot ser du trä, näver och hornskaft, dessa material fryser inte fast i huden.

Thomas
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    29.4 KB · Visningar: 604
Vi kan köpa hur mycket hårdvara som helst...

Jag hoppas att jag gjort rätt och att jag fått med en bild... :)

Denna huggare har jag använt under många år. Den är gjord av ett hovjärn, sticktånge, Hornskaft samt hade från början ett 22 cm långt blad, numera är det 20 cm. Knivar slits...

Metall i skaftet är av ondo vintertid eftersom metall fryser fast i handen om det är rejält kallt. Det är inte kul. Därför ser du aldrig knivar med metall i skaftet i nordliga trakter. Däremot ser du trä, näver och hornskaft, dessa material fryser inte fast i huden.

Thomas

...när det är kunskap 99% utav oss behöver.

Thomas, om du någon gång arrangerar en kurs fre-sön, så tar jag första platsen. Har sett ett flertal slipsystem, men ditt upplever jag som det mest förnuftiga, och med en rimlig prislapp.

För det är eggen som är avgör hur du kan använda kniven.

Hattmakaren, jag måste fråga dig, hur många Moraknivar/sticktångeknivar har du knäckt när du batongat utan att ha för avsikt att knäcka kniven..?

Detta är ett icke-problem för 99,99% av alla Bushcrafters, något som BORDE vara högsta prioritet är hur man löser en duglig slipning i fält, men konstigt nog är allt fokus på tången.

Thomas, hur många knivar har du knäckt p.g.a. sticktånge?

Jag tror jag vet svaret på mina frågor själv, men jag är väldigt nyfiken ändå.
 
Jag har fått många förfrågningar om slipkurser eller "sliphelger" och jag funderar på hur det kan gå till praktiskt med förläggning osv.

Jag har aldrig haft några som helst problem med sticktånge på knivar. Är de ordentligt nitade finns inga hållbarhetsproblem - vid normalt bruk.

Men - jag använder knivar på traditionellt sätt, dvs jag hugger aldrig med en vanlig storlek på kniv. Knivar skall aldrig användas till att hugga med, det är själva grunden för all traditionell knivkunskap. Paragraf 1 alltså.

Thomas
 
Det är ju lite personligt oxo hur man vill att det ska kännas att skära. Jag har tillbringat en timma i garaget med en älgframdel. Jag tycker det är fantastiskt att stycka med vass och lättskärande kniv. Jag håller mina slaktknivar med typ 22 grader något konvex egg. blir skämma av både kontakt med ben och även med skärbräda. Skitt detsamma, jag vill ha den känslan och tar att jag måste bryna någon gång under vägen. Jag har deM inte tokvassa. slipar bara på 400 och sedan 1000 korn våtslippapper som jag har på en bordsskiva och slipar från utanför kanten. Striglar gör jag på en gammal ohyvlad brädstump. resultatet gör att det hänger I nageln men kan absolut inte raka arm hår. Med denna tunna egg på detta tunna blad skär det ändå fantastiskt bra.

Bosse
 
Jepp..
Varje verktyg har sitt användningsområde..
Att ta en högklackad stilettpumps eller en kastrull till att hamra in en listspik var en dyrbar ide...hade hon bara väntat tills jag kom hem så hade jag plockat fram ett par olika hammare att välja mellan..:cool:
Mvh
 
Jepp..
Varje verktyg har sitt användningsområde..
Att ta en högklackad stilettpumps eller en kastrull till att hamra in en listspik var en dyrbar ide...hade hon bara väntat tills jag kom hem så hade jag plockat fram ett par olika hammare att välja mellan..:cool:
Mvh

Höhö. En grabbig anekdot som verkligen andas 2016.
 
Till sist tittade jag på en eka W 12 också. Ser ändå ok ut förutom det förjävliga sliret av typen klumpig byggställning. Önskar du kunnat komma med kniven till min slipsten så hade vi löst problemet med tjockeggen.
Bosse

EKA har, i korrespondens, avrått mig att slipa om W12 så att den fungerar som en kniv, när jag frågade om de kunde ordna den saken åt mig. Jag begriper inte vad EKA håller på med egentligen.. på hemsidan för W12 står dessutom en lögn: "EGENSKAPER: Skandinaviskt slipat blad för extrem skärpa och hållbarhet".

Ty W12 har inte "skandinavisk slipning" som detta är definierat historiskt. Det är vilseledande. W12 fungerar inte som man kan förvänta, om den hade haft skandinavisk slipning.

Jag har returnerat W12. Återstår att se om jag får pengarna tillbaka.
 
..
Hattmakaren, jag måste fråga dig, hur många Moraknivar/sticktångeknivar har du knäckt när du batongat utan att ha för avsikt att knäcka kniven..?
.

Jag har aldrig knäckt någon kniv.
Men jag har flera lätta knivar med sticktånge och en del fällknivar: Mora snickarknivar, en kort Helle med handgjort fodral, handgjord kniv med fodral (min farbror hade det som hobby), liten kniv med renhornskaft från 70-talet, Opinel nr 7, Victorinox med tre funktioner, etc. Dessutom Wüsthof köksknivar med full tånge - dessa används dagligen.

Alla dessa fungerar givetvis som knivar - några även i fält. Särskilt om man kan ta med sig Wetterlings minsta yxa (700 gram) för grovjobbet, vilket jag alltid gör. Jag använder inte knivar för "batongning" (se tidigare inlägg). Dessutom uppskattar jag vikbara grensågar.

EKA W12 hade kunnat vara ett fint tillägg och en utveckling av denna knivsamling, med ett rejält handtag och ett rejält blad och bra tyngd, om den hade kunnat fungera som en kniv. Jag är väldigt besviken på EKA.
 
Jag har aldrig haft några som helst problem med sticktånge på knivar. Är de ordentligt nitade finns inga hållbarhetsproblem - vid normalt bruk.
Thomas

Hur ordentligt nitade är Karesuandoknivens knivar?
Jag har känt på några exemplar: de förefaller onormalt lätta. Som om tången är minimal. Hemsidan är inte upplysande.
 
Metall i skaftet är av ondo vintertid eftersom metall fryser fast i handen om det är rejält kallt. Det är inte kul. Därför ser du aldrig knivar med metall i skaftet i nordliga trakter. Däremot ser du trä, näver och hornskaft, dessa material fryser inte fast i huden.

Jag trodde, kanske i min enfald, att man kan använda handskar vintertid. Även en tunn handske kan väl göra skillnad?

När tar man av sig handskarna vid knivhantering, vintertid?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.