Håller med om den dåliga belysningskulturen bland svenska cyklister.
Detta har diskuterats en del i tidigare trådar här på Utsidan. Numera är det tillåtet med snabbt blinkande rött sken bakåt men framlyktan skall ha fast vitt sken. 
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/cykel/
Tyvärr blir det allt vanligare med svenska cyklister som har en bländande ljusbild framåt och dessa cyklister verkar inte vara medvetna om problemet. 
I Tyskland finns bra regler om att ljusbilden framåt inte skall blända alltså typ "halvljus".
Thure
Lagtexten (TSFS 2010:144):
"Belysning 
14 § Cykel ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus 
bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Cykel 
ska vid färd i mörker även ha 
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan 
ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller 
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna 
ses på ett avstånd av 300 meter. 
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 
200 blinkningar/minut. 
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av. 
Dessa krav gäller inte sidvagn eller annat tillkopplat fordon. (TSFS 
2010:144) 
 
15 § Cykelkärra som inte har reflexanordning baktill, ska vid färd i mörker 
ha lykta som kan visa rött ljus bakåt. (TSFS 2010:144) 
 
16 § Sidvagn ska vid färd i mörker ha baklykta som kan visa rött ljus 
bakåt och en framlykta som kan visa vitt ljus framåt. (TSFS 2010:144)"