Bultning av gammal led

Förklara för mig varför det är som det är. Jag vill gärna veta varför dessa åsikter om att inte bulta är så mycket bättre än andra åsikter.

Det finns inga lagar som bryts även om man går emot all eran "etik". Dessutom är dessa åsikter inte välkända, som du kanske tror.
 
Skumt... jag tycker det är rätt uppenbart... Gör jag en tradled, bestiger den, namnger och graderar den så skulle jag bli irriterad om någon kom något år senare, bultade upp den, gav den ny namn och grad, och sig själv som FA.... Jag finner det märkligt att detta kan vara svårt att begripa.

God etik är ofta samma sak som helt vanlig respekt för medmänniskor. Saknar man den respekten, då förstår jag att det här med god etik kan vara något förvirrande.
 
Förklara för mig varför det är som det är. Jag vill gärna veta varför dessa åsikter om att inte bulta är så mycket bättre än andra åsikter.

Det finns inga lagar som bryts även om man går emot all eran "etik". Dessutom är dessa åsikter inte välkända, som du kanske tror.

Nu spelar du dum eller trollar. Detta är så klart inga lagar. Det är allmänt vedertagen god stil. Hyfs. Hänsyn. Vad du nu vill kalla det. Om du missat detta så vet jag inte riktigt var du befunnit dig de sista 50 åren, eller om du är ny i klättringen. Lyssna in dig lite och försök inte göra gällande att din okunskap är nån sorts föredöme.

Och det handlar inte om att inte bulta. Det handlar om att låta bli att bulta leder som någon annan gjort i bättre stil långt innan du hittade leden, utan att be om lov.
 
Mmm precis så som Klippsmurfen beskriver här tror jag att Jocke har resonerat innan han bultat upp en uppenbar sportled som inte finns någon annanstans än om man redan känner till namnet och googlar på just det.
Fast nu var det inte riktigt det jag beskrev, utan att Letterbox fanns på Sverigeföraren tills nyligen, vilket innebär att det inte är någon okänt led. Sverigeföraren för ända anses vara vedertagen inom klättringen i Sverige, och det faktum att det inte finns någon ritat topografi antyder ju just att man bör höra sig för var exakt den leden går.

Kuriosa kan möjligen vara att när nya leden Jocke skrevs in lades den inte alls mellan Nada och Petitess utan mellan Petitess och Telefonstolpen och krockade därför inte med Letterbox. Men verkligheten kanske var en annan. Men allt det där går att läsa i historiken på Sverigeföraren.
 
Nu spelar du dum eller trollar. Detta är så klart inga lagar. Det är allmänt vedertagen god stil. Hyfs. Hänsyn. Vad du nu vill kalla det. Om du missat detta så vet jag inte riktigt var du befunnit dig de sista 50 åren, eller om du är ny i klättringen. Lyssna in dig lite och försök inte göra gällande att din okunskap är nån sorts föredöme.

Och det handlar inte om att inte bulta. Det handlar om att låta bli att bulta leder som någon annan gjort i bättre stil långt innan du hittade leden, utan att be om lov.
Jag känner mag9 och vet att det är väl underbyggda argument, även om de är ovanliga.
 
Fast nu var det inte riktigt det jag beskrev, utan att Letterbox fanns på Sverigeföraren tills nyligen, vilket innebär att det inte är någon okänt led. Sverigeföraren för ända anses vara vedertagen inom klättringen i Sverige, och det faktum att det inte finns någon ritat topografi antyder ju just att man bör höra sig för var exakt den leden går.

Kuriosa kan möjligen vara att när nya leden Jocke skrevs in lades den inte alls mellan Nada och Petitess utan mellan Petitess och Telefonstolpen och krockade därför inte med Letterbox. Men verkligheten kanske var en annan. Men allt det där går att läsa i historiken på Sverigeföraren.

