Bryna skridskor - lämna råeggen ?

AH detta brynande, sakta lär man sig - att tålamod är bra. Tittar runt lite på hur man bryner sina inte så vassa längre - jag får aldrig till den där vara känslan när när man drar nageln tvärs eggen. Hittade denna video - den enda vid/text som hävdar bestämt: Lämna råeggen! Vafalls?


"Det är det som är skärpan"
 
En slags skärpa är det. Men den håller inte längre än den skärpa som finns när råeggen är borta snarare tvärtom. Troligen bromsar råeggen också en del. Viktigt är att bibehålla kurvaturen dvs bryn 10 tag fram och bak på skridskon utan att passera mitten. Därefter 3 tag på mitten osv. För plan kurva gör skridskon svåråkt.

Nils van der Poel hävdar att 22,8 meter är rätt radie.

Thure
 
Vem är jag och säga emot Nils vdP? Sedan har jag väl inte heller experimenterat med olika radier , åkt på plan eller ca 28m , pratade Nils om bana eller åka på tur?
 
En slags skärpa är det. Men den håller inte längre än den skärpa som finns när råeggen är borta snarare tvärtom. Troligen bromsar råeggen också en del. Viktigt är att bibehålla kurvaturen dvs bryn 10 tag fram och bak på skridskon utan att passera mitten. Därefter 3 tag på mitten osv. För plan kurva gör skridskon svåråkt.

Nils van der Poel hävdar att 22,8 meter är rätt radie.

Thure

Jag håller med om att man ska behålla kurvan men genom att slipa fler tag fram+ bak och färre på mitten låter som att man inte slipar lika mycket och därmed ändrar kurvan (mot midnre radie).

Själv drar jag jag kanske tio tag längs hela längden med så jämt tryck jag kan.

Jag tar också bort råeggen genom att försiktigt dra slipstenen längs med skenans sida med fina sidan av stenen, ett eller två tag.

Om Nils VP tycker 22,8m är optimalt är det kanske optimalt för honom och för att köra rundbana 10km på så kort tid som möjligt med högfasrtsskridskor, Vissa saker är lika med långfärd men inte allt så ajg tror det finns individuella variatiner om vad som är bäst för just dej.

/Patrik
 
Om Nils VP tycker 22,8m är optimalt är det kanske optimalt för honom och för att köra rundbana 10km på så kort tid som möjligt med högfasrtsskridskor, Vissa saker är lika med långfärd men inte allt så ajg tror det finns individuella variatiner om vad som är bäst för just dej.

Långfärdsskridskotillverkarna känns väldigt konservativa och ändrar sällan något, men tex Skyllermarks levererar numera sina trubbnosar med flerzonskurva, 8-24-8.

Jag kör R23 sedan jag gick över till löshäl för några år sedan. Körde några veckor med R28, men gillade inte känslan att skridskon gick rakt fram.
Nils åker minst dubbelt så snabbt (drygt 50 km/h på bana) som de flesta av oss och gissningsvis bör vi köra med kortare skenprofil än hans R22,8 för att få liknande känsla i skären.
 
Klart man ska ta bort råeggen. Inget (skridskor, knivar, yxor) blir skarpare av att spara råeggen. Den består av material som slipats bort från den yta man slipar på och som lagt sig över kanten på den egg man vill få fram. Om man lämnar råeggen kommer skridskorna tillbaka som reklamation vid nästa veckas sliptillfälle. Erfarenhet från min tid vid Solstaskärets slipmaskin under några år.
 
Jag använder Folkslipen med diamantbryne och då drar man brynet rakt fram o tillbaka .inget åt sidorna så det är lättare att hålla ett jämnt tryck och råeggen blir minimal Jag har inte märkt nån skillnad i fart när jag har tagit bort den och när jag lämnat kvar den
 
Slipade tidigare med ett stenbryne och det var krångligt Då måste man ju göra sidorörelser och åttor för att inte förstöra brynet och det blev det betydlygt mer råegg och radien blev konstig efter en tid
Fattar inte att det säljs stenbrynen till skridskoslipning när ett diamantbryne är så mycket enklare att jobba med
 
Jag har både stora karborundumbrynen från Foss och ett stort diamantbryne. Bägge varianterna fungerar bra för mig. Viktigast enligt min uppfattning är ett bra brynställ.

Thure

Några länkar https://www.outdoorxl.se/zandstra-d...NqgdHaKPtiCmK3ScXd7ykTgfTp076iJBoCbtYQAvD_BwE

 
Slipade tidigare med ett stenbryne och det var krångligt Då måste man ju göra sidorörelser och åttor för att inte förstöra brynet och det blev det betydlygt mer råegg och radien blev konstig efter en tid
Fattar inte att det säljs stenbrynen till skridskoslipning när ett diamantbryne är så mycket enklare att jobba med

Genom att vinkla slipstenen (relativ skenorna) kör du inte spår i spår vid varje drag. Jag uppskattar och tycker det är enkelt med en träställning med vingmutter och en silpsten (groc + fin sida) - inga kosntigheter för mej.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JBLA Bryna kompositskridskor? Långfärdskridsko 3
Prunus padus Bryna fel? Långfärdskridsko 19
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.