Brunton och Optimus är det samma kök?

2US$ för ett paket från USA verkar billigt. FedEx tar nog 40 US$ för att skicka en GPS från USA till Sverige.

Per Brune

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
FREE SHIPPING TO ANYWHERE

Jag har handlat på ebay.com(usa) ganska mycket tidigare och en sak som jag är väldigt noga med är att ta reda på fraktkostnaden till sverige eftersom det kan skilja väldigt mycket mellan olika säljare. En del tar hutlöst mycket tex $40 eller mer för en liten fickkniv:( medans andra(de flesta) tar ut vad det faktiskt kostar, dvs runt $15. Har mailat butiken som säljer köket och lovar FREE SHIPPING TO ANYWHERE i annonsen och de svarade att det faktiskt är FREE SHIPPING TO ANYWHERE, vilket låter för bra för att vara sant, men det är det de säger i alla fall.

Men hur som helst, är det något av dessa två kök som är "bättre" än det andra eller är de likvärdiga?

//B.E

johankse; sa:

:)nu börjar det bli intressant.:) 55 euro o bara 8 i frakt innebär att det hamnar på samma totalpris som MSR WhisperLite Internationale, dvs runt 700:- med flaska o frakt. Vilket ska man då välja? Låta slumpen avgöra eller är det något av dem som är extra bra. Båda är ju helt klar välbeprövade världen över så båda är väll bra, men vilket är bäst??

//B.E

Har använt bägge...

Dom är ganska olika. MF är rejälare, tar större grytor, är tyngre, låter mycket mer, går att köra på gas (om än med rätt kass effekt), har högre effekt och brinner renare.
Whisperlite har trevligare slang och skak-rens-nål.
Bägge är bra. Det som väger mest för och emot är skak-nålen mot hög effekt och stora grytor.

Har oxså brukat bägge och säger angående större kokkärl, öppen eld alternativt Optimus 111.
Om du skall använda det för vandring/kidåkning MSR W. Men valet är ju ditt. 3 av årtiderna är ju gasens tid.

Go tur

johankse; sa:
3 av årtiderna är ju gasens tid.

... och MFS är inte gasens kök. Bullrar lika mycket med gas som med bensin och drar dubbelt så mycket gas som mitt Primus Micron per kokad makaron. Det är bra på bensin och fotogen och funkar med gas. Och, jo, det funkar att köra stora grytor på MFS, men det kräver stadigt underlag, träskiva eller packlåda. Vi klarade nästan all snösmältning och matlagning för 4 personer i en vecka med MFS. 111 är stadigt, men sotar mer och har lägre effekt, har kört bägge i jobbet på Svalbard.

För två personer skulle jag ta MSR Whisperlite International av de två. Den lägre ljudvolymen och skaknålen gör sitt till mysfaktorn. Dessutom ingår vindskydd, har jag för mig?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips