Bro vid Kårsavaggestugan?

Jag undrar om man måste gå över (eller vada i?) ån vid Kårsavaggestugan eller om det finns en bro vid stugan som ligger närmare än den som är utmärkt på kartan?

Tanken är att om jag kommer från Abiskojaurestugorna och vill gå till Kårsavaggestugan för att sedan fortsätta till Låktatjåkkastugan så vill jag slippa gå mot bron som är utmärkt på kartan bara för att komma över ån.
 

Bilagor

  • bron1.jpg
    bron1.jpg
    42 KB · Visningar: 828
Hyfsat lättvadad

Det finns några olika alternativ. Har man med sig lägerskor (foppaskor/äventyressandaler) kan dessa användas. Eftersom jag har stövlar brukar jag ta en rem eller tejp på regnbyxorna längst ner och då klarar jag även av om jag råkar kliva ner i djuphål.

Som jag kommer ihåg vadet gick jag med kängor (höga lundhags) och enbart vandrarbyxorna och det gick bra.
 
Vada

Vadet vid Kårsavaggestugan är långt och dessutom snorhalt. Se gärna till att ha med dig två vandringstavar. Vattenståndet kan variera men själv har jag vadat ett flertal gångermed elefantfött r (coverboots) utan att plurra.
 
När jag gick där förra året ( med den mycket sena snösmältningen etc.) var det vadning med Tevasandaler och stavar som gällde, vatten till knähöjd. För övrigt mycket fin vandringssträcka.
 
Får se om jag vågar mig på vadning eftersom jag är klumpig så har jag inte lust att trilla i ån.
:s

Kanske får gå till den där bron ändå och gå runt även om det blir en omväg.

Tack för alla råd och tips!
:)
 
Plastpåsar och naken

Själv packar jag alltid i en svart sopsäck i stora delen av säcken och i plastpåsar det jag vill hålla tort "oavsett". Ett alternativ är att klä av sig och vada över och ha det torra ombytet i säcken (i plastsäcken), det var också på detta sätt som vi simmande över sjöar och älvar i lumpen - då blev säcken också flythjälpmedel.
 
Själv packar jag alltid i en svart sopsäck i stora delen av säcken och i plastpåsar det jag vill hålla tort "oavsett". Ett alternativ är att klä av sig och vada över och ha det torra ombytet i säcken (i plastsäcken), det var också på detta sätt som vi simmande över sjöar och älvar i lumpen - då blev säcken också flythjälpmedel.

Ja jag får nog försöka ta mig över ändå på något sätt för det verkar vara en bit att gå till den där bron.

Vet inte om jag ska införskaffa mig en vandringstav för att hålla balansen. Jag har egentligen ingen lust att köpa någon vandringstav men det kanske behövs. Kanske även kan vara bra att ha för andra tillfällen som att försöka hålla mig upprätt på vandringslederna så att inte folk behöver kliva över mig om jag ramlar ihop i en hög.
:)

Får väl göra som du säger att ha minimalt med kläder på mig när jag vadar över ifall jag skulle ramla så inte allt blir så blött. Lägga resten i plastpåsar i ryggsäcken osv.

Tack för tipset!
:)
 
Ett par packbara pensionärspinnar är oöverträffat gott att ha när man ska vada

- och glöm inte att ryggan ska ENDAST hänga på axlarna när du vadar. Höftbältet ska ALDRIG vara i bruk!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tercr560 Bro vid Ulvåtjärn? Fjällvandring 2
eriktholen Bro vid Alkavare Kapell? Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
Mattias33 Ingen bro över Handölan i år Fjällvandring 25
peter1969 Bro öster om Gardaure? Fjällvandring 2
anojak Hulke, vad eller bro Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Sitoälvsbron = bro? Fjällvandring 11
thegedd Bro i Sarek..... Fjällvandring 6
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
Bro i västra Padjelanta?!? Fjällvandring 4
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...