Bultning av gammal led

Hej!

Följande postade Tomasz på sin Facebook för längesedan:

Charles French, Anette Kinde gjorde i juli 2007 en ny led i Gunnilse (s. 155) som rapporteras in först nu. Denna nygamla skapelse heter Letterbox och beskrivs enligt följande: "Climb the wall between 'Nada' and 'Petitess Utan Finess' to some good holds and continue straight up on more good (letterbox) holds." Graden ska vara 6- och längden 8 m. Tack för infon.

och följande postar Joakim Andersson igår:
Hej hej tänkte tipsa om en ny led som jag har satt upp i Gunnilse. Den ligger till vänster om telefonstolpen har fyra bultar och ankare, från ankaret kan man topprepa två trad 6-.
Leden heter super Jocke å e 5b..prova den!!

samt en förtydling
Hej hej jag kanske var otydlig när jag sa till vänster om telefonstolpen..
Vad jag menade var nästa bultade led till vänster om telefonstolpen!! Leden går mellan Nada och Petitess utan finess och är som sagt en 5b kan omöjligt vara Letterbox som graderas 6-

Att döma av texterna, och mitt minne av klippan att det är rätt så begränsat med linjer just där, borde det alltså röra sig om en gammal tradled som har gjorts som sportled och fått bultar och nytt namn. Då är frågan, är det för liten sak för att bry sig om, eller är ni av åsikten att det till och med är bra att bulta gamla leder? Jag är själv kluven i frågan.
 
Det är väl ett speciallfall vid varje tillfälle det sker och bör behandlas vid varje tillfälle, hur det. är i Gunnilse vet jag inte.

På andra klippor har gamla överväxta tradleder rensats fram och bultats och blivit populära och där tycker jag i många fall att det har blivit mycket bra, ta t.ex Midskogsklippan i sundsvall.

Det är tragikomiskt att se vissa nyturer där 1:a bestigaren gör ett dåligt rensningjobb och gör krystade leder på 8 meters klippor, det känns som att det görs bara för att få in sitt namn som FA och att bestämma vilken sorts klättertyp sport/trad som ska råda.
 
Jag har inte varit vid klippan, så jag vet ingenting om leden ifråga. Han som bultade säger att det är nåt nytt han hittat; jag kan inte bedöma trovärdigheten i det.

Men rent allmänt tycker jag att det är väldigt synd när saker som nog går att tradda blir bultade istället, i synnerhet när bedömningen av om det finns naturliga säkringsmöjligheter görs av nån som nästan uteslutande sportklättrar. Jag ser hellre att man lämnar lite läskiga leder åt dom som gillar att tvätta kallingarna efter varje klätterutflykt, än att man bultar så att varje led blir "säker". Det går ju (nästan) alltid att topprepa, om man inte litar på sin förmåga att hitta säkringsmöjligheter.

Men, återigen, jag uttalar mig inte om just den här leden och just den här bultaren, eftersom jag inte ens sett klippan eller hört talas om personen. Min kommentar är rent generell.
 
Jag kan inte uttala mig om denna led, troligtvis skulle jag inte ha nån åsikt kring bultarna. Min generella åsikt är att det är komiskt att det är sånt stort intresse kring bultar eller inte.. några bultar på en klippa påverkar inte världen speciellt mycket ;) Om det är bultar på en led jag klättrar så klipper jag dem om jag önskar.
 
Jag kan inte uttala mig om denna led, troligtvis skulle jag inte ha nån åsikt kring bultarna. Min generella åsikt är att det är komiskt att det är sånt stort intresse kring bultar eller inte.. några bultar på en klippa påverkar inte världen speciellt mycket ;) Om det är bultar på en led jag klättrar så klipper jag dem om jag önskar.

Några chippade grepp på en klippa påverkar mig inte så mycket, det är väl bara att ta de chippade greppen om man gillar sånt, eller så tar man andra grepp om man ogillar chippade grepp?

Klippan Gunnilse är en sportklippa enligt GKKs bultpolicy, vilket betyder att sportturer premieras framför mixturer eller framför kilturer med run-outs. Klippan har ingen anmarsch, kvällssol, är 8-15 meter hög och 120-meter bred, det är flera av anledningarna till varför jag skulle tycka att just denna leden skulle kunna få ha sina bultar. Å andra sidan så irriterar det mig när stolpskott tror att det är tillåtet att bulta hur som helst.
 
Jag kan inte uttala mig om denna led, troligtvis skulle jag inte ha nån åsikt kring bultarna. Min generella åsikt är att det är komiskt att det är sånt stort intresse kring bultar eller inte.. några bultar på en klippa påverkar inte världen speciellt mycket ;) Om det är bultar på en led jag klättrar så klipper jag dem om jag önskar.

