Breda vallningsfria turskidor för lössnö?

Hej igen,

Har även ett par Åsnes Ingestad och även om det onekligen är en trevlig skida är valet enligt mig mycket lätt om man ska skida genom Muddus (eller Sjaunja) i lössnö, vilket jag gjort vid ett flertal tillfällen. Tegsnäs eller andra träskidor är helt överlägsna, dels på grund av längden och dels på grund av att man får klart bättre fäste med ett par träskidor än du någonsin kan få med fiskfjäll. OBS: Detta gäller alltså i lössnö. På hård snö/skare kan det istället vara tvärtom att fiskfjällen ger bättre fäste.

Jag har dessutom använt mina 2.5 meter långa Tegsnässkidor på min 30-talet vinterturer uppe på fjället och håller inte med om att det generellt sett skulle vara något större problem. Visst längtar man efter en stålkant när det är isigt, framför allt om man går på skrå, men på det stora hela funkar de hur bra som helst där också.

/ Stefan
 
Jag tror att vi har lite olika definitioner om vad som menas med att åka skidor i fjällen.

Det är rätt svårt att bromsa med 2,5 meter långa skidor. Det går att åka skidor i fjällen utan att behöva bromsa, men det brukar kunna vara hyfsat brant i vad jag kallar fjäll -- och där vill jag inte åka med 8 eller 9-fotsskidor.
 
Det är rätt svårt att bromsa med 2,5 meter långa skidor. Det går att åka skidor i fjällen utan att behöva bromsa, men det brukar kunna vara hyfsat brant i vad jag kallar fjäll -- och där vill jag inte åka med 8 eller 9-fotsskidor.

Sämsta bromsandet i fjäll har jag haft med plastskidor de gick för fort både framåt och bakåt, tegsnäsarna har fungerat bra för mig i fjällen men visst har det klibbat någon gång, nu använder jag plastskidor med korta skins vilket är det bästa för mig på vårvinterföre. Tegsnäsarna är fortfarande kung i januari och lössnö.
 
Nja olika definitioner tror jag inte. Har bland annat tuffat genom hela Jotunheimen i Norge med mina Tegsnäsare....och ett stort antal vinterturer genom Sarek och Kebnekaisefjällen. I Jotunheimen tog vi oss annat genom passövergången Semelholet på 1800 möh och ner för den branta backen ner mot Selembreatjönne (skulle vilja sätta lutningen mellan röd och svart pist...).

Visst är det betydligt enklare med t.ex Åsnes Ingstad, gärna med mina Scarpa T4:a plast pjäxor så man kan köra Telemark, men i grund och botten är det sällan så isigt att man inte tar sig nedför med ett par träskidor om man bara ser till att planera sin färdväg utförs.

/ Stefan
 
Det är inte på många underlag som jag med glädje skulle ge mig ut i en lutning mellan rött och svart med 8-9 fots träskidor -- speciellt inte med tung pulka efter. Ett par 9-fotsskidor är 270 cm långa och i min värld inte speciellt lättsvängda.

Om det går bra för er är ni betydligt bättre skidåkare än jag. Jag vill numera gärna ha lite mer anpassad utrustning för att hantera backarna i fjällen. Tegsnäsarna används fortfarande -- men i princip bara i skogen när det är mycket snö.

Av de skidval jag sett i fjällen så kan jag inte säga att träskidor är välrepresenterade där det finns backar. Därmed inte sagt att det inte går. :)
 
Tjenare,

Nej lättsvängda är det definitivt inte, har väl bara lyckats med något som påminner om svängar med Tegsnäsarna vid ett fåtal tillfällen under optimala förhållanden. Min taktik är istället att göra långa "slag". Kör helt enkelt på skrå till det inte funkar längre. Sen gör jag ett klassiskt lappkast med skidorna. För att sen få med sig pulkan och undvika att den välter så "hasar" jag rakt ner med skidorna parallellt med backen (dvs "kanten" i snön och full broms...) När pulkan väl börjat räta upp sig är det bara att börja skråa åt andra sidan. Långsamt, men säkert tycker i alla fall jag.

Kör även samma taktik även med mina Åsnesskidor om det lutar på lite granna även om man givetvis kan köra på betydligt längre med dom "rak ner" så att säga. Och är det isigt så saknar man ju stålkanterna väldigt mycket!

En annan möjlighet att ta sig ner för rejäla backar med träskidor demonstreras av Lars Monsen lite drygt 29 minuter in i

Han släpper helt enkelt pulkan rakt ner med skakeln uppåt och sen är det "bara" att följa efter själv. Men själv har jag aldrig vågat mig på den metoden :)

/ Stefan
 
Edsbyn Hunter om du får tag på dem. 110mm breda, 160-180cm långa. Vallningsfria och fungerar hyfsat i djupsnö om det inte är för löst, då är det bara långa skidor som gäller. Olskogens Galav 75mm/300cm gillar jag då, lättare och mer skidkänsla än långa Tegsnäs som känns som plankor i jämförelse.

Det Hunter suger på är skrååkning och i isiga förhållanden, detta pga avsaknad stålkant.

Jag gillar både Hunter och Galav såpass mycket så jag har köpt på mig 2 par av vardera, bara för att ha om de skulle sluta produceras:)
 
Är mycket nöjd med Åsnes Kongsvold. De bär bra i lössnö samtidigt som de är kul att åka med när det går utför. De saknar stålkanter, men har (än) inte upplevt det som något problem på fjället. Ett tystare alternativ till vallningsfritt är att valla med tejp. Använder Rex universal tape och har oftast jättebra fäste.
 
Jag har Åsnes finnmark med fiskfjäll, utan stålkant då jag har hundar... Dom bär förvånansvärt bra i obanad terräng o funkar även bra i skoterspår..

Bor själv i finnmark området så jag har testat dom både på finnmarksvidda,fjäll o skog..
Grymt skön allroundskida 👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
rab Hur breda skidor passar till spår Turskidåkning 7
Egel Rejäla breda fjällskidor Turskidåkning 4
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
Lobbe Topptura med vallningsfria turskidor Turskidåkning 1
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3
Gunno vallningsfria skogsskidor Turskidåkning 15
avslutat080903 Göra om skidorna till vallningsfria?! Turskidåkning 5
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
sofben Hyra vallningsfria turskidor? Turskidåkning 0
KLAGER Vallningsfria Turskidåkning 3
karinoldberg Slipa vallningsfria skidor Turskidåkning 4
lennug Vallningsfria turskidor Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.