Det är jag som har skrivit in Letterbox och den nya leden, som jag lät stå parallellt med Letterbox tills alla frågetecken var utredda. Sedan har Facebook rett ut att det var samma led, och någon annan (förstabestigaren?) har korrigerat och skrivit det som står på Sverigeföraren nu, vilket jag ser som komplett.

Varför jag inte lägger in en ledbeskrivning till Letterbox är för att jag inte har en sådan beskrivning jag kan lägga in utan att bryta mot upphovsrättsregler. Men nytursrutan på "Klätring i göteborg med omnejd" nämnde Letterbox, och den rutan använder jag frekvent för att uppdatera Sverigeföraren.
 
Jag känner mag9 och vet att det är väl underbyggda argument, även om de är ovanliga.

Ok, och vad är detta för argument? Dvs, vilka är argumenten för att det ska vara ok att bulta etablerade tradleder utan tillräcklig research?

Eftersom hen inte går ut med sitt namn, funnits på forumet i tre veckor, så är det ju väldigt svårt att gissa sig till att argumenten är väl underbyggda.
 
Nu spelar du dum eller trollar. Detta är så klart inga lagar. Det är allmänt vedertagen god stil. Hyfs. Hänsyn. Vad du nu vill kalla det. Om du missat detta så vet jag inte riktigt var du befunnit dig de sista 50 åren, eller om du är ny i klättringen. Lyssna in dig lite och försök inte göra gällande att din okunskap är nån sorts föredöme.

Och det handlar inte om att inte bulta. Det handlar om att låta bli att bulta leder som någon annan gjort i bättre stil långt innan du hittade leden, utan att be om lov.

Klart jag trollar, och du fallar rätt ner i din egen grop.

Hade du haft minsta respekt för mig eller Jocke så hade du eller dina kumpaner betett minsta respektfullt/proffsigt så hade ni kontaktat honom privat på facebook och förklara läget för honom, för han känner väl inte till era OSKRIVNA regler. Utan ni flamar honom publikt och fortsätter även baktala honom vidare på forum som han säkert inte känner till.

Bättre stil, be om lov. Haha tragiskt, äger FA klippan? Nej skulle inte tro det. Trad är en bättre stil än Sport, det är det de hela handlar om. Det är min poäng, han skulle aldrig vinna en diskussion med er för ni ger er aldrig, inga kompromisser, alla som inte tycker som ni är idioter. Det har jag märkt klart och tydligt med samtliga som jag träffar på när jag är ute och klättrar.

Vem saknar hyffs och respekt egentligen?

Jonas Lyckegård tycker t.ex. att man borde såga av bulten till 7+ starten till Stop och Start i Gärdsås. Hur lyder historien där, har något okunnig satt bulten där också av ren okunskap eller för att "jävlas" med er "traddare". Det finns fler sådana historier som man hört från diverse klättrare som man råkat på.

Var har jag varit dom senaste 50 åren? Ja vart fan har du varit dom senaste 50 åren, hur gammal är du egentligen? Vad har du ådstakommit?

Är det god stil att hålla på som ni gör här? Klart du klankar ner på folk som inte har din kunskap heller. Undra hur du skulle känna dig om du hittar något ny sport/hobby att utöva och blir utpekad och uthängd för att du råkar göra ett misstag.
 
Klart jag trollar, och du fallar rätt ner i din egen grop.

Hade du haft minsta respekt för mig eller Jocke så hade du eller dina kumpaner betett minsta respektfullt/proffsigt så hade ni kontaktat honom privat på facebook och förklara läget för honom, för han känner väl inte till era OSKRIVNA regler. Utan ni flamar honom publikt och fortsätter även baktala honom vidare på forum som han säkert inte känner till.

Bättre stil, be om lov. Haha tragiskt, äger FA klippan? Nej skulle inte tro det. Trad är en bättre stil än Sport, det är det de hela handlar om. Det är min poäng, han skulle aldrig vinna en diskussion med er för ni ger er aldrig, inga kompromisser, alla som inte tycker som ni är idioter. Det har jag märkt klart och tydligt med samtliga som jag träffar på när jag är ute och klättrar.

Vem saknar hyffs och respekt egentligen?

Jonas Lyckegård tycker t.ex. att man borde såga av bulten till 7+ starten till Stop och Start i Gärdsås. Hur lyder historien där, har något okunnig satt bulten där också av ren okunskap eller för att "jävlas" med er "traddare". Det finns fler sådana historier som man hört från diverse klättrare som man råkat på.

Var har jag varit dom senaste 50 åren? Ja vart fan har du varit dom senaste 50 åren, hur gammal är du egentligen? Vad har du ådstakommit?

Är det god stil att hålla på som ni gör här? Klart du klankar ner på folk som inte har din kunskap heller. Undra hur du skulle känna dig om du hittar något ny sport/hobby att utöva och blir utpekad och uthängd för att du råkar göra ett misstag.

Nu börjar det här urtarta lite grann.

De oskrivna reglerna finns nedskrivna av svenska klätterförbundet och göteborgs klätterklubb, vilka, även om alla klättrare inte är medlemmar, ändå måste anses representera klätterkollektivets åsikter gällande bultning. Om någon är såpass intresserad av klättring att denne själv bultar leder, måste man faktiskt anta att förekomsten av klätterklubbar och bultpolicy inte är något totalt främmande.

Jag tycker inte att det är konstigt att den här tråden startades. Visst hade frågan kunnat diskuteras i andra kanaler, men det går inte att förneka att den är av intresse för klätterkollektivet, för vilket utsidan är ett av de större forumen som finns att tillgå. Dessutom, om man sätter sitt namn på en nytur så får man räkna med att ens namn dyker upp i diskussioner om leden. Sedan ska man absolut försöka hålla såpass god ton i en sådan diskussion att ingen tar illa upp, men bultfrågor har en tendens att röra upp känslor - något som man bör vara medveten om innan man plockar fram borren. Annars är man nog inte tillräckligt erfaren för att göra nyturer.

Om Lyckegård vill kapa bulten på insteget till start och speed (antar att det är den leden du menar) så är det hans åsikt, som jag t.ex. inte delar, men som han självklart har rätt till att ha. Huvudsaken är att han inte gör det, eftersom klätterkollektivet i stort (antar jag) tycker att det är rätt så ok att den sitter där. Analogt så kan man absolut tycka att något bör bultas, men man ska ändå inte göra det om majoriteten av klättrarna inte håller med en.
 
"Start och speed" som leden heter (och ingenting annat), saknar helt bultar. Det finns en krystad instegsvariant som har en expanderbult.
Den som klättrar Start och speed med originalinsteg, klipper bulten och trillar på kruxet får enligt min mening skylla sig själv när hen gör sig illa för att man inte fattar bättre och skippar det perfekta Wallnutniapåtvärenlägget till höger. Gå en kurs.
Bulten kan gärna få ryka enligt min uppfattning...
 
Klart jag trollar, och du fallar rätt ner i din egen grop.

Hade du haft minsta respekt för mig eller Jocke så hade du eller dina kumpaner betett minsta respektfullt/proffsigt så hade ni kontaktat honom privat på facebook och förklara läget för honom, för han känner väl inte till era OSKRIVNA regler. Utan ni flamar honom publikt och fortsätter även baktala honom vidare på forum som han säkert inte känner till.

Bättre stil, be om lov. Haha tragiskt, äger FA klippan? Nej skulle inte tro det. Trad är en bättre stil än Sport, det är det de hela handlar om. Det är min poäng, han skulle aldrig vinna en diskussion med er för ni ger er aldrig, inga kompromisser, alla som inte tycker som ni är idioter. Det har jag märkt klart och tydligt med samtliga som jag träffar på när jag är ute och klättrar.

Vem saknar hyffs och respekt egentligen?

Jonas Lyckegård tycker t.ex. att man borde såga av bulten till 7+ starten till Stop och Start i Gärdsås. Hur lyder historien där, har något okunnig satt bulten där också av ren okunskap eller för att "jävlas" med er "traddare". Det finns fler sådana historier som man hört från diverse klättrare som man råkat på.

