Bromsteknik på långfärdsskridskor

Ibland behöver man bromsa men det verkar talas väldigt lite om bromsteknik med långfärdsskridskor till skillnad mot för inlines där det är A och O. Det beror väl på att man stannar av sig själv förr eller senare och det är plant underlag. Men vilken bromsteknik rekommenderas?

På inlines är bromsklossen helt suverän efter en viss träning, man kan stanna på ett fåtal meter även i hög fart. Kan man applicera samma teknil med långfärdsskridskor. Jag är ute efter att hitta den bromsteknik som är lättast att lära sig till minst risk för fall.

Att ploga sig till stopp är ju ineffektivt och musklerna tar snart slut. Hockeystopp är svårt att lära sig om man inte har erfarenhet från den sporten. Jag antar att man kan släpa ena skridskon bakom den andra också men den tekniken har jag aldrig lyckats lära mig från inlinesåkandet, inte heller att släpa framhjulet eller spetsen på långfärdsskridskor. Nå, vad är det enklaste och säkraste sättet att bromsa med förutom att ploga?
 
Hälbromsning är klart användbart

Det vanligaste sättet att broma är nog sladdbrom (hockeystopp). Det kräver en viss träning och bromssträckan blir ofta betydligt längre än med hockeyrör. (Snyggast är att göra detta på ett ben på ytterskär.)

Jag tycker dock hälbromsning ála inlines är mycket effektiv. Det krävs att du kan balansera bra på ett ben. Fördelen med denna bromsteknik är att den fungerar mycket bra i styrande före, där sladdbromsen är svår och lätt hugger. Speciellt i överis är denna bromsteknik den bästa.

En nackdel är att den låter kraftigt och ger fula spår i isen.

Skoj variant är att ställa sig på båda hälspetsarna samtidigt (svårt).

En alternativ teknik är plogande bromsskär, som hastighetsåkarna brukar använda. Sätt ner skridskon på innerskär, långt ut, med spetsen pekande snett inåt. Håll emot. Växla på detta sätt mellan höger och vänster fot tills du fått ner farten. Skridson ska inte sladda utan ligga på skär hela tiden. (Som att ta fart - fast tvärtom.) Ej så snabb metod men skonsam mot isen och skridskoskärpan.

Istället för att bromsa kan man ockå svänga tillbaka snabbt. Nyttigt att öva detta.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
jag brukar släpa ena skridskon bakom. med bredsidan i färdriktningen om ni fattar.. och det gör ni ju! finns säkert nåt fel på det om man frågar nån skridskogud men det funkar bra för mig!
 
Jag svänger undan, plogar eller bromsar med "slalomsvängar"
Hockeystopp fungerar ju också, överlägset snabbast, men hugger lätt fast i dålig is.

Hur många bromsar så mycket på en tur att kraftåtgången spelar någon roll?
 
Fortsätt plogbromsa

Det är ändå det mest kontrollerade och snabbaste stättet att stanna. De få gånger du behöver stanna snabbt är kanske inför en råk eller vindbrunn, eller annat »oförutsätt» och då är kontrollen viktigare än allt annat. Om du använder pik(ar) eller stavar kan man öva på att få fram dessa snabbt och stötta i slutfasen – tjusigt.

Annars är jag förtjust i förslaget – sväng. Känns mest avslappnat – liksom.

Ha de/Lasse B
 
Skridskorna och isen bestämmer vad som är lämpligt

Det finns många sätt att stanna. Hockeystopp är effektivt på bra is men vid överis eller vrakis kan det vara mycket knepigt att bromsa utan att ramla och slå sig rejält. Svänga eller bromsa innan man kommer till sådan partier är bäst och det kan löna sig vid sådana förhållanden att ha en rejäl lucka till framförvarande så att man hinner lära av den personens problem. När man hamnar i bristande vrakis kan bästa metoden för att undvika ett fall vara att övergå i löpning och gärna med stöd av en pik i vardera handen.

Hälbroms är effektivare om man har en relativt kort utskjutande del av skridskoskenan bakom hälen så att man får bra tryck på bakänden.

Thure
 
Med risk för att upprepa vad andra har sagt är stoppsladden det snabbaste sättet att stanna på. Har man vana från att stå på ett par slalomskidor är skillnaden minimal. Sämre is kräver mer tryck för att få bättre kontroll.
Planslipade långfärdsskridskor är väldigt lättsladdade om man jämför med skålslipade hokeyskridskor. Ett par nyslipade hokeyskridskor greppar betydligt bättre och kräver mer bestämdhet i sladden.
Stoppsladdar gör man med böjda ben.

/Erik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips