Bromsljus på cykel

Något fel på det reglementerade stoppteckent för cyklister - handen rakt upp?
Kanske, man måste släppa styret med en hand i en hastig situation - men med rätt avstånd till framförvarande så borde man hinna bromsa - nu känner jag vibbarna av klungcyklignstråden komma nära men å andra sidan har väl klungcyklare sällan belysning oavsett.

/Patrik, som nog tycker det är overkill med bromsljus på cykel, bättre och billigare men avstånd

PS Har sett att nyare bilar även tänder varningsblinkers vid kraftig inbromsning. DS
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
i Stockholms

överbefolkade cykeltrafik är det ruggigt mycket incidenter. Bromsljus är mindre viktigt än bredare cykelstråk och åtgärder för att minska olämpligt beteende (inte minst av gångtrafikanter) men alla bäckar små.

Thure
 
Kul idé.
Som tidigare nämnt är vi i sverige dåliga på att använda belysningen, på rätt sätt.
De flesta använder blinkande belysning både fram och bak.
Jag kan ha fel, men vad jag vet så skall det vara fast ljussken både fram och bak, dessutom rött bakåt. Samt vit reflex fram, röd bakåt och gula åt sidorna.
 
Något fel på det reglementerade stoppteckent för cyklister - handen rakt upp?
Kanske, man måste släppa styret med en hand i en hastig situation - men med rätt avstånd till framförvarande så borde man hinna bromsa
Om man kan bromsa så försiktigt att man kan göra det med en hand borta från styret gör man det antagligen långsamt nog för att bakomvarande inte ska köra in i en heller... Tror det tecknet skapar fler problem än det löser i normal cykeltrafik.

Om man är flera personer som cyklar i grupp kan det dck vara en bra idé, antar jag.

Vad gäller bromsljus... Tja, varför inte om sensorn redan finns inbyggd i ens cykel. Jag skulle inte köpa det separat dock.
 
Kul idé.
Som tidigare nämnt är vi i sverige dåliga på att använda belysningen, på rätt sätt.
De flesta använder blinkande belysning både fram och bak.
Jag kan ha fel, men vad jag vet så skall det vara fast ljussken både fram och bak, dessutom rött bakåt. Samt vit reflex fram, röd bakåt och gula åt sidorna.

Det stämmer mig veterligen. Vet inte riktigt varför alla jäkla cykellysen säljs med blinkande funktion, men irriterande är det iaf. Dock bättre att folk har blinkande lyse än inget lyse...
 
Bromsljus för cyklar kanske kan vara bra men först borde man få ordning på redan lagstadgad belysning. Blinkande belysning som gissningsvis används i självbevarelsedrift och kanske för att spara batteri är ju rätt störande för bilister och försvårar väl avståndsbedömning. Lysen på ryggsäckar istället för på cykeln. Pannlampor i trafiken. Etc.
Om många men långt ifrån alla skulle ha bromsljus på sina cyklar kanske det skulle skapa förväntningar hos andra trafikanter som skapar problem.
..Inte så ofta jag cyklar i stadstrafik men då jag gör det försöker jag göra mig synlig med ljus och reflexer men jag "låtsas" att alla andra i trafiken är blinda och döva och justerar mina marginaler efter det..
 
Lysen på ryggsäckar istället för på cykeln. Pannlampor i trafiken.
Jag tvivlar starkt på att det är ett trafiksäkerhetsmässigt problem att man har lampan på ryggsäcken istället för på cykeln. Likaså med pannlampan, så länge man inte bländar nån, men jag tvivlar på att risken där är så mycket större än om den suttit på styret. Vänligen utveckla varför du tycker att det här är ett problem.
 
blinkande balkjus OK!

Kul idé.
Som tidigare nämnt är vi i sverige dåliga på att använda belysningen, på rätt sätt.
De flesta använder blinkande belysning både fram och bak.
Jag kan ha fel, men vad jag vet så skall det vara fast ljussken både fram och bak, dessutom rött bakåt. Samt vit reflex fram, röd bakåt och gula åt sidorna.

Det är ändrat - bakljus på cykel får vara blinkande men inte blinkande framljus.
http://www.cykelfakta.nu/Belysning/Vad_sager_lagen.htm

/Patrik
 
Håller med om den dåliga belysningskulturen bland svenska cyklister.
Detta har diskuterats en del i tidigare trådar här på Utsidan. Numera är det tillåtet med snabbt blinkande rött sken bakåt men framlyktan skall ha fast vitt sken.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/cykel/

Tyvärr blir det allt vanligare med svenska cyklister som har en bländande ljusbild framåt och dessa cyklister verkar inte vara medvetna om problemet.

I Tyskland finns bra regler om att ljusbilden framåt inte skall blända alltså typ "halvljus".

Thure

Lagtexten (TSFS 2010:144):

"Belysning
14 § Cykel ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus
bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Cykel
ska vid färd i mörker även ha
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan
ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna
ses på ett avstånd av 300 meter.
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst
200 blinkningar/minut.
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.
Dessa krav gäller inte sidvagn eller annat tillkopplat fordon. (TSFS
2010:144)

15 § Cykelkärra som inte har reflexanordning baktill, ska vid färd i mörker
ha lykta som kan visa rött ljus bakåt. (TSFS 2010:144)

16 § Sidvagn ska vid färd i mörker ha baklykta som kan visa rött ljus
bakåt och en framlykta som kan visa vitt ljus framåt. (TSFS 2010:144)"
 
Jag tvivlar starkt på att det är ett trafiksäkerhetsmässigt problem att man har lampan på ryggsäcken istället för på cykeln.

Baklampa på ryggsäcken behöver inte vara ett problem, men jag har sett många lustiga monteringar. Ofta hamnar lamporna så att ljuskäglan pekar uppåt snarare än bakåt. men även åt sidan förekommer. Eller glatt dinglande i en kort båge.
Toppnoteringen går till den som stoppat lampan i en ytterficka, varifrån den spred en dämpad glöd genom tyget.

.. Likaså med pannlampan, så länge man inte bländar nån, men jag tvivlar på att risken där är så mycket större än om den suttit på styret. Vänligen utveckla varför du tycker att det här är ett problem.

Pannlampa har betydligt större risk att blända andra trafikanter än styr- eller rammonterade lampor.
Varför? Därför att pannlampan lyser där du tittar. Lyfter du blicken för att söka ögonkontakt med en annan trafikant så får han/hon ljuskäglan rak i ansiktet.

Om du inte är enormt disciplinerad förstås och bara sveper med ögonen istället för med huvudet.
Visserligen mera troligt än jungfrufödsel, men inte särskilt mycket.

En styr-, eller rammonterad lampa däremot blir ju väldigt förutsägbar i höjdled, och hyggligt förutsägbar i sidled.

Men det är klart, är det en tillräckligt ljussvag pannlampa så blir det väl inget konkret problem.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips