Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen

Va kul !

På Anders Jonssons hemsida finns ritningar för att göra en egen "Bushbuddy".

http://www.andersj.se/

Kolla under GÖR DET SJÄLV och Vedkök nr 1

Görs av en vanlig konservburk ( i valfri storlek) och lite ståltråd.
De här är precis vad jag håller på med i dagarna, var nere på Cateringfirman o fick plåtburkar stora som hinkar som det har varit potatis o rödbetor i.
Jag har trätt dom i varandra popnitat ihop o gjort hål för eldluckan, återkommer med rapport/bilder senare.
Ska trixa till en mindre variant för Trangiakastrull, bärbar o lätt.
Proveldade en variant, o den brann o värmnde så in i h-e...
peter

Kantljung regerar, inga problem på kalfjället norr om Abisko nationalpark

Är nu sen en tid hemkommen från en vecka i Abisko. Jag kan rapportera att det inte var något som helst problem att koka kaffe på kalfjället med Bushbuddyn. Jag hade med mig lite näver hemifrån och eldade med kantljung och dvärgbjörk. Det funkade otroligt bra. Även i ganska fuktig väderlek. Det behövdes inte många minuter för bränsleinsamling. Speciellt kantljung brinner mycket bra.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Måste prova

Nu blev jag själv väldigt sugen på att göra ett kök, mest på kul och för lite värme utan att man måste göra en riktig brasa.

Vedkök, i olika varianter, är väldigt effektivt om vedtillgången är skral.
Dessutom är det bra att ha när man är på platser där man inte vill lämna spår efter sig.

vedkök regerar

men se upp så ni inte eldar för hårt.

Om man gör en eld-burk (en sån det fins bilder på under first attempt-tråden) så kan det ryka en del om man behöver fylla på nytt bränsle utan att det slocknat helt från tidigare. Tips då är att (när det bildats en gas/rök-veke inne i burken) blåsa rätt ner i burken... det tänder utav h-vete så se upp.

Denna tänker jag göra en variant av. tror att man får en bättre "veke" om den får lite höjd att jobba på
http://img.photobucket.com/albums/v228/obijiwa/WoodGasifier.jpg

pdf som beskriver
http://www.woodgas.com/Woodgas stove.pdf

BZ/

Senast ändrad:
En annan variant...

Hejsan !

Har byggt en själv som vi eldar med pellets. Helt otroligt effektiv och den värmer upp tältkåtan på ett förträffligt sätt.

Batteridriften säkerställer bra förbränning även i slutet av eldningen. Har testat att köra den 16 timmar i sträck utan att byta batterier.

2 konservburkar och prylar från ELFA för 170:- var allt som behövdes.

Soliga Hälsningar

:)) Bolibaza

Bilagor

• Vedgaskamin.jpg
    Vedgaskamin.jpg
    63.8 KB · Visningar: 892

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips