Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bromsar till salomon
- Trådstartare flying_c
- Start datum
Broms-frossa
De säljs fortfarande i butik. Inte alltid butiken har dem framme. Gör en matematisk sannolikhetsberäkning på hur länge dina inlines kommer 'leva', hur många bromsklossar du gör åt med per år och - hamstra! Skulle inlinesen ge upp innan du konsumerat alla bromsar så har du ju en guldchans att sälja dem...dyrt... ;O)
(Någonstans har jag blivit informerad om att tillverkaren tillhandahåller 'extras' 3 år efter produktstopp men jag vet inte var jag fått det ifrån).
De säljs fortfarande i butik. Inte alltid butiken har dem framme. Gör en matematisk sannolikhetsberäkning på hur länge dina inlines kommer 'leva', hur många bromsklossar du gör åt med per år och - hamstra! Skulle inlinesen ge upp innan du konsumerat alla bromsar så har du ju en guldchans att sälja dem...dyrt... ;O)
(Någonstans har jag blivit informerad om att tillverkaren tillhandahåller 'extras' 3 år efter produktstopp men jag vet inte var jag fått det ifrån).
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Har prövat stadium, intersport och några mindre butiker men de verkar inte finnas någonstans. De stora kedjorna har i alla fall slutat ta in allt som har med salomon att göra.
Finns från ebay men då kostar de cirka 70kr/st.
Mina inlines är från 04 och kan utan problem leva till 2014 eller liknande om jag sköter dem som nu. Nån slags konvererare vore det ultimata även om jag tycker att cc-bromsar slits oerhört snabbt.
Känns som att fler borde vara i samma sits.
Någon med plast-skills kanske kan tillverka.
Finns från ebay men då kostar de cirka 70kr/st.
Mina inlines är från 04 och kan utan problem leva till 2014 eller liknande om jag sköter dem som nu. Nån slags konvererare vore det ultimata även om jag tycker att cc-bromsar slits oerhört snabbt.
Känns som att fler borde vara i samma sits.
Någon med plast-skills kanske kan tillverka.
Jag hittade bromsar till mina salomon på rea nyligen så det kan vara värt att hålla ögonen öppna. kostade väl 10-20 kr och fanns i en fyndlåda.
Annars, som nämnts ovan, kan det vara värt att testa att limma på en bit av ett mcdäck när bromsen börjar bli dålig. Finns någon gammal tråd om detta som jag läst men inte provat själv. Jag vill minnas att mcdäck var slitstarkare än bildäck.
/A
Annars, som nämnts ovan, kan det vara värt att testa att limma på en bit av ett mcdäck när bromsen börjar bli dålig. Finns någon gammal tråd om detta som jag läst men inte provat själv. Jag vill minnas att mcdäck var slitstarkare än bildäck.
/A
Däck
vet jag inte så mycket om men trodde att MC-däck har bra friktion men jämfört med bildäck dålig hållbarhet.
I och för sig så torde ända en bromskloss ut ett MC-däck hålla betydlgt längre än de flesta Ininesbromsklossar.
För övrigt så skiljer sig livslängden mellan olika Inlinesbromsklossar en hel del.
Thure
vet jag inte så mycket om men trodde att MC-däck har bra friktion men jämfört med bildäck dålig hållbarhet.
I och för sig så torde ända en bromskloss ut ett MC-däck hålla betydlgt längre än de flesta Ininesbromsklossar.
För övrigt så skiljer sig livslängden mellan olika Inlinesbromsklossar en hel del.
Thure
Har sett några grabbar som kört på "karva-däck-varianten" vid ett par tillfällen och anledningen till att jag uppmärkssammat just dessa har varit för att det inte funkat för dem. En flög hela smacket av för o han lämnades plötsligt utan broms i en nerförsbacke... För en annan sa det svisch och så var det nerslitet ända ner på skruven som han valt att fästa det med. Men då vet inte jag hur händiga dessa karlar varit i första steget.
Nu är lite sent på affärernas inlines-säsong så de tar väl inte in någonting ytterligare utan rear ut snarare, men tidigare fanns iaf möjlighet att köpa (senast för två veckor sedan) - du kanske hamnade i bakvattnet efter att jag varit där och "jag köper allt du har"...
Fast tillslut kanske man måste ta en hemsnickrad variant, så hittar någon en lösning på problemet så anbefalls en rapport i den här tråden!
/KossaMu
Nu är lite sent på affärernas inlines-säsong så de tar väl inte in någonting ytterligare utan rear ut snarare, men tidigare fanns iaf möjlighet att köpa (senast för två veckor sedan) - du kanske hamnade i bakvattnet efter att jag varit där och "jag köper allt du har"...
Fast tillslut kanske man måste ta en hemsnickrad variant, så hittar någon en lösning på problemet så anbefalls en rapport i den här tråden!
/KossaMu
Ingen broms alls 
Efter att ha åkt inlines sen dryg 15 år tillbaks, så lärde jag mig snabbt metoden att "släpa framhjulet"!
Istället för att använda bakbromsen...
Alltså det ben du har sämre balans på (oftast vänster) lägger du snett bakom det andra, vinklar foten 45 grader, och släpar/trycker det främre hjulet mot asfalten!
Går ruskigt fort få stopp när man lärt sig tekniken, och när man blir lite haj kan man göra denna manöver, samtidigt som man använder bakbromsen på det högra/främre benet...Tar tvärstopp då
Det som händer efter ett tag är att det främre hjulet blir sne slitet, då skruvar man av det och vänder på det. (håller en sommar till då)
Efter man slitit ner andra sidan så blir hjulet mindre än dom andra, då kan man (om man är riktigt sparsam) flytta det längst bak på skenan, och sätta det bakre längst fram...och börja om igen!
Dock kommer det mindre hjulet inte göra lika mkt nytta...
Tycker detta är en helt suverän metod att bromsa, men visst, kräver en del träning och bra balans!
Give it a try!
//MD
Efter att ha åkt inlines sen dryg 15 år tillbaks, så lärde jag mig snabbt metoden att "släpa framhjulet"!
Istället för att använda bakbromsen...
Alltså det ben du har sämre balans på (oftast vänster) lägger du snett bakom det andra, vinklar foten 45 grader, och släpar/trycker det främre hjulet mot asfalten!
Går ruskigt fort få stopp när man lärt sig tekniken, och när man blir lite haj kan man göra denna manöver, samtidigt som man använder bakbromsen på det högra/främre benet...Tar tvärstopp då
Det som händer efter ett tag är att det främre hjulet blir sne slitet, då skruvar man av det och vänder på det. (håller en sommar till då)
Efter man slitit ner andra sidan så blir hjulet mindre än dom andra, då kan man (om man är riktigt sparsam) flytta det längst bak på skenan, och sätta det bakre längst fram...och börja om igen!
Dock kommer det mindre hjulet inte göra lika mkt nytta...
Tycker detta är en helt suverän metod att bromsa, men visst, kräver en del träning och bra balans!
Give it a try!
//MD
Liknande trådar
- Svar
- 18
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 946
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg