Bultar choppade på Electric Avenue?

Vad jag inte förstår är att om en led är bultad från början (altså INTE retrobultad) utan förstebestigaren har bultat upp linan, sen upptäcker folk att den går att leda på kil, varför inte leda på kil och må gott över det och lämna kvar bultarna? Skadan på berget är ju redan skedd...

Det är detta jag har lite problem få in i mitt huvud, varför måste man choppa bultarna för att leda på kil??? Det borde ju gå utmärkt omän bultarna sitter kvar
 
En tangent: Jag kan för mitt liv inte begripa vad markägare har med bultar att göra. Markägaren äger skogen runt klippan i högst några decennier. Klätterleder kommer att finnas kvar i hundratals år.

Klipporna tillhör brukarna.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tycker att det finns goda skäl att överväga att ta bort bultarna på en sådan här led. Det finns ett toppankare, så alla som vill klättra fort eller säkert eller vill öva inför ett leadförsök på kil har alla möjligheter. Dessutom ligger EA i ett område som nog får karaktäriseras som traditionellt säkrat, och idag knappast skulle fåttnågra bultar. Och argumentet att traddare kan blunda för bultarna är så uttjatat och så fel att det knappt behöver bemötas.

Samtidigt tycker jag att det är väldigt synd att skapa sådan polarisering som en oannonserad choppning gör. Bolander säger att ingen frågat honom om möjligheten att ta ner bultarna. Varför? Och om man nu vill göra nån sorts kupp, varför inte kliva fram och säga det? Detta är världens chans att ta en hård debatt! Extra trist blir det om detta fina berg nu skall få ytterligare borrhål, men jag kan förstå dem som av principiella skäl vill återställa bultarna.

Nå, vem gjorde det?
 
Jag tycker...(snip)...bultarna.

Nå, vem gjorde det?

Jag håller med fullt ut. Leden är fullkomligt utom räckhåll för mig oavsett säkring eller topprep, men tilltaget och uppträdandet är lika olyckligt oavsett vilken svårighetsgrad det gäller. Extrema leder kanske "tillhör" extrema klättrare, men i det här fallet är det ju uppenbart att det är mer än en klättrare som kan ha synpunkter utifrån sina egna möjligheter på leden. Polariseringen är så tråkig och destruktiv och det handlar ju mer om personligt beteende än om ett snävt klätterperspektiv. Den som gjorde det anser sig ha goda skäl får man förmoda, och det är inte heller omöjligt - men det är ju då självklart att man måste göra detta öppet om man ska stå för sina argument.
 
De som inte vill/kan säkra själv eller har råd att införskaffa ett helt rack av kilar och friends får bara klättra linjer som ändå inte går att säkra utan bult?
Ja... Precis så är det.

Jag tycker att Via ferrator är jättebra! Via ferrator är en upplevelse för många att komma närmre bergen. Via ferrator har, som jag förstått det, bara satts upp på ställen som är ointressanta för klättrare, men intressanta för via-ferrata-besökare.
 
Även vid ren klippklättring bultas det friskt där nere. Även där det skulle gå att trada upp. Kan bero på att slitaget på klippan antagligen skulle bli större om alla ska sätta kilar än om man sätter dit några bultar. Kanske paradoxalt nog just för att de har fler klättrare per klippa som de är mer toleranta för olika stilar, när vi som har fler leder än aktiva måste bråka om "rätt stil".

Det bultas friskt eftersom det aldrig i princip har funnits en riktig tradition att klättra fritt med kilar och friends som man gör i Bohuslän alt den Engelska "stilen". Man tog till sig bultarna ganska snabbt när de introducerades och utan någon större tankar så bultades det där man ville klättra, innan så använde man ju för det mesta pitonger.

Just nu så börjar faktiskt många få upp ögonen för klättring med kilar och friends och fler och fler har börjat inse tjusningen med den typen av klättring likväl....självklart innbär det problem av alla dess slag....man vill bevara den "rätta stilen" dvs den med bultar... ;)
 
Jag tycker att Via ferrator är jättebra! Via ferrator är en upplevelse för många att komma närmre bergen. Via ferrator har, som jag förstått det, bara satts upp på ställen som är ointressanta för klättrare, men intressanta för via-ferrata-besökare.

Via Ferrata har en historisk betydelse, dvs dessa var transportleder för soldater i första världskriget i bergen kring Dolomiterna. Alltså ett sätt att vandra genom bergen ur ett historiskt perspektiv, vilket kan vara riktigt intressant om man inte är klättrare i grund och botten.

Att bygga sådana moderna stigar har jag svårt att ta till mig, har klättrat etablerade klätterleder vid sidan av sådan och är riktigt skumt må jag säga.....här i Sverige bråkar man om några enstaka bultar då och då medans man pepprar upp flera stigar på Skuleberget med 1000 m stålvajer? :)
 
Ja... Precis så är det.

Via ferrator har, som jag förstått det, bara satts upp på ställen som är ointressanta för klättrare, men intressanta för via-ferrata-besökare.

Det kommer an på vad du menar med klättrare. Om du menar kort tekniskt svår klättring där man sedan bara firar ner, ja. Men om även bergsbestigare som använder händerna räknas som klättrare finns det betydligt med vajer på samma ställen som är intressanta för klättrare.

Via Ferrata har en historisk betydelse, dvs dessa var transportleder för soldater i första världskriget i bergen kring Dolomiterna. Alltså ett sätt att vandra genom bergen ur ett historiskt perspektiv, vilket kan vara riktigt intressant om man inte är klättrare i grund och botten.

Att bygga sådana moderna stigar har jag svårt att ta till mig, har klättrat etablerade klätterleder vid sidan av sådan och är riktigt skumt må jag säga.....här i Sverige bråkar man om några enstaka bultar då och då medans man pepprar upp flera stigar på Skuleberget med 1000 m stålvajer? :)

Jo, har gått på en del historiska stigar där. Var på Triglav i Slovenien i somras och man blir fascinerad av vilka stenbyggen de gjorde där nere under första världskriget. Dock verkar det mesta vajer idag vara för att göra populära toppar säkrare för de som inte är alpinister i grunden. Triglav är som Sloveniens Besseggen. För att kalla sig sloven bör man varit där. Gick en klätterväg upp med lång scrambling och klättring upp till III. Där var vajer på de brantaste och mest utsatta ställen. Tätare med vajer nära toppen dit även vandrarna måste klättra.

Eftersom jag inte har ett elitiskt tänk om klättring tycker jag det är vettigt att ha vajer för att öka tillgängligheten för flera. Det kan dessutom vara en inkörsport till "riktig" klättring. Ungefär som från folköl till heroinist, hehe. Börjar i det lilla och avancerar. En del har kanske svårt att ta steget direkt till tradklättring.

Nu blev det mycket OT, som trådarna ibland tenderar.

Åter till ämnet, jag tycker fortfarande att vi borde kunna samsas olika stilar på samma klippor.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips