Bubbla i kompassen

Hej!
Ha fått en Bubbla i kompassen och undrar hur jag gör för att få bort den eller ska jag slänga kompassen och köpa en ny kompass?
 
Har hört att kompasser är lite av en förbrukningsvara, alltså att de har ett "bäst-före-datum". Som exempel kan nämnas att min pappas scoutkompass som han fick när han var i tonåren i slutet av 50-talet inte visar likadant som den tre år gamla Silvakompassen jag har!

/Andreas
 
Inget svar på frågan utan ett annat retfullt litet problem. I många år nu har jag haft en Silva syftkompass monterad framför sittbrunnen på min kajak. Med tiden har kompasshuset blivit allt svårare att vrida runt. Nu är det totalt 'fruset'. Finns det någon huskur att sätta in?. Något som löser salt? (förutom sötvatten förstås).
 


många enklare orienteringskompasser sitter huset i linjalplattan med en metallbricka/fjäder denna kanske har korroderat/ärgat?

Om det bara är plast mot plast i ditt fall kanske lite citronsyrelösning kan lossa en eventuell kalkpålagring?

Thure
 
Hej!
Ha fått en Bubbla i kompassen och undrar hur jag gör för att få bort den eller ska jag slänga kompassen och köpa en ny kompass?

I sommar har det dykt upp en luftbubbla i min kompass vid tre tillfällen, men den har försvunnit igen efter en stund, typ nästa gång jag har tittat. Jag vet inte om det är en slump, men vid båda tillfällena har jag befunnit mig på lite högre höjd, typ 1200 möh. Att man som du får en permanent bubbla är konstigt, men det känns ännu underligare att den kommer och går. Min kompass är en enkel Silva med kanske 10-15 år på nacken.
 
Vid

lägre lufttryck minskar partialtrycken och löslighten för gas i vätskor precis som kolsyra i mineralvatten.

Thure
 
Temperaturväxling

Enligt Silva är snabba temperaturväxlingar den vanligaste orsaken till permanenta bubblor.
Tryckskillnader brukar ge tillfälliga bubblor.
 
Min ickevetenskapliga erfarenhet

är att jag fått bubblor i Silvakompasser oftare än i Moscow- och Suuntokompasser. Har väl fått bubblor i en tre eller fyra Silvakompasser men inte i 4 Moscow och 2 Suunto.

I länken jag la in i första svaret i den här tråden rekommenderas att man kan försöka lägga en kompass med bubbla i ett solbelyst fönster för att bubblan skall försvinna.

Thure
 
Jag kan tänka mej att det beror på temperaturväxling för min Silva har ingen bubbla i kompasshuset när den är varm och ligger hemma. Däremot så kan det bli en liten men irriterande bubbla om den legat i ryggsäckens topplock en helg som försvinner igen om den får ligga hemma.
Det borde väl vara typ att vätskan är fullt expanderad i varmt läge och minskar eller drar sig samman vid kyla..?
 
En liten bubbla ger ingen missvisning men om den är så stor (ca mer än en tredjedel av glaset) så att nålen inte ligger i sprit när man läser av, då blir det knas. Att inte räkna med den lokala missvisningen och meridiankonvergensen ger större fel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.