Brist på respekt för allemansrätten....

Enda stället jag inte räds hugga ner ett träd är under en kraftledning då det ändå förr eller senare ska röjas där... det kan väl ingen ha något emot?
 
Mycket handlar antagligen om ren okunskap. Många tror nog att den mark de rör sig i är nån slags "allmän" plats, och då tycker det att eftersom de betalar skatt så har de "rätt" att utnyttja den marken hur de vill (för de är liksom "delägare").

Och sen det klassiska: Det är redan så förstört så det gör inget om jag förstör lite till.


Själv försöker jag att i så stor utsträckning som möjligt vistas i naturen utan att påverka den. Helt utan att påverka går ju inte, men jag försöker att tänka till hela tiden. Om jag t.ex. ska tvätta mig så tvättar jag mig inte direkt i ett vattendrag utan försöker se till att tvålvattnet hälls ut på marken en bit från vattendraget (jag har en sån här hundvattenskål i tyg från Rusta för ändamålet).
 
Efter att jag själv började inse att det är tråkigt med alla spår efter andra frilufsare, så började jag anstränga mig för "spårlös färdsel" för ett antal år sedan.

Det är verkligen inga stora arrangemang, Jag försöker göra ett snabbt övervägande om mina spår har nån slags ekologisk inverkan, samt om så inte är fallet, så funderar jag ändå hur jag ska undvika att lämna spår av närmast kosmetiska skäl.

Beträffande korvpinnar så har jag ofta med mig en egen teleskoppinn, men om jag inte har det så väljer jag pinne med viss omsorg, samt kapar den gärna under mossnivå bara för att andra ska slippa se "stubben".

Jag eldar som regel i andras eldstäder om det finns en sådan iordninggjord (många verkar tvärtom ha som huvudregel att göra en ny egen fräsch...), och finns det ingen så eldar jag på ett sådant ställe att jag kan undanröja så mycket som möjligt av spåren, eller att spåren försvinner på kortaste möjliga tid.

Det kommer förstås in en hel del godtycke och subjetivitet, men jag är rätt säker på att ingen ser mina spår i naturen - bland alla andra spår som finns. Detta utan att jag gör några större ansträngningar eller eftergifter.
En del av min målsättning är i linje med allemansrätten, och en del är en medvetet högre ambition om att inte lämna trista spår.

Jag räknar f ö med att toapapper försvinner utan att ställa till skada, men det tar sin lilla tid, så därför gräver jag ned detta under mossa eller bråte för att det inte ska synas under tiden det bryts ned.

Nåt som man ofta ser runt ställen där det är populärt att rasta, är att mer eller mindre torra grenar på tallar och granar brutits upp till den nivå dit folk når. Vissa sådana grenar brinner förvisso väldigt bra, och på populara platser är det ont om bra ved - men bara genom att börja med att knalla iväg ett par minuter innan man börjar leta vet på marken, så hittar man som regel bra med vet utan att bryta från trän. Jag trycker alla sådana här spår, brutna grenar, avskalad näver, toapapper, engångsgrillar i eldstäder, kapade slanor och korvpinnar blir väldigt tråkiga i längden. Eftersom jag ofta håller till ovan odlingsgränsen så blir ju spåren långvariga även om det är i skogslandskapet.

Jag tror dock att mycket oskick i skogen sker mot bättre vetande, många i Sverige har nog ganska god kännedom om Allemansrätten, men den tillämpas lite som det passar. Man tillåter sig små undantag eftersom det bara är enstaka undantag...
 
eldstäder etc

Elda på backen,sluta göra stenringar,och håll elden liten och endast på detta ställe,mycket snyggare.Bränn upp korvpinnarna.
Det ser ofta för d-ligt ut där folk försökt göra eld som inte lärts sej hur man gör,halvsågade stockar,sotigt överallt,björkar avskalade med kniv för att få näver,det finns ju det som är på väg att lossna,då märks inte att man tagit etc.
Det är väl självklart att ta hem icke brännbart skräp eller?
Mullekunskaper etc verkar ha farit all världens väg.
 
Enda stället jag inte räds hugga ner ett träd är under en kraftledning då det ändå förr eller senare ska röjas där... det kan väl ingen ha något emot?

Det där kan ju faktiskt tåla att diskuteras, vad tycker ni andra om vad skogstoker skriver ???
Och det där att ta sly till grillpinne?????????
 

Bilagor

  • PICT0025.jpg
    PICT0025.jpg
    73.2 KB · Visningar: 459
Senast ändrad:
Det där kan ju faktiskt tåla att diskuteras, vad tycker ni andra om vad skogstoker skriver ???
Och det där att ta sly till grillpinne?????????
Enbuskar är undantaget då de växer väldigt långsamt och ändå inte blir så höga så de som röjer kraftledningsgatorna lämnar kvar dem. Dessutom är det moderna skogsbruket ett stort hot mot enbuskarna som förstörs vid markberedning. Det jag menar är att en "skog" under en kraftledning har en livscykel på kanske ja vadå 15 år och därför borde det vara ok att ta pinnar där.
 
Enbuskar är undantaget då de växer väldigt långsamt och ändå inte blir så höga så de som röjer kraftledningsgatorna lämnar kvar dem. Dessutom är det moderna skogsbruket ett stort hot mot enbuskarna som förstörs vid markberedning. Det jag menar är att en "skog" under en kraftledning har en livscykel på kanske ja vadå 15 år och därför borde det vara ok att ta pinnar där.
Lugn, skogstoker, är av din mening, men inte säker på att alla andra är det, tänker på de "vingförsedda"....
 
Okusnkap inte brist på respekt

Tror inte det handlar om brist på respekt utan mer om okunskap. Att ta lite sly från en kraftledningsgata gör ingen större skada då de måste tas ner emellanåt ändå. Sen kan man även i första hand ta sly som växer på ett sånt sätt att de hamnar i skuggan av annat träd och kommer således inte överleva. Att hjälpa markägaren och skogen med lite röjning gör ingen skada, men sen ska man göra det på ett snyggt sätt så man inte lämnar en massa fula spår efter sig.
Sen är många rastplatser väldigt hårt ansatta av turister som saknar kunskap och lämnar efter sig mindre monument och en massa tyska stubbar. Men i sådan fall är det begräsnat till ett väldigt litet område.
 
Lugn, skogstoker, är av din mening, men inte säker på att alla andra är det, tänker på de "vingförsedda"....

Jag fattade inte ditt inlägg tidigare heller. Det jag ville var att få igång en diskussions. Och skogstokers inlägg var ett bra ett. Jag gör så här och därför...enkelt och klar.
Tycker han har rätt i viss mån, Gör han det snyggt och inte lämnar fula spår efter sig.
Respekten för andra av samma intresse är vad allemansrätten handlar om för mig.
Det om det.

Sen att någon försöker provocera(trolla) fram svar från andra för att de kanske inte håller med.
Kom igen nu peter vad är problemet med de vingförsedda, det handlar ju inte om stora saker.
Är allt du skriver torr ironi eller har jag missat nåt ???
 
För det första så tycker jag att namnet på allemansförmånen är missvisande eftersom det inte är en rättighet utan en förmån att få vistas i naturen dessutom så innebär denna förmån en massa skyldigheter, sköter vi detta så har vi en fantastisk möjlighet att få tillbringa kvalitets tid i relativt oförstörd natur.. För det andra så är det inte ok att elda hej vilt, det är inte ok att kapa grenar till grillpinnen, det är inte ok att skita ner och förstöra med motorcyklar, hästar och cyklar.. det är inte ok att på eget bevåg ”gallra” i ledningsgator utan markägarens tillstånd, lagen är på inget sätt otydlig. Man har inte ens rätt att förstöra marker hur man vill ens om man äger dom..
 
Du skrev : Sen att någon försöker provocera(trolla) fram svar från andra för att de kanske inte håller med.
Kom igen nu peter vad är problemet med de vingförsedda, det handlar ju inte om stora saker.
Är allt du skriver torr ironi eller har jag missat nåt ???



De vingförsedda änglarna är dom som aldrig bryter en kvist, jag har tillagat tallbarrste, björkte etc, det får man ju inte enligt allemansrätten , hur tänker du när det gäller såna "överträdelser"
Vad är du efter med ditt inlägg, känner mig träffad när jag kokar björkte....
Men det kanske är värstingmarodörerna du är ute efter ????
peter skuggan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.