Var har jag varit dom senaste 50 åren? Ja vart fan har du varit dom senaste 50 åren, hur gammal är du egentligen? Vad har du ådstakommit?

Är det god stil att hålla på som ni gör här? Klart du klankar ner på folk som inte har din kunskap heller. Undra hur du skulle känna dig om du hittar något ny sport/hobby att utöva och blir utpekad och uthängd för att du råkar göra ett misstag.

Det här är lite makabert. Jag har kontaktat Joakim privat och sagt att jag inte har något problem med honom personligen och att leden kan få vara bultad vad mig anbelangar. Han tycks ha en ödmjuk inställning och lär ha varit i kontakt med förstabestigarna i efterhand för att reda ut det. Allt väl så långt. Jag har inte "flamat" någon någonstans i denna tråd (det hårdaste jag uttalat är att Joakim kanske kan ta lärdom av episoden, vilken han troligen gör). Däremot har jag hört av mig till andra debattörer och bett dem ta det lite lugnt. Så jag vet inte alls vad du pratar om.

Du tycks väldigt arg, och jag tror det beror på att du läser in mer än vad som skrivs. Diskussionen här handlar inte om sport vs bult. Det är inte frågan om en led som Letterbox skulle kunna vara en sportled eller inte. Det kan den gärna få vara, inte minst på en utpräglad sportklippa. Diskussionen handlar om huruvida det är ok att lägga beslag på och förändra någon annans led utan lov. Och där är klättercommunityn faktiskt väldigt enig, och jag vågar påstå att även några av våra ivrigaste sportutvecklare generellt respekterar befintliga leder. Och om man i enstaka fall tycker att de kanske bör bultas så tar man en öppen diskussion.

Är detta fel tycker du? Borde det vara fritt fram? Borde det då också vara fritt fram åt andra hållet? Självklart inte. Det skulle inte gynna någon. Det är därför det finns ett regelverk (både oskrivet och skrivet) som skapar lite ordning.

Poängen med denna respekt är inte att förstabestigaren är gud, eller "äger" någonting. Den handlar om att den som gör en förstabestigning både lägger ner ett stort arbete på rensning, mm, men kanske framför allt att de får en särskild upplevelse. Liksom alla andra som klättrat leden därefter. Att förändra leden (choppa eller bulta) bör därför göras varsamt, i samspråk med både förstabestigare och lokala communityn. Visst kan man ändra på saker, men det ska ske med eftertanke och hänsyn. Väldigt enkelt.

Jag fortsätter gärna diskussionen, om du är beredd att hoppa över svordomar och raljans en stund.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annakask Het potatis: bultning Klättring allmänt 73
Pialin Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven Klättring allmänt 71
Mike C Ny bultning på Rebel Yell, Vårdberget? Klättring allmänt 38
Mike C Farlig bultning, Häxan Surtant på Hallstaberget Klättring allmänt 1
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Bloggomann Gammal Bergsport-artikel om Skierfe-bestigning Klättring allmänt 16
seon Hur gammal kan en klättersko bli? Klättring allmänt 6
HiAge För gammal? Klättring allmänt 26
anka0311 Vinterbestigning - Kebnepakte Nordkammen, Halspasset, Nygrens led Klättring allmänt 3
streakingcaddis Keb Nordtoppen, Nygrens led Klättring allmänt 5
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Yokophono Skadad AC-led Klättring allmänt 5
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
gahne Småfåglar på led i Gärdsås, Gbg Klättring allmänt 0
Mike C Bulta ny led på etablerad sportklippa? Klättring allmänt 6
pzac Rabots led (Keb)? Klättring allmänt 3
Mike C Vem bestämmer om en led får stjärnor? Klättring allmänt 9
Michel.B Led på Ramberget i Götet? Klättring allmänt 4
rockmater Led på Vårdberget? Klättring allmänt 4
utomjording Quiz: Berg, led och grad? Klättring allmänt 18
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.