Egentligen klättrar man ju för sin egen skull så då kan man ju bara låta bli att klippa bultarna, även om åtminstone mitt psyke blir starkare om jag när som helst kan klippa en bult när det blir lite läskigt.

Sen försvinner ju lite av känslan av att ha gjort en svår led om den bultas. De få som har gjort Omöjliga väggen idag kan ju känna sig lite blåsta om det smälls upp 15 bultar där så halva Stockholm kan ticka av den.

Men som du är inne på så blir även jag mer upprörd över utvecklingen i Kairo än ett par bultar i Gunnilse som ev inkräktar på en tradlinje.
 
Ok, efter en titt på klippan (Gunnilse utanför Göteborg) så tycks det trots allt som att det är en gammal tradled som bultats. Vilket ju är ganska olyckligt.

Det hela förmildras väl något av att det är en sportklippa till 95%, att leden inte fanns med i föraren, och att "tradleden" är väldigt kort och inte ser särskilt välsäkrad ut. Sålunda kan en liten bultad femmaled kanske vara trevlig på den klippan.

"Nytursmakaren" bör dock ta lärdom och ta reda på lite mer innan borren kommer fram nästa gång!
 
Min generella åsikt är att det är komiskt att det är sånt stort intresse kring bultar eller inte.. några bultar på en klippa påverkar inte världen speciellt mycket ;) .

Det här är väl OT om något men visst måste vi få engagera oss för annat än "dom stora frågorna" som krig och fred, svält, farsoter m.m. Allt känns ju futtigt jämfört med detta inte minst hela den svenska politiska debatten, men det betyder inte att svenska politiska frågor eller frågan om borrbult eller inte är små frågor i den avgränsade värld där man råkar ha sitt specialintresse. Så visst är det viktigt för klättrare att diskutera klätteretiska frågeställningar.
 
Extremt OT:
Jag tror att det är väldigt liten risk att vi fokuserar för mycket på de stora frågorna och missar de små.
Det finns många stora frågor som vi borde vara extremt intresserade av att lösa/påverka, men där långt mer än 99% av oss lägger i stort sett ingen tid eller fokus på dessa. Tvärtom så är det väl så att väldigt många verkligen viktiga frågor släpper vi fullständigt och ägnar oss istället åt vilken nästa smartphone vi ska ha, vilken bil grannen skaffat, eller vem som har bultat vad. De stora frågorna får väl regeringen och FN fixa?! Problemet är bara att politikerna är intresserade av rösterna i första hand, och då måste de ju fokusera på det som alla som röstar i själva verket fokuserar på.

Vi kommer troligen att debattera bultar längre än oljan räcker - vilket möjligen skulle kunna vara ett tecken på att bultfrågan är viktigare när man tänker efter...

Människan är ett utpräglat flockdjur - eller kanske snarare skockdjur.
 
Frågan är varför det anses vara en petitess att någon bultat något, medan det tydligen inte är en petitess att några meter klippa saknar bult. I det senare fallet är engagemanget så stort att någon lätt köper bultar, lånar borrmaskin, rensar, provklättrar och borrar. Då kunde ju faktiskt ett snabbt telefonsamtal till någon kunnig local anses vara rimligt också.

Som sagt, i detta konkreta fall är skadan liten även om det principiella felet är stort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annakask Het potatis: bultning Klättring allmänt 73
Pialin Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven Klättring allmänt 71
Mike C Ny bultning på Rebel Yell, Vårdberget? Klättring allmänt 38
Mike C Farlig bultning, Häxan Surtant på Hallstaberget Klättring allmänt 1
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Bloggomann Gammal Bergsport-artikel om Skierfe-bestigning Klättring allmänt 16
seon Hur gammal kan en klättersko bli? Klättring allmänt 6
HiAge För gammal? Klättring allmänt 26
anka0311 Vinterbestigning - Kebnepakte Nordkammen, Halspasset, Nygrens led Klättring allmänt 3
streakingcaddis Keb Nordtoppen, Nygrens led Klättring allmänt 5
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Yokophono Skadad AC-led Klättring allmänt 5
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
gahne Småfåglar på led i Gärdsås, Gbg Klättring allmänt 0
Mike C Bulta ny led på etablerad sportklippa? Klättring allmänt 6
pzac Rabots led (Keb)? Klättring allmänt 3
Mike C Vem bestämmer om en led får stjärnor? Klättring allmänt 9
Michel.B Led på Ramberget i Götet? Klättring allmänt 4
rockmater Led på Vårdberget? Klättring allmänt 4
utomjording Quiz: Berg, led och grad? Klättring allmänt 18
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...