Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
på att vätskan avdunstar p g a långsam diffusion genom plasten i kompasshuset och att luft går åt andra hållet. Jag vet ingen bra metod att fixa detta. Har du googlat?
Har hört att kompasser är lite av en förbrukningsvara, alltså att de har ett "bäst-före-datum". Som exempel kan nämnas att min pappas scoutkompass som han fick när han var i tonåren i slutet av 50-talet inte visar likadant som den tre år gamla Silvakompassen jag har!
Inget svar på frågan utan ett annat retfullt litet problem. I många år nu har jag haft en Silva syftkompass monterad framför sittbrunnen på min kajak. Med tiden har kompasshuset blivit allt svårare att vrida runt. Nu är det totalt 'fruset'. Finns det någon huskur att sätta in?. Något som löser salt? (förutom sötvatten förstås).
I sommar har det dykt upp en luftbubbla i min kompass vid tre tillfällen, men den har försvunnit igen efter en stund, typ nästa gång jag har tittat. Jag vet inte om det är en slump, men vid båda tillfällena har jag befunnit mig på lite högre höjd, typ 1200 möh. Att man som du får en permanent bubbla är konstigt, men det känns ännu underligare att den kommer och går. Min kompass är en enkel Silva med kanske 10-15 år på nacken.
är att jag fått bubblor i Silvakompasser oftare än i Moscow- och Suuntokompasser. Har väl fått bubblor i en tre eller fyra Silvakompasser men inte i 4 Moscow och 2 Suunto.
I länken jag la in i första svaret i den här tråden rekommenderas att man kan försöka lägga en kompass med bubbla i ett solbelyst fönster för att bubblan skall försvinna.
Jag kan tänka mej att det beror på temperaturväxling för min Silva har ingen bubbla i kompasshuset när den är varm och ligger hemma. Däremot så kan det bli en liten men irriterande bubbla om den legat i ryggsäckens topplock en helg som försvinner igen om den får ligga hemma.
Det borde väl vara typ att vätskan är fullt expanderad i varmt läge och minskar eller drar sig samman vid kyla..?
En liten bubbla ger ingen missvisning men om den är så stor (ca mer än en tredjedel av glaset) så att nålen inte ligger i sprit när man läser av, då blir det knas. Att inte räkna med den lokala missvisningen och meridiankonvergensen ger större fel.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer