Breda vallningsfria turskidor för lössnö?

Tips på modeller? (jag hatar att valla, älskar fiskfjäll).
Drömmer om en tur i Muddus där man får pulsa fram på skidorna i djup lössnö, eller åka lite oledat på fjället. Mina Amundsen funkar inte så bra i djup snö.
 
Kolla på randoskidor. Voile tillverkar randonéeskidor med fiskfjäll, exempelvis dessa. Tror även att Hagan och kanske andra tillverkare har gjort något liknande.
 
Olskogens granskida. Som Tegsnäsarna fast bara halva vikten. Haft mina i över 20 år. Monterat telemarksbindning på dom så jag kan använda samma pjäxa som på fjällskidorna.
 
Hejsan,

Har själv ett par Tegsnässkidor med rödsula som jag är mycket nöjd med. Det är en svårslagen kompromiss då man för det mesta har förvånansvärt bra glid och fäste med rödsulan utan att göra något över huvud taget. Har oljat in dom 2 gånger på 25 år.

Men om man vill ha den ultimata djupsnöskidan tror jag att ett par Östergrenare är i princip oslagbara. Har en kompis som jobbar mycket i skogen som har sådana och han är näst intill lyrisk.


/ Stefan
 
Tack för tipsen, ska kolla in de olika modellerna! Verkar som det är träskidor som är grejen då.
Fick annars reda på att Åsnes Ingstad nu finns som vallningsfri. Funkar den i djup lössnö eller är det lika hopplöst som Amundsen? Lockar ju att kunna använda på fjället oxå ifall denna modell skulle kunna vara en bra kompromiss.
 
Jag skulle inte vilja åka på ett par finska skogsskidor i fjällen där det finns backar...

Breda och långa skidor passar där det är platt och mycket snö, oftast i skogen. Det är i alla fall där jag använder mina Tegsnäsare. Att försöka åka i fjällen där snön ofta är bortblåst på ett par 8 eller 9 fots träskidor är inte något jag skulle vilja prova på.

Träskidor är bra så länge du har kall snö. Vid fel underlag kan i alla fall jag längta efter plastskidor. ;)
 
I djup midvintersnö är Bo Östergrens skidor svårslagna. De är långa, men har en rockerkonstruktion (för att använda ett begrepp från moderna utförsskidor) och glider fint även i djupare lössnö men som föregående skriver, så är det skogskidor för lössnöförhållanden och vore nog ingen höjdare i fjällen på skare och vindpinade underlag. Tyvärr har dock Bo slutat tillverka skidor. Jag gjorde ett "studiebesök" hos honom för något år sedan och han besitter magnifik kunskap om traditionella träskidor - kommer man över ett par ska man skatta sig lycklig. Jag har själv inte lyckats, men jag har testat ett par 300 cm långa med 80 mm bredd och de är fantastiska i djup skogssnö och iom rockerkonstruktionen glider de väldigt fint på snön och går t o m att backa med.

Angående Åsnes Ingestad. Har inte provat den modellen, men rando nämndes ovan och jag har ett par Black Crows camox freebird som är 183 cm med 96 mm midja. Bärigheten är ju förstås bättre än Amundsen (som är värdelösa i skogssnö) men skillnaden är stor mot riktiga skogsskidor och de har ju större bäryta än Ingestad. Det handlar ju lite om vad syftet är också - åka skidor på snön, eller bara kunna ta sig fram. Jag har ett par Tegsnäs också som är 220-240 (minns inte exakt) och de är okej men ändå inte lika bra som Östergrens.

Ytterligare en skogsmodell är Järvinen Lapponia. Har dock inte testat dem:
 
Jag låste mig kanske lite vid pulsa, djup lössnö och Muddus när jag rekommenderade långa Tegsnäs med rödsula. Kan intyga att mina 240 långa sådana inte är nån fröjd att åka på skrå med på hårt underlag i fjället.

Slutsats: Du behöver två olika par. Tegsnäsarna för lössnön i Muddus och något annat för fjällturerna.

Håller verkligen med Undvall om rödsulans nästan magiska egenskaper när det gäller glid och fäste utan vallning. Köpte mina första 1983 eller nåt, och har endast vid något enstaka tillfälle haft problem med klabb under skidorna.
 
Ja, jag har rödsula. Mina är ett par 8-fotare sedan sedan 1990 eller så.

Rödsula är bättre, men det kan fastna snö under dem också. Det kan det i och för sig göra även under plast, men välvallade plastskidor har i min erfarenhet minst problem med klabbföre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
rab Hur breda skidor passar till spår Turskidåkning 7
Egel Rejäla breda fjällskidor Turskidåkning 4
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
Lobbe Topptura med vallningsfria turskidor Turskidåkning 1
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3
Gunno vallningsfria skogsskidor Turskidåkning 15
avslutat080903 Göra om skidorna till vallningsfria?! Turskidåkning 5
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
sofben Hyra vallningsfria turskidor? Turskidåkning 0
KLAGER Vallningsfria Turskidåkning 3
karinoldberg Slipa vallningsfria skidor Turskidåkning 4
lennug Vallningsfria turskidor Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.