Budget och campingfrågor

Hur mycket bör man räkna med per dag ungefär?

Jag vill tälta och couchsurfa så mycket som möjlig, hotell kommer jag undvika så gott jag kan . Hur ser det ut med (wild)campingsmöjligheter i olika delar av europa och asien?

Jag vet inte riktigt vilken väg jag kommer cykla, men det lutar åt östeuropa, turkiet, iran, indien och nepal. Möjligtvis även västra europa.
 
Jag har kollat runt lite, men hittar inte så mycket om camping.

Folk verkar tycka att det mest bara är att slå upp tältet lite var som helst. Nån som kan dela med sig av lite do's and dont's kanske? Stöter man på problem eller är det bara att köra sitt race?
 
Använd förnuftet. tälta inte på vägen eller stigen , tälta inte i nåns odling, tälta inte precis invid nåns hus. är du osäker fråga nån där.

vet inte hur det funkar i Västeuropa m jag skulle nog bestämma mig när jag väl stöd där.
 
I de delar du i första hand tänker resa igenom (alltså bortsett Västeuropa) så skulle jag definitivt välja att i mindre byar fråga de bosatta efter råd om tältplats. I många fall kan du bli inbjuden; i de flesta andra fall visad en plats nära ett hus så att du får tillgång till vatten, sällskap samt en viss säkerhet.

Såvida du inte tycker om att sitta ensam i tältet, i vilket fall du såklart gör bäst i att tälta så långt från människor som möjligt.

Nyckeln ligger hur som helst i att välja –*antingen frågar du och tältar nära folk eller så frågar du inte och tältar långt ifrån. Du ska då ha otur för att stöta på problem.

Ett tredje alternativ är att i något större byar eller orter fråga på den lokala polisstationen. I dom flesta länder blir du väl mottagen och får ofta tälta precis intill. Har du tur får du låna ett skjutvapen och ta ett obligatoriskt självporträtt. ;-)
 
Sova ute

Jag har kollat runt lite, men hittar inte så mycket om camping.

Folk verkar tycka att det mest bara är att slå upp tältet lite var som helst. Nån som kan dela med sig av lite do's and dont's kanske? Stöter man på problem eller är det bara att köra sitt race?

Jag har just kommit hem efter tre månaders cykling från Turkiet till Kina och varit lite oroligt ibland när vi letade efter en övernattningsplats. Men det har alltid ordnat sig. Man får fort en känsla för vad som går och vad inte. Är man osäker borde man fråga om lov eller be om goda råd eller gömmer sig så att man inte syns.

Fotot visar vår gratis "hotell" i Kirgizistan mellan Sary Tash och den kinesiska gränsen. Flera foton hittar du på min webbsida www.outdoorsea.se,
 

Bilagor

  • 2011-09-09 Kirgizistan Uteliggare i en tågvagn nära den kinesiska gränsen 10.jpg
    2011-09-09 Kirgizistan Uteliggare i en tågvagn nära den kinesiska gränsen 10.jpg
    54.7 KB · Visningar: 476
Som de flesta säger är det bara att välja när du står där. Jag var ute i 50 dagar i Västeuropa, kom hem för någon vecka sedan. Jag sov endast en natt i hostel och det var i Barcelona för jag träffade några som bodde där. Annars är det alltid bara att tälta. Jag blev inte ens tillsagd även om jag tältade på olämpliga ställen ibland så som parker, parkeringar och ängar.
De flesta är vänliga mot dig när du reser!

/Basse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
musse592 Budget för en jorden runt? Långcykling 22
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
patrikskoog budget på långfärd Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.